ANNONS
Annons

hur exponera i skog vid stark sol?

Produkter
(logga in för att koppla)

j.asplund

Aktiv medlem
Hej imorgon ska jag ta några s.k. hemiviewbilder. Det går till så att man riktar ett fisheye rakt uppåt. Från denna bild kan man sedan räkna ut hur mycket ljus som når marken och när osv. Jag använder detta i ekologiska studier i skog.Problemet är att det imorgon ska vara väldigt klart väder nämligen. Hur bör jag exponera då? jag är intresserad av att kunna skilja ut himmel från allt annat. Ett problem med stark sol är också att solen blänker på bladen vilka då blir för ljusa och klassas som himmel

tacksam för svar
Johan

Du kan ta flera olika exponeringar och sedan foga samma dessa med hjälp av t.tex photoshop. I senaste numret av Kamera&Bild var det en liten intressant artikel om hur man går tillväga steg för steg... Tror dom kallar det HDR-bilder "High Dynamic Range"

Mvh /Peter

Om du är ute efter att skilja himmel från allt annat, så bör du göra en snabb mätning mot solen (funkar bra med ett vitt moln oxå). Sen kan du kompensera detta med +1-2 steg. Detta bör ge dig rätt exponering på himmel och underexponering på övrigt. Alternativet är att exponera allt annat rätt och bränna ut himlen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar