Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur få speglarna rena?

Produkter
(logga in för att koppla)

AndreasFehrm

Avslutat medlemskap
Jag vet att man kan få sensorn ren genom att köpa vissa typer av vätskor och spatlar (var man nu kan få tag på dem inom Sverige har jag dock ingen aning om..), men hur sjutton får man rent speglarna inuti kameran? Jag är ruskigt trött på att se små prickar och ett litet jävla hårstrå i sökaren varje gång jag svingar upp kameran och ska vara konstnärlig.

Så, några tips på vad jag kan göra åt detta? Det är verkligen inte lika kul att fotografera när man gång på gång påminns om att ens kamera är smutsig, bara för att man inte visste hur man bytade objektiv snabbt när man väl hade fått kameran och var helt grön inom foto..

Det jag har testat är att blåsa med min blåsbälg in i kameran flera gånger om, men utan resultat. Antar att smutset inte sitter på "den första spegeln" utan på någon av de andra som reflekterar ljuset innan det hittar till sökaren.

Tack på förhand.
 
Jag vet att man kan få sensorn ren genom att köpa vissa typer av vätskor och spatlar (var man nu kan få tag på dem inom Sverige har jag dock ingen aning om..), men hur sjutton får man rent speglarna inuti kameran? Jag är ruskigt trött på att se små prickar och ett litet jävla hårstrå i sökaren varje gång jag svingar upp kameran och ska vara konstnärlig.

Så, några tips på vad jag kan göra åt detta? Det är verkligen inte lika kul att fotografera när man gång på gång påminns om att ens kamera är smutsig, bara för att man inte visste hur man bytade objektiv snabbt när man väl hade fått kameran och var helt grön inom foto..

Det jag har testat är att blåsa med min blåsbälg in i kameran flera gånger om, men utan resultat. Antar att smutset inte sitter på "den första spegeln" utan på någon av de andra som reflekterar ljuset innan det hittar till sökaren.

Tack på förhand.

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=6421396
Detta kan vara ett alternativ. Men rekommenderar blåsbälg.

Risken med att "göra rent" är att det kan bli värre om man inte har rätt verktyg. Ser du inte skräpet på bilderna så försök att stå ut och lär dig ignorera det. På en systemkemera där man byter objektiv hela tiden så kommer det in skräp till slut. Det går nog inte att undvika hur försiktig man än är.

Sista alternativet är helt enkelt att lämna in den på en kameraverkstad och få en rejäl rengöring.
 
Ser du skiten i sökaren så är det inte spegeln som är skitig, utan mattskivan. Prova att blåsa på den, med blåsbälg. Funkar det inte så sitter skiten på andra sidan, och då måste du ta ur skivan.
 
Dammet man ser sitter som sagt på mattskivan. Den går att göra ren och på vissa kameror att pilla loss men en liten spärrklack.
Ytan på spegeln är superkänslig. Spegelskiktet sitter framåt. Vidrör den helst inte med annat än en ny pensel. Man ska absolut inte ta på dn med fingrarna.
 
Ja, det beror ju på vad du har för kamera. Min gamla Canon 350D var svår att rengöra eftersom jag inte kunde få ut spegeln. Jag fick den aldrig riktigt ren.
Min 40D är enklare eftersom man kan ta ut mattskivan och rengöra den.
/Conny
 
Det är en Canon EOS 40D jag har. Fan, att detta med att göra rent kameran ska vara så avancerat och så.. :/
 
Kan man fälla ner mattskivan med hjälp av någonting som man har i hemmet, ta ut den och blåsa på den med sin blåsbälg för att sedan mata in mattskivan igen och se om det gav resultat? Om inte, var kan jag köpa en sådan där speciell pincett-liknande grej som man använder?

Tusen tack för att ni tar er tid att svara.
 
Jag tog ut mattskivan nyss och blåste den med min blåsbälg men inte fan försvann dammet och hårstrået inte. Ni som var så säkra på att det verkligen var på mattskivan? :S
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.