Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur får jag bra bilder i ett rum utan fönster?

Produkter
(logga in för att koppla)

Modefotografen

Aktiv medlem
Jag tar bilder på klänningar och söker lite hjälp med att få ljusare bilder. Jag har ett studioblixt paket som heter "Falcon Eyes" Digi Sudio set. Model SS-110B. Alltså Blixt styrka 110Ws. Hur skall jag placera softbox och paraply för att få bästa bilder. Jag använde tyvärr den inbyggda blixten därutav skuggan på höger sida. Se bild

Jag hade nog nyttjat softboxen som huvudljus och lättat upp ngt med hjälp av den andra blixten.

Softboxen kan man börja med att sätta runt 45 grader från modellen och sedan testa sig fram hur pass nära man vill ha den.

Paraplyet kan man lätta upp skuggorna med på andra sidan modellen, men är softboxen tillräckligt stor att belysa modellen på egen hand så hade jag nog hellre nyttjat det till att belysa snett bakom modellen så att lite av ljuset även hamnar på bakgrunden.

Notera att jag är nybörjare och novis inom studiofoto, inget av det jag säger har ngn grund i ngn utbildning utan jag har endast testat mig fram själv i studion.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar