Annons

Hur få en snygg vit bakgrund till bröllopsbilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

S-Ekengren

Aktiv medlem
Hej,
Snabb fråga: Jag är novis på bröllopsfoto men har nu fotograferat lyckade bilder från ett bröllop, tänkta att presentera i en fotobok (ska beställa från Photohome som jag har varit nöjd med förut).

Jag vill lyfta fram bilderna ordentligt och brukar normalt sett, då jag gör fotoböcker av det här slaget men med andra typer av motiv, använda svart bakgrund runt bilderna.

Men här känns det mer naturligt att använda vitt, det är väl ganska traditionsenligt att göra det just vid bröllopsfoton? (motsv vitt album).

Risken jag ser är att det blir för vitt, alltså kritvitt och söker tips från någon erfaren person som kan rekommendera vilken sorts vitt jag bör välja, i det här fallet vid digitaltryck? Är det lämpligt att använda någon slags gräddvit nyans?

Eller köra helt safe med svart?

/Staffan
 
Svart eller vitt

Frågan är snarare... enligt mitt tycke, vad lyfter fram bilderna på bästa sätt? Om du har möjlighet att skriva ut några bilder, lägg dem på ett svart papper, ett kritvitt papper, ett brutet vitt papper etc. När du på ett visuellt och riktigt sätt ser bilderna, ser du också vilken bakgrund som passar bäst.
Det papper du tycker är optimalt måste vara rätt för just din bildserie. Olika brutna vita papper finns ofta i konstnärsbutiker eller papperhandel, be att få benämningen om det är ett särskild vit. Kanske är det svarta det bästa för att lyfta just dína bilder... jag kan inte rekommendera att man går på tradition, när det gäller bilder...
 
dom bästa bröllopsbilder jag sett, om än inte porträtt, har varit vit bakgrund mot vit ruta, inåt typ vita oskarpa liljor eller annat "bröllopsbjäfs", ännu mer inåt mot kanske en eller annan superskarp liljekonvalj plus en ring eller två. vad du ska fylla resten av boken med vet jag inte, men läroboken säger väl porträtt från midjehöjd i så mycket vitt som möjligt för att lyfta bruden?
jag har aldrig någonsin plåtat bröllop, så jag är nog ute på cykelbanan här igen, men bröllopsfoton på svart bakgrund eller paspartou känns lite "det här har jag gjort 100 gånger, nu måste jag prova nåt nytt".
hade jag för avsikt att gifta mig en gång i livet skulle iallafall jag vilja hålla det så klassiskt som möjligt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.