Annons

Hur dubbelexponera!

Produkter
(logga in för att koppla)

NiklasK

Aktiv medlem
Hej alla glada!

Om jag har ett motiv som får värdet 5.6 1/500

hur gör man då!? Exponerar man två gånger på 5.6/ 1/1000??

Det är rekommenderat att man kompenserar -1,5 EV om du tar bilden i normala ljusförhållanden (2 exponeringar) men det är nog bara till testa dig fram. Det beror på hur motivet ser ut lite också. Är det exempelvis helt svart bakgrund behövs ingen kompesation alls.

Vad blir det för värden då i mitt exempel för man kompenserar väl inte -1.5 på båda bilderna?

Frågan var mest ställd om dubbelexponeringar i stort!

Mäter du f5.6 1/500s så underexponerar du -1 EV på exponeringarna bilderna (inte 1.5, det var bara jag som var yr i nattmössan)... :)

Ska du exponera fyra på -2 EV på alla osv. Men som sagt, det beror på hur motivet ser ut. Testa dig fram...

/Robert

Jag blev lite nyfiken nu. Ska du ta två olika motiv? Eller samma motiv två gånger ovanpå varandra?
Om man har multiexponeringsfunktion, ska man dela/nära dela slutartiden på två? Om ja, varför? Vilken effekt får man? Vad händer om man inte gör det?
Vad betyder EV? :confused:
Förklara gärna för en novis! :)

/Caroline

Xappoline skrev:
Om man har multiexponeringsfunktion, ska man dela/nära dela slutartiden på två? Om ja, varför? Vilken effekt får man? Vad händer om man inte gör det?

Nej. Hmmm, vad betyder EV egentligen, hehe. Tror det betyder Exposure Value eller nåt. På svenska är det alltså bländarsteg.

-1 EV är detsamma som ett stegs underexponering. Har man ingen exponeringskompensation på kameran kan man istället sätta om ISO-värdet. Om filmen är ISO 100 motsvarar ett stegs underexponering 200. -2 EV blir ISO 400. Kortare sagt. Varje steg man underexponerar motsvarar en fördubbling av ISO-talet.

Xappoline skrev:
Jag blev lite nyfiken nu. Ska du ta två olika motiv? Eller samma motiv två gånger ovanpå varandra?
Förklara gärna för en novis! :)

/Caroline

Jo för att filmen inte ska bli överexponerad (vilket den blir om du tar 2 bilder utan kompensation) så måste man underexponera eller kompensera (vilket är sama sak ungefär). Kameror brukar ha en exponeringskonpensation på +-2 steg. 1 steg motsvarar en halvering av slutartiden. Eftersom en mätning med kameran kanske ger 1/500 bl.5.6 så kan man ju inte ta 2 bilder med detta, då filmen får ett totalt ljusinsläpp som motsvarar 1/250 bl.5.6.

Alltså kompenserar man genom att underexponera 1 steg för 2 bilder. I detta fallet kan man då använda 1/750 bl.5.6 på båda. Vilket då skulle ge ett totalt ljusinsläpp på ca 1/500 bl.5.6. Vilket medför att bilden i stora drag skulle bli rätt exponerad.

Fler multiexponeringar medför då större exponeringskompensation..

Hoppas det blev rätt nu...

Min fotolärare sade igår att filmens känslighet ökar efter exponering. I så fall borde -1,5 EV kunna stämma... Fast jag har fått bra resultat när jag dubbelexponerat och halverat exponeringen.
Nån som vet hur det funkar?

Fotohandlare är bäst på att sälja prylar! Om man tänker göra två exponeringar på samma ruta ska varje exponering vara hälften så stor, dvs halva tiden eller 1 (ett) bländarsteg mindre. Om man tänker göra flera, t ex 8 ska varje exponering vara 1/8 av hela (3 steg mindre).

Jeppe skrev:
Hoppas det blev rätt nu...

Nja, inte riktigt. 1/500 minus ett steg blir 1/1000. 1/750 är 1/500 minus ett halvt steg. Så två exponeringar på 1/750 blir en på ca 1/350, alltså lite mer än 1/500. Bortsett från denna petitess så var det en utomordentligt bra förklaring! :)

SÅ om jag förstått det rätt så ställer jag in kameran på -1 och använder tiden jag får två gånger på varandra. Bilden jag har framför mig är två bilder på precis samma motiv!

Kan tillägga att exponeringstiderna kan varieras mellan de olika exponeringarna beoende på hur starkt man vill ha de olika motiven på det slutliga resultatet.

Vill jag t.ex. ha ett svagt spöke på bilden kan jag exponera spöket kortare tid än den andra exponeringen. Exponera huvudmotivet 2/3 av det uppmätta ljusvärdet och spöket exponeras efter 1/3. Kan man inte justera tiden i bråkdelar så kan man justera det med bländaren.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar