ANNONS
Annons

Hur en modefotograf jobbar med skärpedjupet

Produkter
(logga in för att koppla)

mipert

Aktiv medlem
Ibland dyker diskussioner upp om hur det fungerar med skärpedjup och olika brännvidder.
Det fungerar ju så att det är bländaren och avbildningsskalan som avgör skärpedjupet.
Det vill säga, om du fotograferar en person i helfigur med 50 mm objektiv och sedan backar så du får samma storlek på personen med ett 200 mm objektiv så blir skärpedjupet detsamma. Perspektivet ändras, till exempel ser bakgrunden lite mer ”hoptryckt” ut, men, skärpedjupet är detsamma.

Jag har haft förmånen att vid några tillfällen assistera Ewa-Mari Johansson, en av Sveriges bästa modefotografer.
Hon är en ”bländare 4 fotograf” det vill säga hon jobbar oftast med bländare 4 för att få ett visst skärpedjup.

Tänk att ett antal modebilder skall fotograferas och de skall tas i olika miljöer i halvfigursutsnitt. Då sätter man modellen på plats och fotografen flyttar sig runt för att hitta rätt vinkel och avstånd som ger den bild som eftersträvas. Sedan väljer man ut den brännvidd som ger det utsnitt av bilden som behövs.
Och bilden tas med bländare 4.
Sedan gör man nästa uppsättning, kanske går man till en gränd utanför studion, och återigen placeras modell och fotograf ut så bilden blir på bästa sätt med perspektiv och utsnitt av bakgrund.
Och fotografen väljer ut den brännvidd som ger en modell i halvfigur.
Och fotograferar med bländare 4.
Hela tiden får man samma skärpedjup i bilden trots att man fotograferar med olika brännvidder, från 50 mm till 300 mm.

Det är tvärtom mot vad man vanligen gör, nämligen går ut med en viss brännvidd ”för att 180 mm ger så kort och trevligt skärpedjup” och sedan flyttar sig runt för att få rätt utsnitt i bilden.
Man skall ju egentligen välja fotografposition för att få den bild man vill, sedan väljer man brännvidd.
Om man bara har ett 35 mm objektiv är man lite låst förstås, men, principen är värd att tänka på.

Det är bra att ha en liten kartongskiva, som du skurit ut en rektangel med samma proportioner som negativformatet i, med dig för att titta igenom när du letar bildutsnitt.

Det låter ju som om modefotografer jobbar på precis samma sätt som vanliga fotografer! Bra att du dödar myterna mipert ;-)

Men visst jimh !

Modefotografer är vanliga fotografer, med samma verktyg jobbar man under lika förutsättningar.
Det är oftast bara motiven som är annorlunda.:)

Senast ändrad:
OK det var en korkad rubrik jag valde på tråden.

Ironi eller inte, de flesta ”vanliga” fotografer jobbar just inte så som jag beskriver, utan de väljer sitt favoritobjektiv och springer runt för att få rätt utsnitt.

Senast ändrad:
aviker lite men...

För ett antal år sedan tittade jag på många modefotografers bilder och förundrades över hur de gjorde - det var ju tekniskt mycket bra bilder. Diverse konspirationsteorier dök upp i mitt huvud - det måste vara för att dom använder just DEN kameran, eller att de använder en "hemlig" film, eller åtminstonde framkallar den på ett speciellt "hemligt" sätt. Pappret dom kopierar på måste vara något specialimporterat som bara modefotografer har tillgång till.... :)

Nu när jag arbetat som assistent till flera av dessa fotografer är det ju rätt skönt att veta att det inte finns några "hemligheter" - allt handlar om klassisk fototeknik och att vara nogrann.

I en annan tråd undrade "Linis" om det fanns några skolor med modefotografisk inriktning - ja det är väl allihop då?

Så länge man ser till att arbeta enligt regelboken får man (tekniskt) snygga bilder - använd stativ, var noga med ljusmätningen, ställ skärpan så som DU vill ha det, framkalla filmen "rätt" och när du kopierar bilden: då du fått en perfekt kopia - gå in till mörkrummet och gör 2 kopior till i olika riktningar (antingen hårdare-mjukare, mörkare-ljusare eller varmare,kallare osv) är din "perfekta" kopia fortfarande bäst så är du färdig.

Det är väl framförallt när det gäller ljussättning som det finns lite knep - inte att det är nödvändigt med dyra studioblixtar, utan att man med enkla medel kan styra ljuset (dagsljus eller blixtljus) så att det passar bilden bättre.

Annars är väl hemligheten att många modefotografer förbrukar många polaroider och mycket film innan dom är helt nöjda.

Fantasi och envishet tror jag är bra egenskaper också :)

Socker skrev:
nnars är väl hemligheten att många modefotografer förbrukar många polaroider och mycket film innan dom är helt nöjda.

Fast, hemligheten ligger väl också i att de aldrig blir helt nöjda.

mipert skrev:
Ironi eller inte, de flesta ”vanliga” fotografer jobbar just inte så som jag beskriver, utan de väljer sitt favoritobjektiv och springer runt för att få rätt utsnitt.
Ok, mitt inlägg var väl lite dumt eftersom ingredienserna var hälften ironi och hälften allvar. Om vi filtrerar bort ironin så kan jag säga att jag håller med dig och är rätt trött på alla som predikar normalobjektivets lov och pratar sig varma för att "zooma med fötterna" utan att inse konsekvenserna av detta. Det verkar vara en spridd uppfattning att man bäst lär sig komposition genom att begränsa sig till just normalen som enda brännvidd och det tycker jag låter helt skruvat.

Normalens vara eller inte...

Jag kan naturligtvis bara tala utifrån egen erfarenhet men jag började med en 28-80 och 75-300 kombo när jag började fota för några år sen.
Jag zoomade väldigt mycket fram och tillbaka innan jag var nöjd med motivet. och zoomandet tenderade att bli det ända sättet jag komponerade på.
Detta ändrades då jag köpte en beg 50/1,4. Anledningen till köpet var igentligen att jag blev intresserad av nattfoto och jag ville ha en stor bländare. Det jag upptäkte var att det var att bildvinken var lika viktig som zoom faktorn.
Jag började att mer aktivt att leta motiv och utvecklades succesivt i mitt bildseende och blev skickligare att välja motiv.
Numera kryper jag på backen eller klättrar i träd lika ofta med zoomarna som 50'an. även om 50 är favoriten bland mina objektiv. Sen har ju normalen massor med nackdelar när man vill fota fåglar eller andra skygga djur eller när man inte kan röra på sig av olika anledningar.
Slutsatts: Fot-zoomen är bra vid vissa tillfällen,

mipert skrev:
Ibland dyker diskussioner upp om hur det fungerar med skärpedjup och olika brännvidder.
Det fungerar ju så att det är bländaren och avbildningsskalan som avgör skärpedjupet.
Det vill säga, om du fotograferar en person i helfigur med 50 mm objektiv och sedan backar så du får samma storlek på personen med ett 200 mm objektiv så blir skärpedjupet detsamma. Perspektivet ändras, till exempel ser bakgrunden lite mer ”hoptryckt” ut, men, skärpedjupet är detsamma.

Hittade en artikel som tar upp exakt detta och som har mycket bra bildexempel.
Det är faktiskt intressant att se hur perspektivet ändras men skärpedjupet består.

Läs artikeln här.
Rekommenderas!

Det var en bra artikel Jimsan.

Själv har jag fotograferat en del offentlig konst och då är det väldigt noga med varifrån man fotograferar (ha aldrig med konstnären på sådant jobb) för att få rätt miljökänsla.

Först placera sig med kameran, sedan välja brännvidd för rätt utsnitt.

Min favorithistoria från assistentiden är denna:
Assisterade en gång en av sveriges duktigare fotografer, inte topp 10 men kanske topp 100, och fick då denna erfarenhet om hur skärpdejup hanteras:

Vi fotograferade en uppställning med H-blad och 150:a. Eftersom fotografen var osäker på om skärpedjupet skulle räcka så bytte vi till 100:a men, han tog ett par steg närmre för att täcka upp lika mycket av motivet på filmen!

Jag började lite försiktigt påpeka att ”man få ju samma skärpedjup med samma bländare om förstoringsskalan är samma...” men bet snabbt ihop käften för jag ville ju få mina 1500 för en dags jobb.

Sparkar liv i den här gamla diskussionen med en föjldfråga:

Finns det någon matematiker eller erfaren fotograf som vet vilken bländare som krävs för att precis täcka en människa i en porträttbild (bröstbild)?

Med tanke på ovanstående diskussion att skärpedjupet alltid är samma.

Zooma, byta objektiv eller låta fötterna jobba?
Av allt att döma finns det flera sätt att göra "rätt" på. Det viktiga är nog att vara medveten om vad som händer när man gör si eller så och att försöka hitta en metod man vill behärska.
Bländare-4-metoden är nog inte så dum...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar