Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur får man till en sån här bild?

Produkter
(logga in för att koppla)

dabat

Avslutat medlemskap
Hej,

Man ser den här typen av bilder på många webbsidor. Hur får man till den effekten?
Viss typ av belysning + Photoshop?

/Daniel
 

Bilagor

  • foto.jpg
    foto.jpg
    13.7 KB · Visningar: 950
I detta fallet ser det ut som ett fast ljus nästan rakt framifrån utan ljusmodifierare ( skuggan under näsan är skarp i kanten ). De ljusare delarna på hans båda axlar tyder på ljus bakifrån. ( man kan även se reflektionen av ljuskällan framifrån i hans ögon ).

Ser inga tydliga tecken på retusch ( förutom den underliga vinjetteringen i vänster nederkant ), men antar att man gått igenom bilden på standardvis med Healing Brush och liknande. Kanske hudtonen justerats något och att intensiteten i det vita höjts.

Om du undrar över en sån här bild ... http://www.lutzimages.com/studiobild?image_url=funster_700.jpg kan jag beskriva förfarandet i detalj, vad gäller retusch och ljus, men med Steffo får man gissa lite.
 
I detta fallet ser det ut som ett fast ljus nästan rakt framifrån utan ljusmodifierare ( skuggan under näsan är skarp i kanten ). De ljusare delarna på hans båda axlar tyder på ljus bakifrån. ( man kan även se reflektionen av ljuskällan framifrån i hans ögon ).

Ser inga tydliga tecken på retusch ( förutom den underliga vinjetteringen i vänster nederkant ), men antar att man gått igenom bilden på standardvis med Healing Brush och liknande. Kanske hudtonen justerats något och att intensiteten i det vita höjts.

Om du undrar över en sån här bild ... http://www.lutzimages.com/studiobild?image_url=funster_700.jpg kan jag beskriva förfarandet i detalj, vad gäller retusch och ljus, men med Steffo får man gissa lite.

Fantastiska bilder Pelle! Du får gärna berätta lite mer om hur du jobbar med ljus etc =)
 
Kan det mycket väl vara - kan se rätt lika ut med skugga från motljusskydd som problem beroende av att man har satt en exponingstid kortare än X-synk. Det som talar emot den förklaringen är att många hus är "motståndare" till att ta blixtbilder med kortare tid än x-sync vilket gör att det är ovanligare med den typen av fel idag.
 
Kan det mycket väl vara - kan se rätt lika ut med skugga från motljusskydd som problem beroende av att man har satt en exponingstid kortare än X-synk. Det som talar emot den förklaringen är att många hus är "motståndare" till att ta blixtbilder med kortare tid än x-sync vilket gör att det är ovanligare med den typen av fel idag.

Med sändare (ej TTL-sändare) till studioblixt/hotshoe säger inte kameran ifrån.
 
Sant, men bilden ser ut som om den är tämligen koaxiellt belyst vilket antyder att den troligen är tagen med en hot-shoe eller pop up blixt.
 
Jag tror snarare att det är så att trådskaparen har tagit bilden från TV4:as hemsida. Den ligger förmodligen i någon reklambanner och är tonad ut mot svart eller en mörkare bild, se den lilla krumeluren i vänster nedre hörn.

sedan så föredras det ju att man länkar till bilder som inte är ens egna, men det visste kanske inte TS om? TS får därför gärna istället lägga en länk till sidan där han hittade bilden.
 
Tack för alla svar!

Det här är mitt första inlägg här så jag hade inte riktigt koll på lämpligt tilvägagångssätt.
Nästa gång ska jag länka till bilden.

/Daniel
 
Healing brush är som Klonstämpeln . Man väljer ett område att kopiera från på samma sätt, det som skiljer är att Healing Brush "snyggar" till resultatet så det går ihop med omgivningen bättre, både i färg och ton.

Spot Healing Brush gör detsamma men väljer själv område att kopiera från.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.