Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur få över DNG-filerna från LR mobile???

Produkter
(logga in för att koppla)

BoJohan

Aktiv medlem
Hur jag än letar hittar jag inget sätt att få över DNG-filerna jag tagit med min iphone till dator/moln.
Det borde väl åtminstone gå att ladda upp dem till Creative Cloud?
Det borde vara jätteenkelt, har jag missat något uppenbart?

Jag har sett till att vara inloggad på CC i LR-appen och det står "All up to date" när jag tappar på molnet uppe till vänster. Men det är helt tomt, inte en fil, om jag loggar in på Creative Cloud på datorn så det verkar ju inte vara så man ska göra...eller?

Jättetacksam för hjälp//Johan

Så du fotar med LR appen, som är inställd på DNG, och som är inloggade med ditt CC-konto. Då ser du en dng-fil i mobilen väl?
Det funkar iaf för mig.

På datorn loggar du in med samma CC-konto på https://lightroom.adobe.com/
Där ser man dng-filen och kan ladda ner den till datorn.

I Lightroomprogrammet på datorn är jag oxå inloggad och har Creative Cloud programmet igång.
Där ser du synkningsstatus i inställningarna.

Värt att notera, synkningen till CC-molnet är rätt långsamt jämfört med Dropbox etc.

Nu har TS problem att få DNG från mobilen till datorn, inte få in bilder i LR-appen på mobilen.

Det är jag inte alls säker på är fallet, men det kan vara så.

Det står följande:
"hittar jag inget sätt att få över DNG-filerna jag tagit med min iphone till dator/moln.
Det borde väl åtminstone gå att ladda upp dem till Creative Cloud?"

Vilket låter som att Johan inte laddat upp dem i molnet, vilket man gör genom att:

1. Logga in på LR-Appen på din mobil med aktuellt Adobe id
2. Ladda upp bilden till molnet genom att klicka på Add photos eller ta en bild med LR-appen
3. Logga in med aktuellt Adobe id på https://lightroom.adobe.com/ för att se bilden
eller
Öppna Lightroom på din dator och logga in med ditt CC Adobe id under Help -> Sign in, se till att synkningen är påslagen(inte pausad) med molnet och bilden ses då under Collections - From Lr Mobile

Johan, återkom gärna om vi tolkat din förfrågan rätt eller fel!

Här är två bra och enkla steg för steg beskrivningar:
https://helpx.adobe.com/lightroom/how-to/sync-photos-lightroom-mobile.html
https://helpx.adobe.com/lightroom/how-to/organize-edit-share-photos-online.html

Thommy

Tack för allt engagemang! :)

Nu är jag är inloggad i Lightroom på mobilen och i Lightroom och Creative Cloud på datorn.
När jag väljer "Add photos" i LR mobile kan jag bara välja bilder från "Camera Roll" inte från "Lightroom Photos"?
Och går jag in i mappen Creative Cloud på datorn ser jag bara en tom mapp som heter Skärmavbilder, vad nu det ska vara till.
Jag kan dock se bilderna i LR i båda mina telefoner, så ligger dom då ändå i molnet någonstans fast det är tomt i Creative Clouds både via web och i Utforskaren?
Men det är ju i datorn jag vill få in dem i Raw-format (DNG).

Jag slog på "Synkronisera med Lightroom mobile" i LR på datorn och det står att den synkroniserar 486 bilder (fast jag har 504st DNG-bilder i "Lightroom Photos" på mobilen).
Några, 26 st av bilderna i "Lightroom Photos" började då trilla in i Lightroom på datorn... Sedan händer inget mer.

Jag fattar inte varför det inte kan göras enkelt... Helst vill man ju bara koppla telefonen till datorn och kopiera rakt över till en mapp på hårddisken, alternativt att det kunde öppnas ett importfönster i Lightroom när man ansluter telefonen (vilket det gör men där finns bara bilderna från iphone-kamerarullen)...

//Johan

Nu är jag är inloggad i Lightroom på mobilen och i Lightroom och Creative Cloud på datorn.
När jag väljer "Add photos" i LR mobile kan jag bara välja bilder från "Camera Roll" inte från "Lightroom Photos"?
Därför att bilderna inte finns i Kamerarullen, utan endast i LR's app.

Har du senaste LR/CC på datorn?

Jag slog på "Synkronisera med Lightroom mobile" i LR på datorn och det står att den synkroniserar 486 bilder (fast jag har 504st DNG-bilder i "Lightroom Photos" på mobilen).
Några, 26 st av bilderna i "Lightroom Photos" började då trilla in i Lightroom på datorn... Sedan händer inget mer.
Vänta... och kolla i Inställningar -> Lightroom mobile, händer någon synkning?

Jag fattar inte varför det inte kan göras enkelt... Helst vill man ju bara koppla telefonen till datorn och kopiera rakt över till en mapp på hårddisken, alternativt att det kunde öppnas ett importfönster i Lightroom när man ansluter telefonen (vilket det gör men där finns bara bilderna från iphone-kamerarullen)...

Ja det är stor miss att det måste gå telefon->molnet->dator. Det går segt.

Tack!

Jag såg sedan att bilderna finns i Lightroom mobile-webbapplikationen. Men de ville ändå inte dyka upp i programmet, skumt.

Nu hittade jag i alla fall ett sätt att komma in i telefonen, med hjälp av programmet Iphone Explorer, så nu har jag lyckats kopiera över Lightroom-mapparna i telefonen till datorn. :)

Tack!

Jag såg sedan att bilderna finns i Lightroom mobile-webbapplikationen. Men de ville ändå inte dyka upp i programmet, skumt.

Du kanske har ett filter aktivt?
De borde dyka upp i Lightroom under Samlingar och samlingsuppsättningen "From Lr mobile".
Kolla där...
Men du bör också se dem i Utforskaren Mina bilder eller C:\Users\<username>\Pictures om du inte ändrat i Lightrooms inställningar - fliken Lightroom mobile --> Location.

Thommy

Nu hittade jag i alla fall ett sätt att komma in i telefonen, med hjälp av programmet Iphone Explorer, så nu har jag lyckats kopiera över Lightroom-mapparna i telefonen till datorn. :)

Ett tips, Johan!!

Kollade när jag kom hem från jobbet :)
Mina synkade mobilbilder hittar jag i foldern C:\Users\Thommy\Pictures\Lightroom\Mobile Downloads.lrdata och i en underfolder där.
Du kan själv välja vilken folder du vill de skall hamna i genom att ändra inställningar i Lightroom. Redigera --> Inställningar --> fliken Lightroom mobile och under alternativet "Plats".

Och där har du då ett sätt att snabbt få tag i dina synkade Lightroom mobile-bilder på datorn.

Lycka till!!

Thommy

Hur ser dina inställningar ut i LR på datorn?

Bilagor

• Adobe Lightroom - Inställningar - Screen Shot 2016-12-02 23.51.49 OK.jpg
    Adobe Lightroom - Inställningar - Screen Shot 2016-12-02 23.51.49 OK.jpg
    28 KB · Visningar: 82
Testade precis själv detta, och jag kan välja att kopiera över antingnen råfilen eller jpg till molnet.

Ett tips, Johan!!

Kollade när jag kom hem från jobbet :)
Mina synkade mobilbilder hittar jag i foldern C:\Users\Thommy\Pictures\Lightroom\Mobile Downloads.lrdata och i en underfolder där.
Du kan själv välja vilken folder du vill de skall hamna i genom att ändra inställningar i Lightroom. Redigera --> Inställningar --> fliken Lightroom mobile och under alternativet "Plats".

Och där har du då ett sätt att snabbt få tag i dina synkade Lightroom mobile-bilder på datorn.

Lycka till!!

Thommy

Hur kommer ni åt dng filerna om man inte har (eller inte vill ha) Lightroom Desktop och vill kopiera via USB till en Mac dator?

Testade precis själv detta, och jag kan välja att kopiera över antingnen råfilen eller jpg till molnet.

Testade vad, Anders och från vad?
Hade varit intressant att veta mer..
Det verkar vara skillnad på möjligheter att ändra inställningar i Lightroom mobile-apparna i iPhone och Android.
Bland annat valet att välja eller inte välja att ladda ner hela filer "Download full resolution files", finns i iPhone men inte i Android.
Och oavsett om du väljer råfilen eller JPEG så ligger inget annat än en smart förhandsvisning i DNG-format på max cirka 1 Mb i molnet. Och med molnet menar jag, datat som ligger på servern lightroom.adobe.com.

Thommy

Sorry, fel av mig!
Från mobil eller platta laddas alltid originalet upp om inte annat angetts i inställningar.
Från Lightroom på datorn däremot, laddas endast DNG smart förhandsvisning 1Mb upp till servern.

Thommy

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar