Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur exportera 4K 60 fps i Adobe Premiere CS6?

Produkter
(logga in för att koppla)

WeeBee

Aktiv medlem
Hejsan,

jag försöker exportera 4K 60 fps (alternativt 1440p) från Adobe CS6, men lyckas inte göra det effektivt. Det finns två "lösningar" på nätet (men ingen av dem löser mina problem:

1) Den ena visar hur man exporterar 4K-video i h.264, men endast i 30 fps (dvs löser inte mitt problem)

2) Den andra lösningen är att exportera i AVI-format. AVI för med sig två problem: Stora filer, och det värre problemet: Premiere utnyttjar bara nån knapp procent av min processor-/GPU-kapacitet under renderingen. När jag försöker exportera AVI, jobbar endast 3 av mina 8 kärnor, och bara på ca 20 - 30 % per dessa kärnor. GPUn gör inget.

Om jag exporterar h.264/Mp4, 1080p 60fps, används både processor och GPU 100 %.

Syftet är att ladda upp på youtube.

Vad är det jag exporterar? 37 minuter video från ett spel jag spelar. Är inbandat i 2560x1440 pxl vid 60 fps, men jag vill exportera i 4K, för att få tillgång till den högre bitrate-nivån på YouTube.

Nu har jag inte helt torrt på fötterna - men är det inte så att Youtube tillåter en högre bitrate för 4k pga den större datamängden (fler pixlar per frame)? Om du inte har en 4k bild kan jag inte se någon poäng i att interpolera upp bilden till 4k för att sedan tvingas använda en högre bitrate.

Nu har jag inte helt torrt på fötterna - men är det inte så att Youtube tillåter en högre bitrate för 4k pga den större datamängden (fler pixlar per frame)? Om du inte har en 4k bild kan jag inte se någon poäng i att interpolera upp bilden till 4k för att sedan tvingas använda en högre bitrate.

Saken är den, att om du laddar upp i 4K så är Youtubes bitrate för grundfilen runt 35 mbps. Laddar du upp i fullHD, är den kring 12 mbps. Pga hur Youtubes converterare fungerar blir det så att bild och ljudkvalitet på 1080p blir bättre ifall du laddar upp i 4k, jämfört med om du laddar upp direkt i FullHD. Men pga den komprimerade bitraten på youtube ser man inte stor skillnad upscaled 1080p till 4K, och nativ 4K, medan 1080p/1440p nerskalat från 4K av Youtube själv ser bättre ut än att ladda upp filmerna i denna upplösning. Dessutom är min video i upplösningen 2560x1440, och samma problem återstår; jag kan inte heller exportera 1440p vid 60 fps.

Här finns en video om detta: https://youtu.be/3NFmpJNvd4k

Titta fr.o.m 3:50

P.s. kan vara att jag missförstått något här med youtubes bitrate convertering, men problemet är fortfarande export av 1440p/4k filmer. För även om jag editerade och filmade i 1080p så kan jag inte exportera slutresultatet i de högre upplösnngarna.

Är det överhuvudtaget intressant att visa 60 fps.
Att filma det är en sak om man vill göra slow motion och för ett annat skärpeintryck. främst med snabbare slutartider.
Men att visa är en annan sak.

Jag förstår att vissa datorskärmar kan visa 60 fps o högre men är det verkligen relevant för att visa film?

Är det överhuvudtaget intressant att visa 60 fps.
Att filma det är en sak om man vill göra slow motion och för ett annat skärpeintryck. främst med snabbare slutartider.
Men att visa är en annan sak.

Jag förstår att vissa datorskärmar kan visa 60 fps o högre men är det verkligen relevant för att visa film?

Vad gäller filmindustrin, så är det inte essentiellt. Jag tillhör ännu de som gillar filmer och tv-serier i 24/25/30 fps. Men allt annat som skall skildra verklighet (dokumentärer, naturfilmer, instruktionsvideon, sport, m.m) bör nog vara 60 fps för att få en mer naturlig känsla.

Det jag nu har problem med är videoinspelning av ett datorspel, och där är det ännu viktigare med 60+ fps för att få en mjuk, flytande känsla. Det finns en anledning till att spelindustrin pressar hårt för utvecklingen av 144+ hz datorskärmar (nu pratar vi riktiga 144hz, inte det interpolerade, fake/simulerade 600 hz som vissa TV:n försöker luras med).

Och 60 hz på vanliga datorskärmar har varit standard sen början av 2000-talet. Även din TV uppdaterar i 60 hz, även om filmen är 24 fps.

Gå in på youtube och titta på naturfilmer i 60 fps, och sen sätt ner samma film till 30 fps (genom att välja 480p, och du märker att det känns väldigt hackigt. Igen: för filmer vill jag dock ha den cinematiska känslan med 24/25/30 fps, men int för något annat. Jag producerade i somras en animerad instruktionsvideo för ett bolag, och gjorde det i 1080p 60fps. Jag tittade på den i 30 fps efteråt, och animationerna kändes väldigt hackiga och "laggiga". Det är skillnad.

Men för att återgå till problemet; har du nån lösning för mitt problem med Adobe Premiere?

Och 60 hz på vanliga datorskärmar har varit standard sen början av 2000-talet.

Men för att återgå till problemet; har du nån lösning för mitt problem med Adobe Premiere?
Nej i Europa är det 50Hz som gäller, 60 Hz gäller i USA.

Nej jag har ingen lösning men jag är intresserad av förklaringar hur det hänger ihop.
Jag trodde inte ens att CS6 var kapabel till 4K, alltså 4K fanns knappt som standard när det släpptes. Det släpptes samma år som 4k standarden 2003.
Jag trodde man behövde CC till 4K.
O 4k är ngt jag är intresserad av så jag kommer läsa allt i tråden.

Nej i Europa är det 50Hz som gäller, 60 Hz gäller i USA.

Nej jag har ingen lösning men jag är intresserad av förklaringar hur det hänger ihop.
Jag trodde inte ens att CS6 var kapabel till 4K, alltså 4K fanns knappt som standard när det släpptes. Det släpptes samma år som 4k standarden 2003.
Jag trodde man behövde CC till 4K.

Nej, det är TV som är så (NTSC 60 hz vs PAL 50 hz)

Jag har kört mina datorskärmar i 60 hz sedan jag var i högstadiet (2005-ish). Datorer är inte bundna av dessa idiotiska TV-standarder. Gå in på din dators skärminställningar. Jag är ganska säker på att den är inställd på 60 fps.

CS6 har inte färdiga lösningar (presets) för 4K, men genom manuella inställningar kan du få h264 i 4K i 30 fps: https://www.youtube.com/watch?v=xS0s_Q_TI0Y

Men det verkar faktiskt som om det krävs uppdatering till Premiere CC för att kunna hantera 4K 60 fps, (och ännu högre upplösningar). Enligt folk på ett annat forum, där jag frågar samma sak, handlar det om att h.264-versionen i CS6 är föråldrad och inte tillåter sån datamängd som behövs för 4K 60 fps. Och Adobe vill förståss att man uppdaterar till Premiere CC för att få tillgång till de nyare versionerna.

Adobe CS6 kom inte så tidigt som 2003. Minns att CS 4 eller 5 var det nyaste när jag gick ut gymnasiet 2008. Eller menade du 2013?

Saken är den, att om du laddar upp i 4K så är Youtubes bitrate för grundfilen runt 35 mbps. Laddar du upp i fullHD, är den kring 12 mbps. Pga hur Youtubes converterare fungerar blir det så att bild och ljudkvalitet på 1080p blir bättre ifall du laddar upp i 4k, jämfört med om du laddar upp direkt i FullHD. Men pga den komprimerade bitraten på youtube ser man inte stor skillnad upscaled 1080p till 4K, och nativ 4K, medan 1080p/1440p nerskalat från 4K av Youtube själv ser bättre ut än att ladda upp filmerna i denna upplösning. Dessutom är min video i upplösningen 2560x1440, och samma problem återstår; jag kan inte heller exportera 1440p vid 60 fps.

Här finns en video om detta: https://youtu.be/3NFmpJNvd4k

Titta fr.o.m 3:50

P.s. kan vara att jag missförstått något här med youtubes bitrate convertering, men problemet är fortfarande export av 1440p/4k filmer. För även om jag editerade och filmade i 1080p så kan jag inte exportera slutresultatet i de högre upplösnngarna.

Låter ju lite förvånande - men du verkar ha koll så du har säkert rätt. Jag antar att du också sett denna: https://support.google.com/youtube/answer/1722171?hl=sv

Men angående CS6 - jag har avinstallerat min så jag kan inte kolla - men i CC så finns export alternativet Youtube 2160p 4k sist i Media Encoder listan. Finns inte den i CS6? Jag verkar kunna välja den även för en 1080p källa men jag har inte provat.

Låter ju lite förvånande - men du verkar ha koll så du har säkert rätt. Jag antar att du också sett denna: https://support.google.com/youtube/answer/1722171?hl=sv

100 % koll har jag sannerligen inte. :D Jag är ännu osäker på om jag förstod allt i Linus video om saken. Jo, jag har sett den länken, men jag är inte säker på hur den hjälper i denna situation. Problemet är inte att jag inte vet vad mina mål-inställningar i Premiere är, utan att Premiere inte tillåter sådana inställningar.

Men angående CS6 - jag har avinstallerat min så jag kan inte kolla - men i CC så finns export alternativet Youtube 2160p 4k sist i Media Encoder listan. Finns inte den i CS6? Jag verkar kunna välja den även för en 1080p källa men jag har inte provat.

Premiere CC har fullt stöd för 4K-editering, vilket CS6 (enligt Adobe) saknar, men tillåter nog export av 4K, 30 fps (se länken jag bifogade i inlägget ovan till Erik).

Verkar vara helt kört med CS6, 4k i 60fps kräver väl level 5.2 och det är inte möjligt i CS6 (?).
Om du bara är ute efter att koda om till 4K kanske något annat program kan vara lösningen, exempelvis ffmpeg? Det är ju i praktiken i så fall bara en uppskalning du gör från.

Att skala upp HD till 1440p eller 4K ger mycket riktigt bättre kvalitet på Youtube. Många av oss har gjort det både före och efter Linus "avslöjade" vår "hemliga" ingrediens :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar