ANNONS
Annons

Hur får man fram den här effekten?

Produkter
(logga in för att koppla)

outofsense

Aktiv medlem
Jag tycker att många proffsfoton känns som att de delvis är tecknade. Som till exempel den här bilden:

http://www.fotosidan.se/gallerifs/viewpic.htm?ID=931381&set=gfs&_referer=/gallerifs/

Jag tycker att det är väldigt snyggt, och undrar vad det är som är gjort med bilden för att få den effekten? Är det redan vid exponeringen, eller efterarbete? Jag hoppas att det framgår vad jag menar. Jag tycker helt enkelt att det är något onaturligt i bilden, som en målad tavla, som jag skulle vilja ha förklarat för mig.

Senast ändrad:
Det är säkert skicklig redigering med photoshop. Det är nog mer än knapptryckning för att det skall bli så. Jag skulle gissa på att det är förutom sättning av svart- och vitpunkten, så är det med olika lager och lagermasker med nivåer, kurvor, blurr, skärpa ocksåvidare.

Vad som inte är så tydligt vid första anblicken är att det är gissningsvis en texture-lager med i spelet också.

En plugin till photoshop som kanske du kan vara intresserad av är lucis art som gör en del hokuspokus om man har lite snille och smak med lager och lagermasker. http://www.lucisart.com/

Kolla även fotografens profil. Hon har en väldigt fin blogg ser jag. Prova att skriva till henne och fråga om hon kan tänka sig att ge lite tips.

Ett lite snabbfuskmedod att få lite abstrakt utseende på bilder i photoshop är att laborera med överdriven brusreducering, blurrning av ytor och avsluta med ett brus ca 2 %, allt med lager och lagermasker.

Om jag skulle försöka immitera bildern skulle jag prova med att sätta svart- resp vitpunkt med nivåer. Sen skulle jag hudutgämna med metoder som går att googla sig fram till. I ett lager/lagermask skulle jag försiktigt köra sculpture med lucis art på hennes klänning. Åsså laborera med colorbalance. Nånstans i processen skall ett strukturlager maskas in.
Men, så skall jag genast slänga in en brasklapp att jag är knappast den bästa fotografen på det här forumet. Se upp så du inte redigerar bort dig fullständigt. Gör bara försiktiga justeringar.

Det är med största sannolikhet gjort med texturer. Testa googla på tutorials om hur man lägger till texturer på sina bilder i photoshop så kommer du nog se fler bilder som påminner om den.

Sen är det säkert en hel del mer redigering än så bakom just den bilden men att börja med texturer är i alla fall en knuff i rätt riktning för dig.

Lycka till!

/Fabian

Ja sådär fina bilder kan inte jag ta. Men förutom ett väldigt fint komponerat fotografi exponerat efter fönsterljuset så har fotografen lagt på en texture som ger fin patina.

Här är ett mycket sämre (men kanske talande) exempel. En söderkåk, först utan, sen med en godtycklig texture jag slumpgooglade fram på nätet nyss (effekten lätt överdriven för tydlighets skull...):

Bilagor

• besvärsgatan utan texture.jpg
    besvärsgatan utan texture.jpg
    74.7 KB · Visningar: 556
  • besvärsgatan m texture.jpg
    besvärsgatan m texture.jpg
    90.4 KB · Visningar: 562
Senast ändrad:
Coolt! Tack för alla svar, och för bildexemplet! Då har jag fått mig en liten start att jobba vidare på. Anledningen till att jag inte frågade fotografen till just mitt fotoexempel är att jag tycker mig se den stilen så ofta att det kanske var en vedertagen teknik som invigda fotografer använder sig av, och då tyckte jag att jag kunde ta upp det som en diskution här istället.

Hm, det var fina bilder från söder det där.

Jag funderar på, ett trick till om man inte hittar nån kul struktur: Skapa ett nytt lager. Fyll med 50% grå. Kör brus ca 3%. Ändra blandningsläget till overlay eller mjukt ljus. Ändra transparace till egen smak. Inte riktigt ända fram, men som ger fin ton och maskerar rätt bra alla redigeringsartefakter.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar