** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Hur delar ni bilder med familjen?

Produkter
(logga in för att koppla)

nysteanders

Aktiv medlem
Hej,

Jag undrar hur Ni delar med er av de digitala bilderna till familjen?

Jag laddar alltid ur minneskortet i samma datorn, och denna dator backas sedan upp till en NAS med speglade diskar. Ibland låter jag bilderna ligga kvar på minneskortet för att jag vill importera dem på min jobblaptop också, men standardflödet är Minneskort -> Mediadator -> Backup på NAS.

Men sedan vill ju familjemedlemmarna enkelt kunna ta del av bilderna, helst utan att alltid tvunget gå till "mediadatorn" (som f ö också är kopplad till 42"-platt-TV:n i köket). Jag gillar att importera bilderna i katalogstruktur efter exponeringsdatum, och sedan göra album i Picasa/Photoshop - men den strukturen blir ju inte så meningsfull om man vill ta del av bilderna från en annan dator. Jag använder i o f s mycket webbalbum för att dela bilder med mormor/morfar/farmor/farfar osv, men hemma i huset vill man ju ha mer än så.

NAS:en har DLNA-funktionalitet.

Hur har Ni andra gjort? Kör Ni någon mjukvara som kan vara DLNA-klient på Era datorer? Eller löser ni det på något annat fiffigt sätt?

Just nu så känns det som att hanteringen av bilderna utgår från mig som den mest fotograferande endast - men de andra vill ju också enkelt kunna bläddra bland bilderna utan att använda Windows Utforskare mot NAS:en, eller tvunget gå till mediadatorn.

Har ni några tips? Hur har Ni gjort?

Fotoalbum, tavlor och bildvisningstunder

Att ge bort fotoalbum, tavlor och bildvisningstunder är mina bästa tips.

Jag gör så här:

1) Har jag fotat något som kan intressera släktingar och vänner men jag tycker kanske att resultatet blev mediokert och tunt. Då mailar jag helt enkelt ut bilder de intresserade i lagom upplösning, max 10 bilder.

2) Tycker jag resultatet blev bra, det kanske var en större händelse med lite fler bilder. Då lägger jag upp bilderna på min hemsida. Jag använder JAlbum och har en kronologisk struktur som gör det lätt för alla att hitta. Detta är uppskattat av speciellt äldre släktingar som kanske bor på annan ort och inte är så datavana. När de väl lärt sig att logga in så kan de i lugn och ro surfa runt i familjealbumet.

3) Fotobok. Har bara gjort en men när jag får ändan ur vagnen skall jag göra fler. Väldigt uppskattat av alla och det ger en härlig känsla att bläddra i bilderna i en bok. Om man dessutom orkar skivar lite bra texter till så blir det verkligen något speciellt.

4) Fotoram, står i ett hörn i vardagrsummet och visar litet slumpmässigt urval av diverse bilder.

5) Utskrifter som ramas in och hängs på väggarna.

Jag tror dock att man måste vara medveten om att ens omgivning ofta inte är lika fotointresserad som en själv så det gäller att göra snäva urval för att inte "trötta ut" dem.

Att ge familjen tillgång till Lightroom eller min katalogstruktur på hårddisken med alla bilder känns helt meningslöst i mitt fall.

Jag delar med mig av de flesta av mina bilder till farsan så får han använda de han vill för att printa ut osv, det är ju bara inom familjen och då ska man vara schysst. :)

Utdelningen sker oftast via usb-disk när han eller jag är på besök, eller via privat ftp-server eller via webhosting. Enkelt, lätt och snabbt är det.

/ Magnus

RAW-filerna visas aldrig för släkt och vänner, de får bara se de färdiga bilderna

Raw-->iMAC--->backup till 2 externa diskar-->Färdiga bilder sparas i iMacen och i Mac-minin som är kopplad till TV´n

Familjebilder och bilder från diverse tillställningar som inte ska vara publika läggs i lösenords skyddade album på hemsidan. Efter detta genererar jag ett mail med en automatisk inbjudan.
Mailet ger då tillgång till det aktuella albumet på min inloggning via hemsidan kan jag då se och styra vilka album och vilka som ska få se vad.
Fördelen är att man kan lägga upp olika använda profiler tex. närmaste familjen, kompisgänget, arbetskolleger osv. där var och en av dessa profiler endast har åtkomst till de bilder de ska titta på. Man kanske inte vill att alla polare och jobb kollegor ska tillgång till svärmors födelsedags firande medens alla kusiner och släktingar som inte bor på orten ska ha detta.

http://www.werbelow.eu/kundfoto.html

www.werbelow.eu

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar