Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur få modellen att stanna i fokus punkten?

Produkter
(logga in för att koppla)

Diver69

Aktiv medlem
Hej,

Kanske en idiot fråga, men ni kanske har lite tips och trix!
Fotar min sambo en hel del och med ny kamera, stativ mm så börjar det bli riktigt roligt.
Var ute idag och tog en del kort(Se om jag hinner ladda upp något), men jag ser ett problem med stativ.
Inget snack om det, jag behöver använda det. Jag är väldigt darrhänt!
MEN, hur får man modellen att stanna inom kamerans fokus område. Jag har ju inte lust att flytta stativet hela tiden. Samtidigt är det ju svårt att få henne att stanna på prick samma ställe. (Jag pratar ju inte om meter, men ändå!!!)
Fokus området är ju stort, men jag vill ju ha henne (oftast) mitt i bild!

Har ni några trix eller handlar det om att flytta kameran alt. få modellen att stanna inom en viss ram!?

MVH
Martin

Ett enbensstativ kanske löser en del? Lätt att manövrera, och dämpar ev. oönskade rörelser.

Andra knep är att "låsa fast" kameran mha. axelremmen. Sätt den runt halsen, vira den ett halvt varv runt höger armbåge och underarm (svårt att förklara i ord, men testa!) så att du kan spänna remmen bra och stadigt när du tar din bild. Stå även stadigt med benen med ett ben framför det andra, lagom brett! Gärna med viss övervikt på det främre benent. Håll även ett stadigt grepp om objektivet + kameran!

Ett tredje knep är att helt enket hitta ett bra stöd för dina armar/armbågar/kropp, t.ex mot ett träd, ett bord, osv.

Sen tycker jag inte du ska bekymra dig så mycket om hon hamnar mitt i bilden eller inte. Det kan faktiskt vara snyggare många gånger om du hamnar lite snett (tredjedelsregeln).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar