Annons

Hur får jag in ljudet från videokameran med Pinnacle DC10plus

Produkter
(logga in för att koppla)

mipert

Aktiv medlem
Jag har problem med att föra över ljudet från min Hi8 till datorn.
Bilden går bra (med S-VHS-kabel) men hur kopplar jag videokameran för att få in ljudet?
Stumfilm är bara kul de första tre gångerna.
Till den gula kontakten på kortet eller via mikrofoningången på ljudkortet?

Bifogar bild av hur det ser ut på baksidan av ”burken”.

Bilagor

• ljud.jpg
    ljud.jpg
    29.8 KB · Visningar: 137
Japp, line-in-kontakten är det som gäller. Se även till att du har den ingången inställd på "inspelning" under ljudegenskaper. Den kanalen skall alltså vara markerad, annars kommer inget ljud att spelas in, även om du hör det i datorns högtalare.

Se även till att BARA ha den som inspelningskanal. Mikrofonkanalen brukar nästan alltid brusa till det i onödan om du har den som aktiv inspelningsenhet också.

Lycka till!

Tack.

Line in är väl den större mojängen till vänster?

Vad för kontakt skall jag ha för att sammanfoga kameran till den ingången?

Nu börjar det kännas som när min fru undrar om jag kan fixa fram en låt från nätet åt henne.
”Hmmm, det är nått med mp i början va”?

Nä, line-in är den lilla stereokontakten som passar i den BLÅ ingången. Nu ser jag inte riktigt om det är den som är just line-in. Kolla hur PILEN som är bredvid ingången ser ut. Går den IN är det line-in. Ut ger såväl line-out.

Tror det borde vara en RCA-kontakt från kameran (runt kontakt med en pigg i mitten.

Jodå, RCA-kontakt är det. (Ett ord jag känner igen, man läste ju trots allt NT-linjen för tjugo år sedan.)

Skall prova med den blå.

Tack igen.

ANNONS