Annons

Hur få utskriften lika resultatet som på bildskärmen

Produkter
(logga in för att koppla)

Royne

Aktiv medlem
Hur få utskriften på skrivaren lika resultate på bildskärmen

Hej!

Har ett problem med utskriften till min Epson 1290. Jag vill låta Photshop bestämma färgerna vid utskrift inte skrivaren.Jag vill använda ICC-profil för papper och ändamål. Jag kör med PS CS2.
Jag har laddat ned alla ICC profiler för 1290 och olika papperskvaliteter från Epsons hemsida (kör med epson originalpapper för tillfället). Lagt in dessa på datorn inga problem attfå upp dessa under skrivarprofil när jag valt att PS skall bestämma färger. Vid skriv ut med förhandsvisning i PS så ser bilden ut som på skärmen.

Men i förhandsvisningen i Epsons läge ser den ut som "skit" färger som inte stämmer med verkligheten alls. Har enligt anvisningar i "PS för digitalfotografer av scott Kelby" ställt in allt enligt de anvisningar som finns där. Dvs jag har markerat "no color adjustment" i skrivarmenyn. Utskriften blir lika dålig som förhandsvisningen i Epson menyn.

För att få ennågot så när bra utskrift så måste jag välja läge "låt skrivaren bestämma färger" i PS. Eller det går att välja "låt PS bestämma färger" i PS och välja Epson Adobe RGB 1998 ICC-profil. Men, då blir färgerna väldigt mättade i utskriften jämfört med bildskärmen. Men, det visar bra och överenstämmande färger även i epsons print prewiev läge?????

Någon som har tips på vad jag gör för fel eller hur man kan lösa problemet.
 
Senast ändrad:
problemet med lite billigare skrivare är att de alltid använder en inbyggd profil även om man klickar bort att den ska göra det. så har jag fattat det iaf. så om man klickar i att ps ska bestämma så använder skrivaren likt förb. en inbyggd profil.. har samma strul med min canon i990. men går att kalibrera "profil till profil" . kolla tillexempel profiler.nu. har inte testat sådan kalibrering själv än. nån som har gjort det?
 
Roine, jag har samma problem som du. Kor med en Canon Pixma 4200 och en profil nedladdad fran Ilford osso kor jag forstas med Ilfords papper. Jasg maste ocksa valja "lat skrivaren bestamma"
Vad innebar egentligen det?
 
På Engelsk PS cs2

File / print with preview

Längst ut till höger finns det en knapp "more options"

Color handling "let ps determine colors"

Printer profile " din pappersprofil"

Perceptual + svart point

tryck på print så dyker nästa dialogruta upp

välj vilen typ av papper du använder
kryssa i custom och sen advanced

jag kör med 1440 dpi
på vänster sida " No color adjustment"

Sen bör det vara nära om din skärm är rätt inställd
 
Stefan Z

Tack för svaret!!!

Det är så jag gjort så som du beskriver. Men det fungerar inte i alla fall om jag väljer "no color adjustment" i epsons dialogruta. Om det är där du menar, med ikryssningen. Kryssar jag i där då "skiter" sig utskriften om jag valt Epsons ICC-profil för det papper jag skal skriva ut på i PS under rutan låt PS bestämma färger vid utskrift???
 
Vad har du för skärm (platt)?
Om du använder en platt skärm med dvi (?) anslutning så brukar det strula med att ställa in svart och vitpunkt, polarn kopplade in skärmen (Dell)med dom gamla vanliga kablarna istället då går det att ställa in skärmen.

Har du kalibrerat skärmen med någon hårdvaru pryl om du har det kolla om du har Adobe gamma i startup mappen om du har ta bort den
 
Jag har en hp L1925 platt skärm.19" skärm.vad menar du med dvi anslutning och de gamla vanliga kablarna. Jag har även en Dell 20" skärm som jag skulle kunna testa med. Var komer dettta i gällande utskriften???
 
Bilden som du printar ut kanske stämmer överens med hur det ska se ut men din skärm visar fel, är den kalibrerad ?

Den analoga ingången på din skärm verkar funka bättre (på Dell) när du ska ställa in vit & Svartpunkt än den digitala.
 
Re: Hur få utskriften på skrivaren lika resultate på bildskärmen

Royne skrev:
Hej!

Har ett problem med utskriften till min Epson 1290. Jag vill låta Photshop bestämma färgerna vid utskrift inte skrivaren.Jag vill använda ICC-profil för papper och ändamål. Jag kör med PS CS2.
Jag har laddat ned alla ICC profiler för 1290 och olika papperskvaliteter från Epsons hemsida (kör med epson originalpapper för tillfället). Lagt in dessa på datorn inga problem attfå upp dessa under skrivarprofil när jag valt att PS skall bestämma färger. Vid skriv ut med förhandsvisning i PS så ser bilden ut som på skärmen.

Men i förhandsvisningen i Epsons läge ser den ut som "skit" färger som inte stämmer med verkligheten alls. Har enligt anvisningar i "PS för digitalfotografer av scott Kelby" ställt in allt enligt de anvisningar som finns där. Dvs jag har markerat "no color adjustment" i skrivarmenyn. Utskriften blir lika dålig som förhandsvisningen i Epson menyn.

För att få ennågot så när bra utskrift så måste jag välja läge "låt skrivaren bestämma färger" i PS. Eller det går att välja "låt PS bestämma färger" i PS och välja Epson Adobe RGB 1998 ICC-profil. Men, då blir färgerna väldigt mättade i utskriften jämfört med bildskärmen. Men, det visar bra och överenstämmande färger även i epsons print prewiev läge?????

För det första tycker jag inte du ska använda Epsons förhandsvisning. Den vet inte vad du har gjort med bilden tidigare, så den visningen blir inte korrekt i färgerna.

Jag föredrar att använda Photoshops Korrekturinställning. Om du går in under Egen, så kan du i den dialogruta som då öppnas välja den skrivarprofil. Då bör det se ut som din utskrift gör. Du bör dock ha ett rimligt ljus att titta på din bild. Dagsljus är bra, lysrör är inte bra.

Stämmer det ändå inte är det ofta fel på skrivarprofilen. Det går att testa genom att skriva ut en testfil och sedan mäta in den. Kräver tillgång till en spektrofotometer, dock. Jag har gjort många sådana tester och du skulle bli deppig om du visste hur mänga gånger bristen ligger i skrivarprofilen.

MVH/Stefan
 
Re: Re: Hur få utskriften på skrivaren lika resultate på bildskärmen

stefohl skrev:
För det första tycker jag inte du ska använda Epsons förhandsvisning. Den vet inte vad du har gjort med bilden tidigare, så den visningen blir inte korrekt i färgerna.

Jag föredrar att använda Photoshops Korrekturinställning. Om du går in under Egen, så kan du i den dialogruta som då öppnas välja den skrivarprofil. Då bör det se ut som din utskrift gör. Du bör dock ha ett rimligt ljus att titta på din bild. Dagsljus är bra, lysrör är inte bra.

Stämmer det ändå inte är det ofta fel på skrivarprofilen. Det går att testa genom att skriva ut en testfil och sedan mäta in den. Kräver tillgång till en spektrofotometer, dock. Jag har gjort många sådana tester och du skulle bli deppig om du visste hur mänga gånger bristen ligger i skrivarprofilen.

MVH/Stefan

Skärmen bör först och främst vara kalibrerad sen kan du göra som Stefan säger
 
Re: Re: Re: Hur få utskriften på skrivaren lika resultate på bildskärmen

The Ghost skrev:
Skärmen bör först och främst vara kalibrerad sen kan du göra som Stefan säger

Självklart. Utan en profilerad skärm är det svårt att veta vad man utgår från.

Stefan
 
Stefan O

Tack för svaret. Jag är med på ditt resonemang gällande förhandsvisningen för Epson. Men nu är det ju så att om jag ställer in att PS skall sköta färghanteringen och väljer en profil för mitt papper (nedladdad från Epson) så blir ändå utskriften i paritet med vad förhandsvisningen i Epson visar även fast förhandsvisningen i PS-läget visar en identisk bild färgmässigt med skärmen?

"Jag föredrar att använda Photoshops Korrekturinställning. Om du går in under Egen, så kan du i den dialogruta som då öppnas välja den skrivarprofil" här är jag inte riktigt med på vad du menar....

När det gäller granskning av bilden utskriven i läget PS bestämmer färghanteringen och vald ICC profil från Epson för gällande papper tex Premium glossy så behöver man varken spektrofotometer eller dagsljus för att se att det inte stämmer färgmässigt "det ser för Jäv.... ut" rent ut sagt.

/Royne
 
Senast ändrad:
Re: Stefan O

Royne skrev:


"Jag föredrar att använda Photoshops Korrekturinställning. Om du går in under Egen, så kan du i den dialogruta som då öppnas välja den skrivarprofil" här är jag inte riktigt med på vad du menar...

/Royne

Så här menar jag.

Stefan
 

Bilagor

  • simuli.jpg
    simuli.jpg
    10.5 KB · Visningar: 509
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.