Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur få fram **pastelliga** bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Akinnan

Avslutat medlemskap
Hej,

Jag är nybörjare, lika bra att förvarna, men det är bara genom att fråga som man... ja, ni vet.

Har precis köpt fin systemkamera. Har alltid beundrat fotografier som ger det där pastelliga (nästan de färgnyanser som Skagenmålarna använde) intrycket. Undrar om någon därute har en aning om hur man kan få fram dessa. Är det månne filmen, kopieringen, ljus- och färgsättningen, eller en kombination av dessa???

Jätte tacksam för svar!

/Annika

Använd Kodak portra 160VC eller 400VC. Det ger pastellaktiga färger. Kanske inte jättemycket men en pastellton iallafall. Sen påverkar nog kopieringen också.

Professional Portra VC
Samma emulsionsteknologi som Portra NC men med mer mättade färger. 160VC för kontrollerade ljusförhållanden och 400VC för olikartade ljusförhållanden.

Det är säkert en dum fråga, men vad betyder det som står mellan 400VC och 400ISO??

KODAK PORTRA 400VC 120 400ISO 195 kr
KODAK PORTRA 400VC 220 400ISO 390 kr
KODAK PORTRA 400VC 135/36 400ISO 230 kr

Det är filmformatet.
135 är det småbildsformatet,dvs det de flesta använder.
120 är mellanformat (6cm högt) och 220 tror jag också är mellanformat.

ge exempel!

Jag är inte riktigt säker på vad du menar. Ge ett exempel på någon bild här på fotosidan så kan du få lite mer precisa råd. :cool:

SinusLinus skrev:
Det är filmformatet.
135 är det småbildsformatet,dvs det de flesta använder.
120 är mellanformat (6cm högt) och 220 tror jag också är mellanformat.

Du har helt rätt, 220 är också 6 cm hög. Siffran syftar på filmens längd.

Det står i bildbeskrivningen att han har använt Fuji Reala. Du kanske ska prova den.
Det är en negativ film som är populär vid porträttfotografering.

Alla tre faktorer som du nämner påverkar hur färgerna blir.

OK, du har nyss börjat med foto. Är det bilder på papper du är ute efter? Om inte, ja då föreslår jag att du börjar med diafilm. Dia är ett bra filmval om man vill lära sig foto från grunden, bildresultatet beror då enbart på dig själv och inte på hur labbet har kopierat dina färgkort.

Välj en diafilm som inte har så hög färgmättnad, t.ex. Kodaks Ektachrome 100 EPP/EPN. Fujichrome Astia kan oxå funka. Ge dig ut i kontrastfattigt ljus, gärna i mulet väder eller tidig morgon/sen kväll. Då kan du få till de pastellartade färger som du är ute efter.

Nackdelen med diafilm är att du behöver något att titta på bilderna med. Börja med ett litet ljusbord och en billig lupp (eller använd kameraobjektivet som lupp!). Fastnar du för dia så kan du investera i en projektor senare.

Om du väljer en färgfattig neg. film för att plåta "pastell" så kan det hända att labbet ändå gör korten färgstarka. Resultaten från vanliga konsumentlabb är rätt oförutsägbara.

Tips på bra färglabb?

Tack Acke för dina råd. Jag vill nog iaf vara envis och börja med papperskopior och neg färgfilm (du har säkert rätt och jag ångrar mig nog). Har du några tips på färglab som är bra, utan att vara alltför hutlöst dyra?

Annika

Annika - Om du tycker att dina neggativa bilder blir alldeles för vardagliga och neutrala så kan du ju alltid bryta av med att prova diafilm framkallat som vänddia (som hamnar på papper). Ett enkelt sätt att ge bilderna "musikvideo"-känsla... Färgerna kan bli lite väl extrema men det är kul att prova.

Kanske inte rekommenderat nu i början om du vill lära dig kameran och så. Men kanske senare...

Någon som vet en bra och billig framkallare?

Bra idé!

Någon som känner till ett bra och billigt lab där man kan framkalla sina bilder? Det finns ju proffslab. Här vet jag ett som heter EXAKT LAB, men de är väl väldigt dyra antar jag. Samtidigt vill jag inte lämna in mina bilder på FOTO QUICK precis...

Någon som vet???

Proffskopia i Jönköping har fått mycket beröm här på Fotosidan. Scandinavian Photo säljer olika typer av påsar för framkallning och kopiering hos Proffskopia.

En sak till om pastellfärger:
Om du utgår från en digital bild så är det enkelt att fixa pastellfärger. Minska färgmättnaden i Photoshop eller med något annat bildbehandlingsprogram.

Kan man verkligen säga att Kodaks VC-filmer är mättade. VC står för Vivid Color och är en färgstark film. För mig är NC med lite mer dämpade färger vad jag vill kalla mättade. Eller har jag missuppfattat detta?

Bör inte ett sätta att få dessa ljusa eftersträvansvärda pastellfärger vara att överexponera bilden? Brukar det inte kallas för utfrätta bilder, eller har jag missuppfattat?
Någon har pratat om att "pressa filmen"? Ställa in kameran på ett högre ISO-tal än vad filmen har... någonting ditåt. Jag fattar inte helt. Kan någon förklara. Eller kan man möjligen påverka färgerna i framkallningsprocessen?

Jag tänker iaf prova med Fudji Reala 100, så får vi väl se hur det blir.

Jo, visst kan du överexponera negativ färgfilm. Men om du låter ett vanligt lab maskinkopiera bilden så kommer labbet att justera ner exponeringen till normal nivå, i tron att du har exponerat fel. Du får alltså en papperskopia som ser normalexponerad ut. Vill du att överexponeringen ska synas på papperskopian så måste du be labbet kopiera med manuella inställningar. (Detta strul slipper du med diafilm...)

Jo, pressning innebär att man ställer in högre ISO-tal och framkallar filmen längre tid än vanligt. Resultatet blir grovkornigare bilder med murrigare färger. Pastell? Ja kanske, det kan vara värt att testa. Glöm dock inte att säga till labbet att pressframkalla (det kostar extra).

Prova gärna med Reala, det är en bra film. Och som sagt, säg till labbet att göra ljusa kopior.

Att pressa färgfilm är nog inget att rekommendera mer än vanliga överexponeringar. Jag testade att pressa en fuji superia två steg och resultatet blev väldigt tråkigt. Inte alls samma effekt som när man gör det med svartvita filmer. Färgerna blev inte starkare snarare mer grådassiga. Men man var ju tvungen att prova... :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar