Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur få tillbaka mina justeringar på bilderna i Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

andreassofus

Aktiv medlem
Hej. för ett tag sen så installerade jag om lightroom och skapade en ny katalog så jag bara skulle ha bilder från 2016.
Nu vill jag lägga in lite gamla bilder från 2014 igen. Jag gjorde det men nu är alla dessa bilder obehandlade.
många av dom var redigerade förr och jag vill gärna ha tillbaka dom inställningarna.

Testade att öppna upp en gammal katalog i lightroom men det hjälpte inte.
Visst ska det gå att få tillbaka inställningarna på något sätt? men hur gör jag?

/andreas

Hej. för ett tag sen så installerade jag om lightroom och skapade en ny katalog så jag bara skulle ha bilder från 2016.
Nu vill jag lägga in lite gamla bilder från 2014 igen. Jag gjorde det men nu är alla dessa bilder obehandlade.
många av dom var redigerade förr och jag vill gärna ha tillbaka dom inställningarna.

Testade att öppna upp en gammal katalog i lightroom men det hjälpte inte.
Visst ska det gå att få tillbaka inställningarna på något sätt? men hur gör jag?

/andreas
Inställningarna ligger i den Lightroom katalog du hade dom öppna i när du gjorde dina redigeringar.

Varför inte en enda katalog för alla bilder?
Jag har en katalog för alla mina bilder det ligger bilder från dom senaste 24 åren i den.
Har man dessutom arbetat lite med nyckelord & smarta sorteringar är det lätta att hitta trots att det är runt 50000 bilder.

Inställningarna ligger i den Lightroom katalog du hade dom öppna i när du gjorde dina redigeringar.

Varför inte en enda katalog för alla bilder?
Jag har en katalog för alla mina bilder det ligger bilder från dom senaste 24 åren i den.
Har man dessutom arbetat lite med nyckelord & smarta sorteringar är det lätta att hitta trots att det är runt 50000 bilder.

ok, har för mig att just alla justeringar la sig i en egen mapp eller liknande. som man brukar säkerhetskopiera.

anledningen till att inte ha alla bilder i samma katalog är flera.
Först tar det sjukt mycket plats på datorn. Sen så blir lightroom långsammare men mängder bilder.
Sen finns det många bilder som jag aldrig kommer använda.
dessutom som jag sa så installerade jag om allt, och då orkade jag inte lägga in allt.

Hur vet jag vilken katalog som användes just vid det tillfället?

ok, har för mig att just alla justeringar la sig i en egen mapp eller liknande. som man brukar säkerhetskopiera.

Justeringarna ligger som standard i katalogfilen (filtyp lrcat) som du har en per katalog.

De kan även (om du har ställt in det så i LR) ligga i en så kallad sidecar-fil, sådana har filtypen xmp och ligger i samma katalog som bildfilerna, det är alltså då en xmp-fil per behandlad bildfil.

anledningen till att inte ha alla bilder i samma katalog är flera.
Först tar det sjukt mycket plats på datorn.

Om du menar att du vill flytta bort äldre bilder från disken så kan de ändå ligga kvar i katalogen, försöker du redigera en sådan fil så påpekar LR att den inte kan hitta själva bildfilen, men så är det ju bara att kopiera in just den/de filerna igen och då har du alla justeringar, märkningar osv utan att behöva ha precis alla bildfilerna på samma hårddisk.

Sen så blir lightroom långsammare men mängder bilder.

Som grov tumregel märks det mest när du har mer än 100 000 bilder i en katalog.

Sen finns det många bilder som jag aldrig kommer använda.
dessutom som jag sa så installerade jag om allt, och då orkade jag inte lägga in allt.

Hur vet jag vilken katalog som användes just vid det tillfället?

Det får du nog faktiskt hålla reda på själv :) Döp katalogerna efter år eller nåt, det kan ju göra livet enklare om du envisas med att ha många kataloger.

Justeringarna ligger som standard i katalogfilen (filtyp lrcat) som du har en per katalog.

De kan även (om du har ställt in det så i LR) ligga i en så kallad sidecar-fil, sådana har filtypen xmp och ligger i samma katalog som bildfilerna, det är alltså då en xmp-fil per behandlad bildfil.

Om du menar att du vill flytta bort äldre bilder från disken så kan de ändå ligga kvar i katalogen, försöker du redigera en sådan fil så påpekar LR att den inte kan hitta själva bildfilen, men så är det ju bara att kopiera in just den/de filerna igen och då har du alla justeringar, märkningar osv utan att behöva ha precis alla bildfilerna på samma hårddisk.

Som grov tumregel märks det mest när du har mer än 100 000 bilder i en katalog.

Det får du nog faktiskt hålla reda på själv :) Döp katalogerna efter år eller nåt, det kan ju göra livet enklare om du envisas med att ha många kataloger.

tack för info.
Ser att jag har masa olika kataloger som heter något med både lightroom 4 och 5 bland annat.

Vet även att jag har massa råfiler på datorn på olika ställen. har testat att samla alla bilder till samma mapp men då hittar inte lightroom bilden längre.

tycker det är lite rörigt med just allt detta när det gäller lightroom.

Om jag nu skulle vilja göra om ALLT från början. ta bort alla råfiler från datorn och tömma allt liksom och radera alla gamla kataloger.
Går det att göra för att sen lägga in alla bilder på nytt med inställningarna? hur ska jag gå till väga?

Grundregel nummer ett i Lightroom är att aldrig flytta dina bilder utanför Lightroom via utforskaren för då slipper man att Lightroom inte hittar bilderna. Dock är det väldigt lätt att inifrån Lightroom länka bilderna igen om man har flyttat dom på "fel" sätt.

Bästa sättet är att göra det enkelt:
Skapa ett mapp som används som fotoarkiv.
Under den lägg mappar årsvis.
Under det datumvis.

Så blir det automatiskt om man har dessa inställningar när man importerar i Lightroom.
Man kan ju även döpa om filerna med datum under importen så ser man enkelt om filer råkat hamna fel.

Det enklaste är väl att köpa 2st hårddiskar att ha bilderna på en som man använder normalt & 1st som backup.

Har man stationär dator & vill har lite säkerhet & lite bättre prestanda kan man köpa 4st diskar & köra i Raid 10 dock tar inte detta bort behovet av backup

tack för info.
Ser att jag har masa olika kataloger som heter något med både lightroom 4 och 5 bland annat.

Vet även att jag har massa råfiler på datorn på olika ställen. har testat att samla alla bilder till samma mapp men då hittar inte lightroom bilden längre.

En av de bärande grundidéerna med LR är att de håller reda på bilderna åt dig, just så att du faktiskt inte behöver strukturera dem på något särskilt sätt :)

Sedan är det en bra idé att ha ordning på dem - mycket lättare att säkerhetskopiera dem utan att missa några.

När LR inte hittar en bild är det bara att peka ut var den bilden ligger så uppdateras informationen i LR-katalogen. Programmet är såpass listigt att det samtdigt uppdaterar den infon för alla bildfiler i samma mapp på datorn (det räcker alltså att peka ut en bild per mapp om man flyttat dem).

Alternativt så kan du flytta filer och mappar inifrån LR, i filträdet till vänster i Biblioteksmodulen, då uppdateras ju informationen om var de är helt automagiskt.

tycker det är lite rörigt med just allt detta när det gäller lightroom.

Skulle nog säga att det mer tycks handla om att du inte riktigt verkar ha tagit reda på hur LR fungerar :)

Om jag nu skulle vilja göra om ALLT från början. ta bort alla råfiler från datorn och tömma allt liksom och radera alla gamla kataloger.
Går det att göra för att sen lägga in alla bilder på nytt med inställningarna? hur ska jag gå till väga?

Nej! Raderar du bort katalogerna så raderar du informationen om de ändringar du gjort, så det är det sista du skall göra. Inställningarna du vill åt ligger sparade just i katalogerna. Det är därför det normalt är enklast att hålla sig till en enda katalog :)

Du kan skapa en ny katalog (eller utgå från den du just nu jobbar i) och helt enkelt importera de övriga katalogfilerna i den (alternativet "Import from another catalog" på Arkiv-menyn) (jag kör på engelska, men du kan nog lista ut vad det heter på svenska och det är alternativet under det vanliga import-kommandot i Arkiv-menyn).

Då slår du så att säga ihop de olika katalogerna till en enda.

Grundregel nummer ett i Lightroom är att aldrig flytta dina bilder utanför Lightroom via utforskaren för då slipper man att Lightroom inte hittar bilderna. Dock är det väldigt lätt att inifrån Lightroom länka bilderna igen om man har flyttat dom på "fel" sätt.

Bästa sättet är att göra det enkelt:
Skapa ett mapp som används som fotoarkiv.
Under den lägg mappar årsvis.
Under det datumvis.

Så blir det automatiskt om man har dessa inställningar när man importerar i Lightroom.
Man kan ju även döpa om filerna med datum under importen så ser man enkelt om filer råkat hamna fel.

ja som sagt, så är det ju redan från början. Det är inte det som är problemet :)

ska i alla fall se om jag hittar den gamla katalogen med mina justeringar. någon som vet om det var lightroom 4 eller 5 år 2014?

problemet är om jag hittar den katalogen så får jag ju tillbaka mina inställningar på just dom bilderna jag vill från 2014. men då är jag ju i fel katalog för alla mina nya bilder (2016)
går det inte att få in dessa gamla bilder med justeringarna in i min nya katalog?

EDIT: såg ditt svar som du postade precis innan. nu fick jag svar på det "importera från annan katalog"

onekligen så verkar det ju ändå vara så att det är enklast att bara ha en enda katalog med alla bilder. ska se om jag kan ordna det.

Man måste ha koll på konsekvenserna i förväg innan man gör förändringar. Har man inte lagt ned så mycket arbete kanske det inte gör något om man startar från noll igen, men har man lagt "manår" på redigeringar och nyckel-/sökord vill man ju verkligen inte riskera att allt går förlorat.

Om lrcat-filerna är orörda sedan programmet avinstallerades (senaste sparat datum kvar) kanske det går att härleda fotodatumen till vilken katalogfil som hör till vilka bilder (finns det några backuper på Lrcat kvar?) Sedan gäller det att återskapa den exakta sökvägen för bildfilerna som fanns då, alternativt leta reda på filerna inifrån Lr.

problemet är om jag hittar den katalogen så får jag ju tillbaka mina inställningar på just dom bilderna jag vill från 2014. men då är jag ju i fel katalog för alla mina nya bilder (2016)
går det inte att få in dessa gamla bilder med justeringarna in i min nya katalog?

Om du öppnar en gammal katalog så påverkas INTE bilderna.

Säg att du har en aktuell katalog med en bild som är beskuren.
Samtidigt har du en äldre katalog, med samma bilfil, som inte är beskuren, men där du klonat bort en lyktstolpe.

Öppnar du den äldre katalogen så ser du de redigeringarna, men bildfilen påverkas inte.

Du kan importera och exportera bilder och kataloger. På så sätt kan du slå ihop kataloger.
Och det fint att exportera delar ur en katalog, utan att exportera själva bildfilerna.
På så sätt kan du få ut redigeringarna ur en katalog, och importera i en annan.

idag har jag testat lite för att se hur allt funkar och det är nog rörigt för jag inte vet hur det är uppbyggt.

Öppnade en annan katalog idag för att se vad som fanns.
har nämligen kataloger som heter lrcat 2 och lrcat2.2 och lrcat2.3
dessutom en del andra kataloger. kollar jag där så verkar det vara mycket samma i vissa kataloger, men i vissa kataloger är bara hälften av bilderna med.
Det är ju garanterat jag som har rört ihop detta.

Har börjat döpa om katalogerna med årtal. Sen ligger katalogerna på olika platser på hårddisken av någon anledning, så jag flyttade över alla kataloger och alla andra saker som har med lightroom att göra (typ katalogen med previews och liknande) till en helt ny mapp.

Sen när jag öppnade lightroom igen fick jag upp ett meddelande om att programmet inte kunde hitta katalogen och jag fick alternativ som att öppna standardkatalog bland annat. vilket jag gjorde men då skapades bara en helt ny tom katalog.

jag flyttade då tillbaka min aktuella katalog där den var innan och då gick det ju bra. men nu verkar det som att den inte hittar några bilder istället så nu får jag trycka på utropstecknet på bilderna och leta upp dom igen.
det tar ju oändligt med tid. även om han hittar alla bilder från just det datumet så finns det ju fruktansvärt många datum. nästan varje dag hela 2016 så jag har ju att göra i många många timmar innan jag får ena alla bilder igen.

Jag önskar att jag bara kunde börja om från början helt så allt ligger där det ska och låta lightroom och datorn göra det på rätt sätt. jag har typ rört till det som f-n och vet inte hur jag ska fixa det.

idag har jag testat lite för att se hur allt funkar och det är nog rörigt för jag inte vet hur det är uppbyggt.

dessutom en del andra kataloger. kollar jag där så verkar det vara mycket samma i vissa kataloger, men i vissa kataloger är bara hälften av bilderna med.
Det är ju garanterat jag som har rört ihop detta.

Har börjat döpa om katalogerna med årtal. Sen ligger katalogerna på olika platser på hårddisken av någon anledning, så jag flyttade över alla kataloger och alla andra saker som har med lightroom att göra (typ katalogen med previews och liknande) till en helt ny mapp.

Sen när jag öppnade lightroom igen fick jag upp ett meddelande om att programmet inte kunde hitta katalogen och jag fick alternativ som att öppna standardkatalog bland annat. vilket jag gjorde men då skapades bara en helt ny tom katalog.

jag flyttade då tillbaka min aktuella katalog där den var innan och då gick det ju bra. men nu verkar det som att den inte hittar några bilder istället så nu får jag trycka på utropstecknet på bilderna och leta upp dom igen.
det tar ju oändligt med tid. även om han hittar alla bilder från just det datumet så finns det ju fruktansvärt många datum. nästan varje dag hela 2016 så jag har ju att göra i många många timmar innan jag får ena alla bilder igen.

Jag önskar att jag bara kunde börja om från början helt så allt ligger där det ska och låta lightroom och datorn göra det på rätt sätt. jag har typ rört till det som f-n och vet inte hur jag ska fixa det.

Kataloger kan du flytta som du vill. Enda ev "problemet" är att förhandsvisningsfilen skapas på nytt om du inte får med den till samma katalog.

Leta upp bilder - det finns mycket på det ämnet på forumet - sök på "utropstecken"

Rådet är att ha ALLA bilder under en mapp. Jag har en mapp som heter Bilder, i den skapar LR årtal/månad/dag.
Byter jag hårddisk och LR inte hittar filerna så behöver jag endast visa/säga till LR var "Bilder"-mappen finns, sen löser LR desten, eftersom alla bilder ligger under Bilder-mappen.

En ledtråd på hur "värdefull" en katalog är, dvs hur mycket arbete du lagt ner i en viss katalog är filstorleken. Har du två kataloger med identiska bilder, tex två kataloger med alla bilder från 2015, men den ena är mycket större i filstorlek, ja då är det för att det finns mer "arbete" dvs redigeringar sparade i den katalogen.

Håller tummarna!

Om det är totalröra, kanske du ska söka efter alla kataloger på datorn. Öppna en i taget och kika på vad som finns där. Antal bilder, hur mycket du redigerat osv. Anteckna på papper.
Längts upp vid  äpplet har du Lightroom-menyn. Tredje valet uppifrån säger var katalogfilen finns och hur stor den är.
Skriv ner på papper vad som ligger i vilken katalog.

Sen bestämmer du vad du vill ha kvar.

Öppna den katalog som är mest korrekt/mest bilder. Därefter kan du Importera från andra kataloger.
Du ges möjlighet att kopiera foton till ny plats, eller att lägga till utan att flytta.
Har du kanske framkallat en bild i två olika kataloger? Då kan den du importerar bli en ny virtuell kopia. Dvs, du får två uppsättningar av de bilder som är redigerade olika, utan att de tar extra plats. (Ja lite, men långt ifrån vad det hade varit om du haft två olika _bildfiler_.

Det är sannolikt kataloger du skapat med LR 2, 2.2 och 2.3 och som mycket väl kan innehålla ungefär samma, bara att 2.2 innehåller lite mer än 2, och 2.3 lite mer än 2.2.

dessutom en del andra kataloger. kollar jag där så verkar det vara mycket samma i vissa kataloger, men i vissa kataloger är bara hälften av bilderna med. Det är ju garanterat jag som har rört ihop detta.

Klokt, det du vill kunna säkerhetskopiera på ett smidigt sätt är ju dels själva katalogen (lrcat-filer) och bildfilerna. Mappar med förhandsgranskningar (previews) behöver du däremot inte säkerhetskopiera. Förhandsgranskningar skapar man ändå lätt nya vid behov (de uppdateras ju hur som helst så fort du redigerar en bild) och kan betraktas som temporär-filer. Mapparna med förhandsgranskningar ligger som standard i samma mapp som katalogfilen och heter "[katalognamn] Previews.lrdata" och "[katalognamn] Smart Previews.lrdata" (med äldre LR-versioner har du bara den förstnämnda katalogen).

Har du möjligen flera olika versioner av LR installerat parallellt? Dubbeklickar du då på en gammal katalogfil öppnas den version av LR som användes för att skapa den katalogen, medan en nyare LR-version inte är medveten om de äldre katalogfilerna förrän programmet öppnat dem en gång (och då lite beroende på version ibland konverterat själva katalogfilen till en nyare version).

Prova gärna kommandot jag nämnde tidigare, att importera katalog, det är ofat ett smidigt sätt att slå ihop data från flera kataloger.

Man kan säga att du väl på ett sätt håller på med en återställning just nu, att göra de är ju jobbigt, men har du väl gjort det är ju arbetet uträttat och du behöver inte göra om det.

Det är frustrerande när man får lägga ned extra arbete, men tyvärr blir det ju ofta så när man slarvat lite (eller glömt saker) vid tidigare tillfällen.

Kataloger kan du flytta som du vill. Enda ev "problemet" är att förhandsvisningsfilen skapas på nytt om du inte får med den till samma katalog.

Leta upp bilder - det finns mycket på det ämnet på forumet - sök på "utropstecken"

Rådet är att ha ALLA bilder under en mapp. Jag har en mapp som heter Bilder, i den skapar LR årtal/månad/dag.
Byter jag hårddisk och LR inte hittar filerna så behöver jag endast visa/säga till LR var "Bilder"-mappen finns, sen löser LR desten, eftersom alla bilder ligger under Bilder-mappen.

En ledtråd på hur "värdefull" en katalog är, dvs hur mycket arbete du lagt ner i en viss katalog är filstorleken. Har du två kataloger med identiska bilder, tex två kataloger med alla bilder från 2015, men den ena är mycket större i filstorlek, ja då är det för att det finns mer "arbete" dvs redigeringar sparade i den katalogen.

Håller tummarna!

Tack för bra tips.
Konstigt att du säger att man kan flytta kataloger
Det kunde inte jag. Han hittade inte den då som sagt.
Men jag kanske inte gjorde rätt. Men jag flyttade tillbaka och då funkade det som vanligt.

Jag har en mapp med alla bilder som ligger i olika mappar med olika datum . Den sköter han bra. Det är hela den mappen jag säkerhetskopiera ibland. Dock hade jag två olika sådanna mappar som ligger på olika platser på datorn. Första halva året låg på ett ställe och andra delen ligger på ett annat. Har dock slåtter ihop dom nu.

Tack för alla tips för övrigt också. Ska se vilka kataloger jag kan göra mig av med.
Tycker dock att det skapas massa andra filer också som jag inte vet vad det är. Förutom filen/mappen "preview" så finns även nån som heter nånting med data. Även nån annan som jag inte minns namnet på och sen ytterliggare en som har en symbol som ett papper typ. Alla dessa olika finns flera st av.

Är inte hemma så jag kan kolla

Det är sannolikt kataloger du skapat med LR 2, 2.2 och 2.3 och som mycket väl kan innehålla ungefär samma, bara att 2.2 innehåller lite mer än 2, och 2.3 lite mer än 2.2.

Klokt, det du vill kunna säkerhetskopiera på ett smidigt sätt är ju dels själva katalogen (lrcat-filer) och bildfilerna. Mappar med förhandsgranskningar (previews) behöver du däremot inte säkerhetskopiera. Förhandsgranskningar skapar man ändå lätt nya vid behov (de uppdateras ju hur som helst så fort du redigerar en bild) och kan betraktas som temporär-filer. Mapparna med förhandsgranskningar ligger som standard i samma mapp som katalogfilen och heter "[katalognamn] Previews.lrdata" och "[katalognamn] Smart Previews.lrdata" (med äldre LR-versioner har du bara den förstnämnda katalogen).

Har du möjligen flera olika versioner av LR installerat parallellt? Dubbeklickar du då på en gammal katalogfil öppnas den version av LR som användes för att skapa den katalogen, medan en nyare LR-version inte är medveten om de äldre katalogfilerna förrän programmet öppnat dem en gång (och då lite beroende på version ibland konverterat själva katalogfilen till en nyare version).

Prova gärna kommandot jag nämnde tidigare, att importera katalog, det är ofat ett smidigt sätt att slå ihop data från flera kataloger.

Man kan säga att du väl på ett sätt håller på med en återställning just nu, att göra de är ju jobbigt, men har du väl gjort det är ju arbetet uträttat och du behöver inte göra om det.

Det är frustrerande när man får lägga ned extra arbete, men tyvärr blir det ju ofta så när man slarvat lite (eller glömt saker) vid tidigare tillfällen.

Tack för tips och input. Är tyvärr inte hemma resten av kvällen så jag får inte gjort nåt mer med det nu. Men ska fortsätta att ordna upp detta på söndag. Det ska nog gå att få rätsida på detta till slut 😊

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar