Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur få till en bra sepiaton?

Produkter
(logga in för att koppla)

gameburg

Aktiv medlem
Hej!
Jag har försökt få till sepiaton på en bild, men inte lyckats riktigt, är det ngn som har en bra metod för detta? Jobbar både med photoshop och paint shop pro.
Tack på förhand!
/Patrik

Hej,
i paintshop brukar jag göra följande:
1. Grey scale
2. Increase color depth
3. Colorize med inställningarna
Saturation: 15-30, och Hue beroende på, men ofta blir en bra brun ton omkring 15-30 där också.

-Christian

duotones

Det troligen bästa verktyget i Photoshop för detta är läget duotones.

Börja med att göra om bilden till gråskaleläget. Detta kan göras på många olika sätt med olika resultat men det får någon annan beskriva.

Nästa steg är att byta grån gråskala till duotones, även det i menyn Image / Mode.

Välj att du vill ha två färgtoner i bilden. Låt den ena vara svart och välj den andra bland tillgängliga färgkartor eller tryck på "Pick" för att välja en RGB-färg.

I photoshop 7 finns en färdig sepiatoning.
Fördelen med att använda detta är om du har flera lager och inte vill göra gråskala av hela din *.psd-fil. (som man måste om man vill använda sig av duotone)

Du hittar sepiatoningen under actions. (samma som händelser/history) Se till att markera aktuellt lager först bara! :)

Om det är en färgbild som du vill göra svartvit/sepiatonad så glöm inte att ändra nivåer/levels då färgbilder som görs svartvita lätt blir tråkigt jämngråa. Testa trycka på CTRL+SHIFT+L för autoinställning av levels. Om du inte tycker att det blir bra med autolevels kan du ställa in själv via CTRL+L eller via menyn image > adjustments > levels.

Levels brukar oftast ge ett bättre resultat än om man ändrar på enbart kontrasten.

Lycka till! :)

Bilagor

• sepiatoning.jpg
    sepiatoning.jpg
    36.7 KB · Visningar: 759
Ja, det finns flera sätt, mycket enkelt med PS men med eget val av toningsgrad är att ha en svartvit bild i Mode RGB Color (den skall alltså vara svart/vit där) Sedan går du in på: Image-Adjust-Color balance och ökar andelen röd och gul till dess du tycker det är som du vill ha det. Om du tittar på mitt album "Haga i Göteborg" har jag gjort så med samtliga bilder där. Detta är inte sepiafärgning utan mer en imitation av guld eller svaveltonbad men det är bara en fråga om hur mycket färg man tillför.
Us

Vill man ha just exakt den nyansen så är det väl ok men hur ofta vill man det?

Givetvis kan man skapa en action som
1) flatten image
2) select all
3) copy
4) baka ett steg i historiken (upphäver 2)
5) baka ett steg i historiken (upphäver 1)
6) skapa nytt dokument
7) paste
8) byt till gråskaleläge med flatten
9) byt till duotoneläge
10) select all
11) copy
12) close
13) paste

Som vanligt finns det tusen tillvägagångssätt för att åstadkomma samma sak i PS och ovanstående är måhända inte optimelt men det påvisar att duotones går att använda i en action för att skapa ett nytt lager.

Förresten kan man med fördel markera punkt 9 i makrot så att det visar dialogrutan. På så vis kan man använda det oberoende av vilken färgton man önskar.

Tack alla!

Tack alla för era fina råd och tips!!!
Har nu experimenterat lite med sepiatoning och har lagt ut dessa i ett album som heter "sepia-experiment". Tycker själv jag lyckats skapligt, men detta är er förtjänst. Tack igen!
Mvh
Patrik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar