Annons

Hur får man 300 dpi på exporterade jpeg i LR 2.2?

Produkter
(logga in för att koppla)

johan_086

Aktiv medlem
Hej,

Har precis börjat att bearbeta i LR 2.2. Tänkte medverka i en fototävling. Enligt reglerna krävs 300 dpi. När jag exporterar mina justerade bilder i jpeg-format från Lightroom blir dom "bara" 240 dpi. Hur ändrar man detta?

Följdfråga: Har det någon större betydelse? Blir skillnaden bara synlig vid stora förstorningar?

MVH
Johan

OM du absolut vill ha en bild i en viss storlek med en viss upplösning få det genom att använda utskriftmodulen. Istället för att skriva ut till en skrivare så väljer du skriv till fil.
Är du säker på att de inte vill ha utskrifter eftersom de anger dpi?

Hej,

Har precis börjat att bearbeta i LR 2.2. Tänkte medverka i en fototävling. Enligt reglerna krävs 300 dpi. När jag exporterar mina justerade bilder i jpeg-format från Lightroom blir dom "bara" 240 dpi. Hur ändrar man detta?

Följdfråga: Har det någon större betydelse? Blir skillnaden bara synlig vid stora förstorningar?

MVH
Johan

Vill minnas att du ändrar detta i menyn Redigera, där du väljer Inställningar. Där tror jag att du skall hitta under någon av flikarna att det står 240, bara att ändra till 300.

Det har ingen betydelse, det viktiga är antalet pixlar.

http://erro.se/artiklar/Bildstorlek

Visst, förutsatt att du behåller bildens orginalstorlek.
Men vill du exportera en bild med ett visst mått, ex 30*40 CM och samtidigt ha en viss upplösning, ex 300 PPI, så går det alldeles utmärkt att göra det i LR.
Detta innebär att LR klarar av att interpolera upp bilder till större storlek än orginalfilen.
Något som LR gör med bravur.

DPI/PPI har som sagt bara betydelse om man kombinerar det med en fysisk storlek, eller ett antal pixlar. PPI är i sig bara en siffra.

Ska man skicka in en bild till en tävling där ett krav är en viss PPI så har ju tävlingsledningen missuppfattat något. Såvida de inte dessutom säger något om fysisk storlek eller antal pixlar. Så det första vi kanske skulle fråga trådskaparen är: exakt hur är reglerna formulerade?

Jag skulle just svara när jag såg att Danne hann före men vill ändå förtydliga för trådskaparen att upplösningen ställer du in i Export fönstret.

Jag missuppfattade reglerna när jag läste dom första gången.

Citerar: "...bilderna som laddas upp måste vara högupplösta. Kortaste sidan på bilden ska vara minst 2100 pixlar, motsvarande cirka 18x24 cm vid 300 dpi..."

Men nu har jag iaf lärt mig hur man ställer in dpi när man exporterar bilder ur Lightroom, tack för hjälpen =)

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto