Annons

Hur får jag varm ton tillbaka?

Produkter
(logga in för att koppla)

JKE

Aktiv medlem
Hej!

Jag kopierade en bild på ett varmtonspapper och blev nöjd med resultatet. När jag scannade in bilden blev den plötsligt alldeles för kall. Då bilden i stort sett bygger på sin ton undrar jag vad man i ps kan göra för att den ska få tillbaka sin varma ton. Pappret jag vill efterlikna är Ilford Multigrade RC WT. Det enda jag har försökt själv är att leka med color balance. Tyvärr lyckas jag inte komma i närheten av tonen jag vill ha. Några förslag?

Mvh
/Jonas
 
Om du kör den senaste versionen av PS så kan du prova den nya funktionen "Photo Filter" och lägga på ett fingerat varmtonsfilter.
 
dum fråga kanske, men har du en kalibrerad skärm?
kanske är skärmen lite blåaktigt inställd från fabrik (inte alls ovanligt)?
 
Prova att tona den, t ex med funktionsmakrot "Sepiatoning - lager". Sen drar du ner opaciteten på toningslagret för att dämpa toningen.
 
Scanna bilden i färg så tror jag att du får så likt som det går. Har själv nyss scannat ett utställningsalbum LÄEN 2004 01 04 och det blev mycket likt de lite varmt tonade originalen.
Hälsn, Nils.
 
Hans: Jag använder photoshop 7.0. Efter lite letande i hjälp hittar jag inget "photo filter", bara "photographic filter" och det var det inte du menade..

Christel: Jo min skärm är helt okej. Bilden såg dessutom likadan ut på en kompis skärm.

Jim: Låter intressant. Men vad är ett funktionsmakro? Om det är lätt att förklara kanske du kan göra det, eller skicka mig vidare till någon sida där jag kan läsa mig till det?

Nils: Jag scannade i färg. Jag tänker dock prova en annan scanner när jag får tillgång till den.
 
JJoonnaass skrev:
Nils: Jag scannade i färg. Jag tänker dock prova en annan scanner när jag får tillgång till den.
Jag trodde du hade scannat i sv.vitt eftersom du fick för kall bildton. Säkert problem med kalibrering av utrustning isåfall.
Hälsn, Nils.
 
JJoonnaass skrev:
Jim: Låter intressant. Men vad är ett funktionsmakro?
Det finns en palett med funktionsmakron (eller Actions på engelska). Du hittar den i Fönster-/Windowmenyn. Där är det bara att markera "Sepiatoning (lager)" och klicka på uppspelningsknappen. Se till att bilden är i RGB-läge innan du börjar, annars får du ett felmeddelande.

Resultatet blir till att börja med en helt gräsligt överdriven toning. För en vanlig snygg toningseffekt kan man dra ner opaciteten till 50%. För att bara simulera ett varmare papper kanske till 5-10%. Opaciteten på lagret ändrar du i lagerpaletten. Markera lagret med toningen (det ligger överst) och dra i opacitetsreglaget i paletten.

Om färgen i toningen inte är helt rätt så kan du kika i makrot för att se hur det är uppbyggt och modifiera det.
 
JJoonnaass skrev:
Christel: Jo min skärm är helt okej. Bilden såg dessutom likadan ut på en kompis skärm.

är okej likamed kalibrerad med spyder eller liknande (en grej du sätter fast på skärmen)?
för om inte din kompis skärm är kalibrerad så har ni förmodligen bara samma fabriksinställningar. dom är ofta lite för blå.
det kan mycket lätt ge en lite för kall ton.
ser bilden kall ut om den är i läge gråskala så är bildskärmen garanterat okalibrerad och för blå, för en bild i ren gråskala ska vara helt neutral.

men är det inte det så kan det kanske bero på skannerns programvara. det är lätt att byta programvara.

du kan ändra tonen till varm med tex sepiatoning eller med selektiv färgändring, eller så lägger du en varm färg i samma ton i ett lager ovanpå, ändrar blandningsläge till mjukt ljus och drar ner fyll- eller opacitet till så lite att du får rätt ton. men dra isf ner originalbildens färgmättnad till noll i nyans/mättnad först.
sen slår du ihop och kollar att du har bra kontrast med nyanser eller kurvor.
det finns en massa fler sätt att göra, så vill du ha fler tips så säg till.
det finns många här som har sina egna trix, så du lär nog lätt få massor med uppslag till justering av din bild i ps.
 
Jim: Tack! Nu hittade jag det. Det där med makron verkar väldigt användbart! Sepiatoningen var ett stort steg närmre min bild!

Christel: Nån spyder har jag inte använt men jag tror ändå inte att det är skärmen som är problemet. Jag har tillgång till en annan scanner så jag tror jag ska prova den.

Tack för all hjälp! Jag ska leka lite nu så får vi se om jag kommer tillbaka och frågar!

Ha't!

/Jonas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.