Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur exporterar man en bild, som fungerar på www?

Produkter
(logga in för att koppla)

Light Head

Aktiv medlem
Förhoppningsvis är det någon som kan hjälpa mig att reda ut begreppen.

Jag har ett par bilder som skall användas på internet/hemsidor. Men hur exporterar jag dem så att företaget som skriver koden till sajten blir nöjda?

Förutsättningarna är:

Input - bilder i RAW-format
Verktyg - Lightroom 3.5
Output - "710*290 pixel"

Första gången blev det fel eftersom killen som skriver koden inte nöjde sig med en bild som var konverterad från RAW till JPG.

Andra försöket, när jag exporterar bilden till det önskade "710*290 pixel", blir bilden för "liten",, den skalas upp men upplösningen blir då synbart väldigt dålig.

Vad gör jag för fel och hur skall man göra?? Tacksam för lite hjälp här och förhoppningsvis förstår jag vad jag gjort för fel och hur man skall göra...
 
Förhoppningsvis är det någon som kan hjälpa mig att reda ut begreppen.

Jag har ett par bilder som skall användas på internet/hemsidor. Men hur exporterar jag dem så att företaget som skriver koden till sajten blir nöjda?

Förutsättningarna är:

Input - bilder i RAW-format
Verktyg - Lightroom 3.5
Output - "710*290 pixel"

Första gången blev det fel eftersom killen som skriver koden inte nöjde sig med en bild som var konverterad från RAW till JPG.

Andra försöket, när jag exporterar bilden till det önskade "710*290 pixel", blir bilden för "liten",, den skalas upp men upplösningen blir då synbart väldigt dålig.

Vad gör jag för fel och hur skall man göra?? Tacksam för lite hjälp här och förhoppningsvis förstår jag vad jag gjort för fel och hur man skall göra...

710x290 låter som ett konstigt bildformat.

Många program har en funktion som heter "Save for web" eller liknande. Annars brukar det gå med "vanliga" spara-funktioner också att välja format och storlek när man sparar. Finns ibland också "Convert and save". Det borde vara så enkelt som att (med någon av dessa spara-funktioner) välja JPG som format och sätta storleken till det önskade.

Angående stoleken så är det viktigt att tänka på att bildens proportioner bör bibehållas. Om jag inte minns fel så tar de flesta kameror bilder i formatet 3:2. 710x290 är långt från detta och ger en väldigt bred bild (2,44 gånger så bred som den är hög). Om bilden inte har rätt proportioner så kommer den sannolikt att förvrängas.

Vidare så kommer bilden att anpassas i webläsaren till det format som bestäms av sidkoden. Om denna kod anger en annan storlek (på någon ledd) än den som bilden verkligen har (vilket ju är 710x290) så kommer den att skalas om och förmodligen få dålig kvalitet (webläsare är inte så bra på att skala om bilder).

Om det är det formatet den ska ha så behöver du nog klippa ut en del i bilden som har dessa proportioner innan du sparar med den storleken.

/P
 
Om jag läser lite mellan raderna så är felet jag gör att jag exporterar bilden, i stället för att beskära den?
 
Om jag läser lite mellan raderna så är felet jag gör att jag exporterar bilden, i stället för att beskära den?

Väl tolkat. Det är nog vad jag borde ha skrivit.

Beskär bilden (i RAW) så att den får rätt proportioner. Sedan skalar du den till önskad storlek och exporterar den till JPG.

Alternativt exportera först och skala ner så den får bredden 710 och beskär efteråt. Då kanske det är lättare att få rätt format i slutändan.

/P
 
Problemet är/blir att bilden blir endast 150kb "stor"... vilket inte räcker.

Killen som skriver koden menar att bilden är mer som en "thumbnail"
 
Problemet är/blir att bilden blir endast 150kb "stor"... vilket inte räcker.

Killen som skriver koden menar att bilden är mer som en "thumbnail"

Är bilden 710x290? När du exporterar till JPG, väljer du då högsta kvalitet? En del bilder blir inte större än så. Jag provade själv och sparade en bild i den storleken som JPG. Den blev 42kb. Detta var i MS Paint så vet inte vilken kvalitet den väljer men 150kb är nog en normal storlek för en bild i den storleken.

/P
 
Om du beskurit bilden till den storlek som webbkillen vill ha det samt sparat ner den i jpg så verkar du ha gjort allt rätt. Att den blir 150kb är inget konstigt.
 
Tycker det verkar helt uppåt väggarna att spara ut en bild i 710x290 pxl. Jag kör också LR3.5 och alltid RAW, och för web-publicering väljer jag som standard JPG, Adobe RGB, Anpassad storlek till 800x800 och "förstora inte" ikryssad. 72 ppi upplösning. Då blir maxbredd eller maxhöjd 800 pxl och den andra sidan blir vad den blir, beroende på beskärning. Sedan sköter webläsaren resten.

Exempel är http://www.mansson.cc/Insects.html

Nu påstår jag inte att detta är optimalt, men med risk att kidnappa tråden ser jag fram emot kritik mot mina inställningar - kanske man kan lära sig nåt :)
 
Tycker det verkar helt uppåt väggarna att spara ut en bild i 710x290 pxl. Jag kör också LR3.5 och alltid RAW, och för web-publicering väljer jag som standard JPG, Adobe RGB, Anpassad storlek till 800x800 ...
Om man har en layout där bilden ska vara 710x290 pixlar ska givetvis bilden sparas i just denna storlek och inte i t ex 800x800. Och om man vill att färgerna i bilden ska visas på rätt sätt ska man spara bilden i sRGB, aldrig Adobe RGB.
 
Tycker det verkar helt uppåt väggarna att spara ut en bild i 710x290 pxl. Jag kör också LR3.5 och alltid RAW, och för web-publicering väljer jag som standard JPG, Adobe RGB, Anpassad storlek till 800x800 och "förstora inte" ikryssad. 72 ppi upplösning.

sRGB brukar fungera på de flesta webbläsare medan Adobe RGB kräver en webbläsare som kan hantera Adobe RGB. Om inte kan färgerna bli ganska fel.
 
Sedär! Lärde mig nåt nytt - av ngn anledning har jag fått för mig att Adobe RBG är för web medans sRBG är för tryck.

Hur man ska få ut en bild i 710x290 ur LR fattar jag inte - det förutsätter jag att man kan croppa till det formatet innan export. Inte kan man det i LR, eller?
 
Sedär! Lärde mig nåt nytt - av ngn anledning har jag fått för mig att Adobe RBG är för web medans sRBG är för tryck.

Hur man ska få ut en bild i 710x290 ur LR fattar jag inte - det förutsätter jag att man kan croppa till det formatet innan export. Inte kan man det i LR, eller?

Det ska väl inte vara några problem, bara att ange vilka mått du vill ha så får du fram en beskärningsruta med rätt proportioner.
 
Jag vet inte om det är bästa sättet, men jag hade gjort följande. Välj beskärningsverktyget i Lightroom. Bredvid hänglåset kan man välja proportioner, välj "egen" och ange 710x290. Då är du tvingad till rätt proportioner när du sedan beskär med den inställningen. När du har beskurit bilden väljer du "exportera" och anger storlek på bild till "dimensioner 710x290". Detta borde ge en bild med storleken 710x290 pixlar utan att förvränga proportionerna. Jag testade med en egen raw-bild och med bästa jpeg-kvalité ger det en bild på drygt 200 kB så vill han ha bilden på ett annat sätt får han nog komma med en bättre kravspec.

Edit: var lite långsam... Som föregående talare alltså.
 
Jag vet inte om det är bästa sättet, men jag hade gjort följande. Välj beskärningsverktyget i Lightroom. Bredvid hänglåset kan man välja proportioner, välj "egen" och ange 710x290. Då är du tvingad till rätt proportioner när du sedan beskär med den inställningen. När du har beskurit bilden väljer du "exportera" och anger storlek på bild till "dimensioner 710x290". Detta borde ge en bild med storleken 710x290 pixlar utan att förvränga proportionerna. Jag testade med en egen raw-bild och med bästa jpeg-kvalité ger det en bild på drygt 200 kB så vill han ha bilden på ett annat sätt får han nog komma med en bättre kravspec.

Edit: var lite långsam... Som föregående talare alltså.


Gör som ovan. Men, kolla också så att bilden är i 72 dpi. Annars blir bilden väldigt liten när man skriver storleken i antal pixlar.
 
Men bilden ska ju inte skrivas ut, bara visas på en skärm. Då är 710 pixlar alltid 710 pixlar.

Har jag fått detta helt om bakfoten? Blir inte bilden mindre när du konverterar den till jpg när du har högre dpi?




Edit... Nä, jag är ute och svamlar. Får skylla på att jag inte har vaknat ännu. 1 pixel är alltid 1 pixel.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.