Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Hur får jag bort interferensmönster från foton på LED-skyltar?
- Trådstartare Kicki32
- Start datum
jag&bilden
Aktiv medlem
Strömförsörjningen till LED brukar ha en frekvens på 350-400 Hz men lysdioder är ju blixt snabba på att tända som att släcka så man behöver ändå låta dem exponeras en bra stund för att jämna ut ljuset från dem.
iSolen.se
Guest
Hej!
Jag har problem med att fotografera LED-skyltar. Finns det något fototekniskt knep för att undvika de interferensmönster och färgvariationer som blir tydligt på bilderna men inte syns för blotta ögat?
// Kicki
...ta några bilder på raken och lägg ihop dem, absolut enklast.
alfin
Aktiv medlem
Och alla vet hur det går till... Vad informativ du är Ola!...ta några bilder på raken och lägg ihop dem, absolut enklast.
iSolen.se
Guest
Och alla vet hur det går till... Vad informativ du är Ola!
Förlåt.
Ta flera bilder på samma skylt (eller annat problematiskt). Försök att inte röra kameran för mycket men det är inte så noga.
Öppna bilderna i photoshop så att du får de olika bilder som olika lager, t ex genom att öppna dem separat och klistra in i en av bilderna.
Markera alla lagren och välj "Auto Align".
Maska ihop: Skapa lagermasker på respektive lager, dvs ta de bitar du tycker är bra från varje lager.
Alternativt, jobba med olika blandningslägen och maska.
dumbo
Aktiv medlem
När jag läste första inlägget tänker jag själv att det måste handla om moiré (det är det enda problemet jag själv haft med LED-/bildskärmar osv) men jag kan för mitt liv inte se hur längre exponeringstis skulle avhjälpa moiré, så nu undrar jag vad det är för problem ni andra pratar om.
martley
Aktiv medlem
När jag läste första inlägget tänker jag själv att det måste handla om moiré (det är det enda problemet jag själv haft med LED-/bildskärmar osv) men jag kan för mitt liv inte se hur längre exponeringstis skulle avhjälpa moiré, så nu undrar jag vad det är för problem ni andra pratar om.
Det beror lite på konstruktionen av skärmen. En "dyr" variant kan adressera alla pixlar individuellt, och då är det inget problem alls, eller möjligen sånt där moiréproblem. Men en billigare konstruktion fungerar lite som en gammal katodstråleskärm, en rad tänds i taget, med de pixlar som ska vara tända, och sen är det efterlysningen på näthinnan hos betraktaren som gör att flimret upplevs som en bild. I billigaste fallet tänds en diod i taget. Med kort slutartid syns då inte mycket av det skärmen vill förmedla.
dumbo
Aktiv medlem
Det beror lite på konstruktionen av skärmen. En "dyr" variant kan adressera alla pixlar individuellt, och då är det inget problem alls, eller möjligen sånt där moiréproblem. Men en billigare konstruktion fungerar lite som en gammal katodstråleskärm, en rad tänds i taget, med de pixlar som ska vara tända, och sen är det efterlysningen på näthinnan hos betraktaren som gör att flimret upplevs som en bild. I billigaste fallet tänds en diod i taget. Med kort slutartid syns då inte mycket av det skärmen vill förmedla.
Då för står jag. Jag har ju sett att en del gamla sådana flimmrar lite men inte reflekterat över att det är just den anledningen. Sen har jag helt enkelt inte råkat ut för omständigheter där detta varit ett problem för mig.
ztenlund
Aktiv medlem
Då för står jag. Jag har ju sett att en del gamla sådana flimmrar lite men inte reflekterat över att det är just den anledningen. Sen har jag helt enkelt inte råkat ut för omständigheter där detta varit ett problem för mig.
Ett exempel som slår mig, som illustrerar hur de beter sig är det här klippet som är filmat med en mobiltelefon ganska starkt ljus. Lysrör och allt möjligt flimrar, men även plattformsskyltarna:
https://youtu.be/WGUDWVqNnOw?t=177
Just där jag satte tiden är det nog mest extremt på grund av ljuset. På andra ställen ser man samma problem, men inte lika extremt eftersom ljuset är lite mindre kraftigt.
martley
Aktiv medlem
Just det som syns på plattformsskylten är precis det jag beskriver. Just i videosammanhang är det extra svårt att hantera eftersom man ha mindre möjlighet att påverka slutartiden, och det ska till extrem tur ifall man lyckas synka in en bildfrekvens på videoinspelningen som matchar svepfrekvensen på skylten. En annan sån effekt man kan se ibland på film är hjul på bilar som ser ut att snurra åt fel håll eller rotorblad på en helikopter som ser ut att rotera extremt långsamt.Ett exempel som slår mig, som illustrerar hur de beter sig är det här klippet som är filmat med en mobiltelefon ganska starkt ljus. Lysrör och allt möjligt flimrar, men även plattformsskyltarna:
https://youtu.be/WGUDWVqNnOw?t=177
Just där jag satte tiden är det nog mest extremt på grund av ljuset. På andra ställen ser man samma problem, men inte lika extremt eftersom ljuset är lite mindre kraftigt.
I vibrationstestlabb brukar man utnyttja denna effekten genom att använda en stroboskoplampa som belyser objektet man skakar på med en frekvens som avviker en aning från vibrationsfrekvensen. Det kan vara ganska fascinerande att se hur saker som man normalt upplever som helt stela, som t.ex. ett avgassystem eller ett helt lastbilschassi sakta vrider sig fram och tillbaka som om det hade varit levande.
Jag försökte filma en övergångsställessignal på Gran Canaria en gång och råkade utför ett liknande fenomen. Deras "gröna gubbar" rör på sig, i en slags enkel animering i signalen. Mobiltelefonfilmningen visade bara ett väldigt oregelbundet prickmönster som rörde sig lite slumpmässigt.
iSolen.se
Guest
En del kameror har en "flicker-reduction". Kolla instruktionsboken.
Det är inte alls samma sak, skyltar kan ha roterande belysning av en bokstav, kolumn eller rad, i taget.
Flickerreduktionen timar avtrycket med ljusmax.
jonasfj
Avslutat medlemskap
Det är inte alls samma sak, skyltar kan ha roterande belysning av en bokstav, kolumn eller rad, i taget.
Flickerreduktionen timar avtrycket med ljusmax.
Jag tror hennes problem har att göra med frekvensen från strömkällan.
Enligt Nikon:
When powered by alternating current, fluorescent lamps and certain other types of artificial lighting flicker at a rate determined by the frequency of the power supply, which depending on the timing of the shutter release may produce areas of uneven color or exposure. Flicker reduction helps prevent this by matching the timing of the shutter release to the flicker rate.
PS Får man säga tima så får man säga lins ;-) DS
iSolen.se
Guest
Jag tror hennes problem har att göra med frekvensen från strömkällan.
Enligt Nikon:
When powered by alternating current, fluorescent lamps and certain other types of artificial lighting flicker at a rate determined by the frequency of the power supply, which depending on the timing of the shutter release may produce areas of uneven color or exposure. Flicker reduction helps prevent this by matching the timing of the shutter release to the flicker rate.
PS Får man säga tima så får man säga lins ;-) DS
Googla lite, eller varför inte fota en LED-display.
Skyltarna på pendeltågen har detta problem. Det går att se med blotta ögat.
(Tima, tajma kan väl inte sammanblandas med något på samma sätt som lins/objektiv? Tror du missuppfattat problemet med lins)
jonasfj
Avslutat medlemskap
Googla lite, eller varför inte fota en LED-display.
Skyltarna på pendeltågen har detta problem. Det går att se med blotta ögat.
(Tima, tajma kan väl inte sammanblandas med något på samma sätt som lins/objektiv? Tror du missuppfattat problemet med lins)
Ok, jag ger dig rätt om LED-skyltarna.