Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur få fram **pastelliga** bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Akinnan

Avslutat medlemskap
Hej,

Jag är nybörjare, lika bra att förvarna, men det är bara genom att fråga som man... ja, ni vet.

Har precis köpt fin systemkamera. Har alltid beundrat fotografier som ger det där pastelliga (nästan de färgnyanser som Skagenmålarna använde) intrycket. Undrar om någon därute har en aning om hur man kan få fram dessa. Är det månne filmen, kopieringen, ljus- och färgsättningen, eller en kombination av dessa???

Jätte tacksam för svar!

/Annika

Använd Kodak portra 160VC eller 400VC. Det ger pastellaktiga färger. Kanske inte jättemycket men en pastellton iallafall. Sen påverkar nog kopieringen också.

Professional Portra VC
Samma emulsionsteknologi som Portra NC men med mer mättade färger. 160VC för kontrollerade ljusförhållanden och 400VC för olikartade ljusförhållanden.

Det är säkert en dum fråga, men vad betyder det som står mellan 400VC och 400ISO??

KODAK PORTRA 400VC 120 400ISO 195 kr
KODAK PORTRA 400VC 220 400ISO 390 kr
KODAK PORTRA 400VC 135/36 400ISO 230 kr

Det är filmformatet.
135 är det småbildsformatet,dvs det de flesta använder.
120 är mellanformat (6cm högt) och 220 tror jag också är mellanformat.

ge exempel!

Jag är inte riktigt säker på vad du menar. Ge ett exempel på någon bild här på fotosidan så kan du få lite mer precisa råd. :cool:

SinusLinus skrev:
Det är filmformatet.
135 är det småbildsformatet,dvs det de flesta använder.
120 är mellanformat (6cm högt) och 220 tror jag också är mellanformat.

Du har helt rätt, 220 är också 6 cm hög. Siffran syftar på filmens längd.