Annons

Hur förminskar man ALLA bilder i en mapp samtidigt??

Produkter
(logga in för att koppla)

Melmis

Aktiv medlem
Om jag har 100 bilder i en mapp, hur gör jag för att förminska dem ALLA samtidigt, för att slippa sitta och förminska ett och ett. Gaska tidskrävande....

Jag har CS3

8700 x 82000

... hur gör jag för att förminska dem ALLA samtidigt, för att slippa sitta och förminska ett och ett....
Jag har CS3

Själv använder jag ett litet gratisprogram som heter BD Sizer från IDimager, http://www.idimager.com/home. Den senast nedladdningsbara versionen är BDsizer 3.3.3 beta. Tyvärr går det inte längre att ladda ned programmet från IDimagers egen sajt, men du kan hitta den senaste versionen bland annat här:
http://www.softpedia.com/get/Multimedia/Graphic/Graphic-Editors/BD-Sizer.shtml

Det enda du behöver ställa in är hur lång den längsta sidan ska bli (i pixlar), vilken max-storlek (i kB) som småbilderna ska ha samt i vilken mapp som småbilderna ska hamna i. Busenkelt, och fungerar bättre än alla andra förminskningsprogram jag prövat. Den nya lilla bilden får prefixet"sized_" före filnamnet. Originalbilderna påverkas inte.

Det går lätt att lägga in en vattenstämpel eller signatur i bilden, vilket kan vara bra om du tänker lägga ut bilderna på nätet.

Alldeles nyss klämde programmet ihop en 130 MB panoramabild på 8700 x 8200 pix till 460kB, 1024 x 960 pix - och den lilla bilden ser fin ut.

Jag kör linux och brukar använda imagemagick till sådant, eftersom du kör photoshop gissar jag att du kör något annat operativsystem. Kör du osx torde du kunna använda det. Kör i så fall exempelvis
mogrify -resize 720x720 *.jpg för att förminska alla bilder i katalogen du står i till 720 pixlar längs längsta sidan.

Jag har inte kört photoshop på ganska många år, så det är möjligt att deras makron är bättre nu än då, men på den tiden var de sjukt långsamma. Är de fortfarande det så lönar det sig att kika på något i stil med ovanstående.

Funktionsmakrot i PS är bra. T ex när man vill addera ytterligare någon funktion som slutskärpa o dyl. Betydligt enklare är det att använda ett script som redan finns. Under File/Scripts finner du Image Processor. Inställningarna där säger sig själv i stor grad, sedan är det bara att sätta igång.

Gick hur bra som helst att göra det i Bridge kom jag på

Öppna upp mappen i Bridge gå in på Tools Photoshop osv.....
Det ser då bra ut i varje fall.
Någon som kan säga något negativt med att göra det här?
För det är jag ju i så fall tacksam över om någon säger så att jag inte fortsätter där.....
Men som sagt ser det bra ut, men jag har ju inte dragit ut dem på papper, om det nu skulle göra nån skillnad.....

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto