Annons

Hur får jag bästa visningsresultat av digitala bilder med en digital projektor?

Produkter
(logga in för att koppla)

alo

Medlem
Räknar med att använda projektor med full HD samt en bärbar dator. Hur ska datorn vara utrustad? T.ex vilken typ av grafikkort är lämpligt. Bästa koppling mellan dator och projektor vilken är detta? Är en bra dvd-spelare eller blue-ray-spelare något alternativ i sammanhanget? Utgår ifrån att bilder ska ha samma upplösning som projektorn. Tips på inställningar i dator, projektor och bilder är också tacksamt. Vad behöver man mer tänka på?
 
Vilken dator du använder spelar nog ingen roll sålänge den klarar att visa HD-upplösning. Och det lär alla datorer sedan flera år göra. Vilken sladd som passar beror på vad som finns på projjen, DVI är lämpligt. Eller VGA eller HDMI om den har det.
 
Det som brukar ställa till mest bekymmer är färgerna. Det finns projektorer som är till för att visa text och diagram i belysta rum, de har stark kontrast och kass tonomfång. De är inte till för foto.

Precis som för en bildskärm, behöver du en färgprofil för projektorn. Ska det vara perfekt ska det vara en profil som någon med rätt utrustning gjort för just den projektorn. Annars brukar det gå att ladda ner en profil från tillverkaren. Men räkna med att du behöver labba en del med inställningarna för kontrast och RGB på projktorn innan det som visas på duken ser ut som du tänkt dig.

På min Mac brukar det inte vara svårt att ställa in så rätt profil används till projektorn och att alla program också fattar att de ska använda den. Men jag vet att folk med PC har större problem med detta.


Om du har ett bildspel med panoreringar och zoomningar krävs det en hel del av grafikkortet om upplösningen är stor.
 
Om du har ett bildspel med panoreringar och zoomningar krävs det en hel del av grafikkortet om upplösningen är stor.
Om det är Ken Burns effekt du menar med panoreringar och zoomningar så krävs det inte så värst mycket. Jag har inga problem att visa ett bildspel och ljud med 720p. Inte testat 1080p. Detta är med en laptop från säkert 2004 och ett gammalt inbyggt intel grafikkort. Min stationära med ett 6600GT har inga problem att visa 1080p alls.

VGA=analog signal (ej lämpligt) HDMI=DVI=digital signal (lämpligt)
Beror på om projektorn är analog eller digital. Jag vet inte vad en projektor brukar vara. Finns det DVI är de säkerligen digitala och då är det att föredra.
 
Om det är Ken Burns effekt du menar med panoreringar och zoomningar så krävs det inte så värst mycket. Jag har inga problem att visa ett bildspel och ljud med 720p. Inte testat 1080p. Detta är med en laptop från säkert 2004 och ett gammalt inbyggt intel grafikkort. Min stationära med ett 6600GT har inga problem att visa 1080p alls.

Problemen kommer när du går upp mot 1200 eller ännu mer i bredd ...
Sen beror det på vilket filformat du använder, komprimeringstyp, antalet nyckelbildrutor och om du begränsar antalet kbit/s.
 
Se till att ha god tid på dig!
Gör dig bekant med projektorn och fjärrkontrollen, lär dig vilka möjligheter till justeringar som finns. Gå sedan igenom projektorns fasta förinställningar och utgå från den bästa. Justera vidare vid behov. Som tidigare sagts är det vanligt med för stor kontrast (projektorn är inställd för att visa PowerPoint-bilder). Testa med ett urval bilder så att du är nöjd med det du ser, se upp med högdagrar så att de inte blir utbrända och skuggpartier att de inte blir för mörka.
 
Räknar med att använda projektor med full HD samt en bärbar dator. Hur ska datorn vara utrustad? T.ex vilken typ av grafikkort är lämpligt. Bästa koppling mellan dator och projektor vilken är detta? Är en bra dvd-spelare eller blue-ray-spelare något alternativ i sammanhanget? Utgår ifrån att bilder ska ha samma upplösning som projektorn. Tips på inställningar i dator, projektor och bilder är också tacksamt. Vad behöver man mer tänka på?

När det gäller bilder är det som spelar störst roll egentligen färgprofilen din projektor använder. För att få en så naturtrogen färgprofil som möjligt bör du använda en s.k. skärmkalibrator (lustigt att ingen nämnt detta ännu!). Jag har en Sanyo PLV-Z2000BK (Full-HD projektor) som jag använder dagligen, vilken jag kalibrerar med Spyder3 Elite med jämna mellanrum för korrekt färgåtergivning.

Grafikkort och bra DVD/Blue-ray spelare har ingen märkbar inverkan på bildkvalitén. Kablage (och kablagets längd) har en (väldigt) liten inverkan, personligen kör jag med en ClickTronic VGA-kabel från datorn till projektorn som jag köpt på Kjell & Co för några hundralappar.

Om du har ett bildspel med panoreringar och zoomningar krävs det en hel del av grafikkortet om upplösningen är stor.

Jag tror faktiskt att det är datorns centralprocessor (CPU) som sköter renderingen i 99 fall av 100 (beroende på vilket program som visar bilden). Visserligen är GPGPU (General-Purpose computation on GPUs) på intåg men långt ifrån alla program utnyttjar grafikprocessorn (GPU) som sitter på grafikkortet.

VGA=analog signal (ej lämpligt) HDMI=DVI=digital signal (lämpligt)

Skillnaden är minimal, och i vissa fall ser du inte skillnad över huvud taget. Jag tycker inte att någon skall bli avskräckt från att köpa en projektor som har en VGA-ingång för PCn. Använder själv VGA kablage till min full-HD projektor och det ger lika bra bild som HDMI (vilken är likvärdig DVI med enda skillnaden att HDMI-gränssnittet också klarar ljud).
 
Senast ändrad:
Jag kör både klubbens moderna HP laptop med Vista och 2 Gb internminne och min egen gamla HP Evo 600 med en 900 processor, 512 Mb internminne och Xp mot dels klubbens Infocus 34 med 1024x768 och dels min egen Panasonic PT-AE700E med 1280x720 med VGA sladd. Med dator kopplad till Panasonic visar den dock bilder med förhållandet 4:3.

Erfarenheten säger mej att även om jag kör bilder som är mycket stora, 10- 15 Mp direkt från minneskort, så blir resultatet bra, men stora bilder tar lite tid på sej innan de visas och det är ingen större skillnad mellan de två datorerna. Ofta har jag en 5 meters VGA sladd och har inte upptäckt några nackdelar jämfört med 1,5 m sladden. Bäst blir det om bilderna är något så när anpassade, jag använder ofta storleken 2048x1536 och har då skärpt bilderna något efter krympningen.

Vanligen använder vi Faststone Image Viewer och har därmed inga problem med olika färgrymder när vi visar klubbmedlemmarnas bilder.

Båda projektorerna går att ställa in rätt noggrant (dock inte kalibrerade) och man kan spara användarprofiler vilket är värdefullt då projektorerna annars visar tokiga färger om man inte använder den sparade profil som tillhör rätt dator..

Jag har aldrig provat med HDMI eller DVI eller något annat, Panasonic har även komposit (gul RCA-kontakt) och s-video och dina erfarenheter tar jag gärna till mej.
 
Om man panorerar och zoomar i bilderna och vill lägga musik exakt till övergångar så måste man på ett eller annat sätt göra bildspelet till en film.
Du har rätt om pixlarna.
Nä det måste man inte, de bildspelsprogram jag har nån koll på använder sig av OpenGL. Man kör en algoritm som letar upp intressanta punkter och panorerar över dem helt enkelt. Med lite olika effekter.
Det är en väldigt dum ide att göra om ett bildspel till film eftersom högre kvalité och mindre storlek uppnås om man låter bilden vara en bild istället för att göra om den till runt 25 mindre bilder i sekunden. Dessutom blir det exakt likadant varje gång. Bättre att låta grafikkortet som är byggt för uppgifter som denna sköta biffen.
 
Fördelen med en film är att den som visar filmen inte måste ha bildspelsprogrammet installerat.

Johan skriver "Man kör en algoritm som letar upp intressanta punkter och panorerar över dem helt enkelt. Med lite olika effekter." Menar du att du inte bestämmer vilka punkterna är utan algoritmen gör det? Och att det därför det inte blir exakt lika dant varje gång?

I så fall arbetar vi väldigt olika, jag vill ha fullständig kontroll på vad som händer i mitt bildspel både vad gäller rörelser och taiming till musiken.

Vore intressant att höra mer om hur tänker och bygger.
 
Menar du att du inte bestämmer vilka punkterna är utan algoritmen gör det?
I vår playstation 3 som visar bilderna i en upplösning om 1920x1080 både på projektor och TV så finns det bilddspelsvarianter där bilderna infogas mjukt i varandra och in- och utzoomning på ansikten sker helt automatiskt. Mycket effektfullt faktiskt.
 
Tack

Vilken dator du använder spelar nog ingen roll sålänge den klarar att visa HD-upplösning. Och det lär alla datorer sedan flera år göra. Vilken sladd som passar beror på vad som finns på projjen, DVI är lämpligt. Eller VGA eller HDMI om den har det.

Tack för alla synpunkter och tips. Jag har förstått det så att några viktiga faktorer är att kalibrera projektorn, ställa in datorn om möjligt på full-HD upplösning men att det sedan inte spelar så stor roll vilken kabel som används. Alltså tar jag det lugnt med att anskaffa dator med HDMI eller dvi. Har provat bildspelsprogrammet Wings platinium basic (gratis) med bra resultat. Än en gång tack alla som engagerat sig.
 
Förklara

Tack för alla synpunkter och tips. Jag har förstått det så att några viktiga faktorer är att kalibrera projektorn, ställa in datorn om möjligt på full-HD upplösning men att det sedan inte spelar så stor roll vilken kabel som används. Alltså tar jag det lugnt med att anskaffa dator med HDMI eller dvi. Har provat bildspelsprogrammet Wings platinium basic (gratis) med bra resultat. Än en gång tack alla som engagerat sig.

Fattar inte riktigt vad ni menar med att ställa in datorn på full-HD. Har jag bilderna i 1080x1920 så kommer väl bilderna att visas så oavsett vilken dator eller sladd jag använder (om nu projektorn har den upplösningen)???
 
Inget svar

Du bör använda HDMI eller DVI så signalen överförs digitalt till den höga upplösningen.

Ja, fast många säger att de inte kan se någon skillnad när det gäller stillbilder. Och vad gäller upplösningen spelar det väl ingen roll. vad jag undrade var vad någon/några menade med "ställa in Datorn på HD" Något sådant finns väl inte?
 
Du bör använda HDMI eller DVI så signalen överförs digitalt till den höga upplösningen.

På min projektor (Sanyo PLV-Z2000BK+) finns en VGA markerad "PC" och två HDMI. Jag använder HDMI för Playstation 3 och Canal Digitals HD-box medan jag använder VGA för PC. Jag har väldigt svårt att se skillnad på VGA och HDMI i detta fallet. Du får gärna visa på bildexempel med DVI/HDMI kontra VGA för att motbevisa mig.

Förlusten i det här fallet ligger i översättningen från digitalt till analogt, en förlust som är försummbar. Kvaliteten på kabeln har t.ex. en större inverkan än förlusten vid konvertering. Nämnvärt kan också vara att i en störningsfri miljö ger analoga signaler en mer korrekt representation av datat som skickas, nu är det ett idealfall som är svårt att uppnå, men kan vara värt att ha i åtanke. Allt nytt är per definition inte bättre bara för att folk säger det.

Skillnaden ligger i att den analoga signalen är känsligare för störningar, men ofta är störningarna knappt mätbara och du kan inte med ögat utröna huruvida det är en digital eller analog signal. Undantaget skulle vara om det är extrema längder på kabeln mellan datorn och projektorn (20+ meter).
 
Ja, fast många säger att de inte kan se någon skillnad när det gäller stillbilder. Och vad gäller upplösningen spelar det väl ingen roll. vad jag undrade var vad någon/några menade med "ställa in Datorn på HD" Något sådant finns väl inte?

Ställer du inte upp upplösningen på skärmen till HD så skalas bilderna ned till nuvarande upplösning per automatik. Alternativt får du en bild som är mycket större än den synliga bildytan.

Att du har en Full HD projektor innebär att den kan visa en upplösning om 1920*1080 pixlar som mest. Skickar ditt operativsystem en signal om 640*480 pixlar så är det inte Full HD som projektorn visar, det är inte HD över huvud taget. 1080p (Full HD) motsvarar 1920*1080 pixlars upplösning på din skärm, som du ställer in i skärminställningarna i ditt operativsystem.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.