Annons

Hur får man ordning på autofocus

Produkter
(logga in för att koppla)

Michael r

Medlem
1:
Jag blev lätt irriterad (en underdrift..!) idag när jag skulle fota några porslinsföremål i klara färger med kulört bakgrund av kartong. Det gick inte att få kameran att fokusera närmare än på ca 20-25 cm! Den arbetade fram och tillbaka och "stannade" alltid på fel ställe. Ljuset var inte det bästa, men ändå ok tycker jag. Jag har en Olympus C8080 som jag är nöjd med för övrigt, men längtar efter manuell fokus i bra sökare... i a f just nu! :-(
Är det någon som har något tips på om det går att komma runt problemet?

2:
Det verkar också som en hel del pixlar i sensorn har gett upp delvis eftersom jag ofta måste retuchera små blå, gröna eller röda pixlar i bilderna. Har kört pixelmappingen.
Är det ett vanligt fel?

Förmodligen är det så att ditt objektiv har en närgräns på ca. 25 cm. Enda lösningen är att gå längre ifrån och sedan cropa eller använda tele

ang fråga två har jag inte något svar

Per

När det gäller fråga 1 så hittade jag på alfadigi följande info:
Normal focus range 80 cm
Macro focus range 5 cm

Den kan alltså inte focusera närmre än 80 cm i normala fall.

Greven

Jag har haft den instäld på makro med autofokus d v s den kan fokusera på ca 5 cm och har så gjort vid andra tillfällen (även idag på andra motiv både föra och efter). Men förmodligen var det inte tillräckligt med ljus och/eller var föremålen för blanka? Jag vet inte...

Många digitalkompakter med makroläge har det bara vid en viss brännviddsinställning. Ibland bara vid de kortare brännvidderna. Kan det vara det som spökar?

En ide kan vara att placera något annat, som ett vitt papper med ett svart kryss, på det stället du vill fokusera på och sedan när fokuseringen är klar ställa dit rätt föremål

jimh skrev:
Många digitalkompakter med makroläge har det bara vid en viss brännviddsinställning. Ibland bara vid de kortare brännvidderna. Kan det vara det som spökar?

Eftersom jag är för dåligt insatt i fotografins begreppsvärld har jag svårt att avgöra om det ligger något i ditt förslag.

RolandM skrev:
En ide kan vara att placera något annat, som ett vitt papper med ett svart kryss, på det stället du vill fokusera på och sedan när fokuseringen är klar ställa dit rätt föremål

Tack för tips, det kanske är användbart i vissa situationer.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar