Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Hur dubbelexponera!
- Trådstartare NiklasK
- Start datum
Xappoline
Aktiv medlem
Jag blev lite nyfiken nu. Ska du ta två olika motiv? Eller samma motiv två gånger ovanpå varandra?
Om man har multiexponeringsfunktion, ska man dela/nära dela slutartiden på två? Om ja, varför? Vilken effekt får man? Vad händer om man inte gör det?
Vad betyder EV?
Förklara gärna för en novis!
/Caroline
Om man har multiexponeringsfunktion, ska man dela/nära dela slutartiden på två? Om ja, varför? Vilken effekt får man? Vad händer om man inte gör det?
Vad betyder EV?
/Caroline
RobGum
Aktiv medlem
Xappoline skrev:
Vad betyder EV?
Nej. Hmmm, vad betyder EV egentligen, hehe. Tror det betyder Exposure Value eller nåt. På svenska är det alltså bländarsteg.
-1 EV är detsamma som ett stegs underexponering. Har man ingen exponeringskompensation på kameran kan man istället sätta om ISO-värdet. Om filmen är ISO 100 motsvarar ett stegs underexponering 200. -2 EV blir ISO 400. Kortare sagt. Varje steg man underexponerar motsvarar en fördubbling av ISO-talet.
Jeppe
Aktiv medlem
Xappoline skrev:
Jag blev lite nyfiken nu. Ska du ta två olika motiv? Eller samma motiv två gånger ovanpå varandra?
Vad betyder EV?
/Caroline
Jo för att filmen inte ska bli överexponerad (vilket den blir om du tar 2 bilder utan kompensation) så måste man underexponera eller kompensera (vilket är sama sak ungefär). Kameror brukar ha en exponeringskonpensation på +-2 steg. 1 steg motsvarar en halvering av slutartiden. Eftersom en mätning med kameran kanske ger 1/500 bl.5.6 så kan man ju inte ta 2 bilder med detta, då filmen får ett totalt ljusinsläpp som motsvarar 1/250 bl.5.6.
Alltså kompenserar man genom att underexponera 1 steg för 2 bilder. I detta fallet kan man då använda 1/750 bl.5.6 på båda. Vilket då skulle ge ett totalt ljusinsläpp på ca 1/500 bl.5.6. Vilket medför att bilden i stora drag skulle bli rätt exponerad.
Fler multiexponeringar medför då större exponeringskompensation..
Hoppas det blev rätt nu...
mårten
Aktiv medlem
Jeppe skrev:
Hoppas det blev rätt nu...
Nja, inte riktigt. 1/500 minus ett steg blir 1/1000. 1/750 är 1/500 minus ett halvt steg. Så två exponeringar på 1/750 blir en på ca 1/350, alltså lite mer än 1/500. Bortsett från denna petitess så var det en utomordentligt bra förklaring!
J. Patric
Aktiv medlem
Kan tillägga att exponeringstiderna kan varieras mellan de olika exponeringarna beoende på hur starkt man vill ha de olika motiven på det slutliga resultatet.
Vill jag t.ex. ha ett svagt spöke på bilden kan jag exponera spöket kortare tid än den andra exponeringen. Exponera huvudmotivet 2/3 av det uppmätta ljusvärdet och spöket exponeras efter 1/3. Kan man inte justera tiden i bråkdelar så kan man justera det med bländaren.
Vill jag t.ex. ha ett svagt spöke på bilden kan jag exponera spöket kortare tid än den andra exponeringen. Exponera huvudmotivet 2/3 av det uppmätta ljusvärdet och spöket exponeras efter 1/3. Kan man inte justera tiden i bråkdelar så kan man justera det med bländaren.