Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur får man rätt kameraprofil i Lightroom 3.3?

Produkter
(logga in för att koppla)

Norpan

Aktiv medlem
Hej

Jag har Lightroom 3.3 med Camera Raw 6.3. Enligt allt jag läser på nätet så ska det finnas en profil för min Leica M9 inkluderat i dessa versioner.

När jag tittar på Camera Calibration och Profile så finns det två val: 1. Embedded, 2. Adobe Standard.

Jag har letat till förbannelse efter ett sätt att få Adobes egna Leica M9 profil att dyka upp där så att färgerna ska bli rätt på mina bilder. Är det någon vänlig själ därute som vet vad jag gör för fel?

//Dawid

Hej

Jag har Lightroom 3.3 med Camera Raw 6.3. Enligt allt jag läser på nätet så ska det finnas en profil för min Leica M9 inkluderat i dessa versioner.

När jag tittar på Camera Calibration och Profile så finns det två val: 1. Embedded, 2. Adobe Standard.

Jag har letat till förbannelse efter ett sätt att få Adobes egna Leica M9 profil att dyka upp där så att färgerna ska bli rätt på mina bilder. Är det någon vänlig själ därute som vet vad jag gör för fel?

//Dawid

Adobe standard är standardprofilen för din kamera. CameraRaw visar bara de profiler som är aktuella för din kamera, så att du kan välja den av dessa två som du trivs bäst med. Det är svårt att tala om rätt eller fel när det gäller färgåtergivningen, bättre är att säga att du gillar eller ogillar färgåtergivningen.

Stefan

Hej

//Dawid

Vet inte om den här länken hjälper dig med exakt det du frågar efter men den visar i alla fall hur du kan skapa dig en egen profil.
Det är Patrik Larsson som skapar en för hudtoner.
http://networkedblogs.com/g7jLh

Adobe standard är standardprofilen för din kamera. CameraRaw visar bara de profiler som är aktuella för din kamera, så att du kan välja den av dessa två som du trivs bäst med. Det är svårt att tala om rätt eller fel när det gäller färgåtergivningen, bättre är att säga att du gillar eller ogillar färgåtergivningen.

Stefan

Ok, men vet Lightroom om att det är M9:an jag använder så att den väljer rätt standardprofil då?

När jag kollat på nätet så får folk upp en lista med exempelvis adobe standard, canon 7D osv så att de kan välja.

Ok, men vet Lightroom om att det är M9:an jag använder så att den väljer rätt standardprofil då?

När jag kollat på nätet så får folk upp en lista med exempelvis adobe standard, canon 7D osv så att de kan välja.

Lightroom vet att det är M9:an som du använder. Att man får upp flera profiler är bara för vissa kameror. Om du inte är nöjd med din profil kan du göra din egen. Se den långa tråden om kalibrering av Canon 5DmkII.

Stefan

Lightroom vet att det är M9:an som du använder. Att man får upp flera profiler är bara för vissa kameror. Om du inte är nöjd med din profil kan du göra din egen. Se den långa tråden om kalibrering av Canon 5DmkII.

Stefan

Ok. Då fattar jag äntligen. Tack för hjälpen.

Jag vet inte om jag har rätt men jag har.för mig att Adobe standard likriktar resultatet så att det inte sk göra så stor skillnad med vilken kamera man fotograferat. Något som kan vara till nytta om man använder olika kamerafabrikat vid samma tillfälle.

Med M9 är jag själv mer förtjust i embedded profilen men jag är ändå inte helt nöjd. Jag mejlad en förfrågan om nya qp-card men fick inget svar bså jag får nog fråga igen.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto