Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur debiterar ni restid?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kim_N

Aktiv medlem
Hej!

Jag undrar hur ni debiterar restid? Samma timpenning som vid fotografering? Plus milersättning? Eller tar ni en lägre timpenning för just restiden?

Jag hittade en gammal tråd från 2005 men skulle vara intressant att veta hur ni tänker idag? :)

Tack på förhand.
Kim

Hej!

Jag undrar hur ni debiterar restid? Samma timpenning som vid fotografering? Plus milersättning? Eller tar ni en lägre timpenning för just restiden?

Jag hittade en gammal tråd från 2005 men skulle vara intressant att veta hur ni tänker idag? :)

Tack på förhand.
Kim

Milersättning. Resten är inbakad i offerterten. anledningen är att när man deklarerar så blir det lätt att dra av för köersättning om ma har företag.

/Stefan

Hej Stefan, och tack för svar.

Bara så att jag förstår hur du menar: Om du har restid på tex 3 timmar och själva fotograferingen tar 2 timmar och du har en timpenning på ex 500 kr så tar du 5x500 kr + tex 40 kr/mil?

Milersättning. Resten är inbakad i offerterten. anledningen är att när man deklarerar så blir det lätt att dra av för köersättning om ma har företag.

/Stefan

Bara så att jag förstår hur du menar: Om du har restid på tex 3 timmar och själva fotograferingen tar 2 timmar och du har en timpenning på ex 500 kr så tar du 5x500 kr + tex 40 kr/mil?

Personligen tycker jag att det är magstarkt att ha samma timpenning för bilkörning och fotografering. Den senare kompetensen är ju den kunden i huvudsak anlitar mig för. För mig är differentierat timpris självklart i sådana här fall.

Jag tar halva timpengen i körersättning.

Edit Dock är det sällan jag redovisar det, utan brukar baka in det i ett "fast" pris för hela baletten.

Ok, ja det är nåt sånt jag har varit inne på också.
Fast jag brukar ofta gå ut med vad jag tar i timpenning, speciellt om de inte vet innan exakt hur lång tid uppdraget tar.

Jag tar halva timpengen i körersättning.

Edit Dock är det sällan jag redovisar det, utan brukar baka in det i ett "fast" pris för hela baletten.

Brukar du specificera det? Eller skriver du en klumpsumma?

Personligen tycker jag att det är magstarkt att ha samma timpenning för bilkörning och fotografering. Den senare kompetensen är ju den kunden i huvudsak anlitar mig för. För mig är differentierat timpris självklart i sådana här fall.

Ok, ja det är nåt sånt jag har varit inne på också.
Fast jag brukar ofta gå ut med vad jag tar i timpenning, speciellt om de inte vet innan exakt hur lång tid uppdraget tar.

Jag har ju bara en liten firma så jag har aldrig haft uppdrag där jag bara fotat på ren timpeng, utan jag brukar uppskatta och ge ett fast pris på fotograferingen. Ibland är det bra och ibland mindre bra... :)
Men jag brukar ändå informera om att jag inte debiterar fullt för körtid.
Så jag hade nog kunnat köra samma linje ändå om jag debiterade ren timtid.

Köersättning. - Är det samma som trängselskatt?

Petter ...

Kanske lite dyrare ;)

Timpenning är nåt jag räknar fram efter offterten.
Om du nu vill ha 500 kr/timme och du beräknar att jobbet tar från start till mål 8 timmar så debiterar du kunden alltså 4000 kr + milersättning på 30kr/mil (kanske). Låt säga 30 mil t/r då blir totalsumman 4900 kr för uppdraget.

Tänk även på att du bör ta betalt för det du utför på kontoret.

Blanda inte in timpris hos kunden om du inte måste. Annars tror ju kunden att du bara jobbar när dom ser dig.

/Stefan

Tack för din input. Ok, jag brukar alltid ange timpris men jag kanske ska sluta med det då? :D

Kanske lite dyrare ;)

Timpenning är nåt jag räknar fram efter offterten.
Om du nu vill ha 500 kr/timme och du beräknar att jobbet tar från start till mål 8 timmar så debiterar du kunden alltså 4000 kr + milersättning på 30kr/mil (kanske). Låt säga 30 mil t/r då blir totalsumman 4900 kr för uppdraget.

Tänk även på att du bör ta betalt för det du utför på kontoret.

Blanda inte in timpris hos kunden om du inte måste. Annars tror ju kunden att du bara jobbar när dom ser dig.

/Stefan

Tack för din input. Ok, jag brukar alltid ange timpris men jag kanske ska sluta med det då? :D

enda gången jag tycker man bör säga timpriset är ifall de vill ha ett löpande arbetskostnad. Då säger du timpriset och debiterar dom i efterhand där du specat vad de betalat för. Dvs körersättning, tid nerlagd på plats och tid nerlagd på kontoret.

För mig som kund hade jag velat ha ett fast pris som jag kan acceptera att betala. Ex så renoverar jag huset. Där fick vi ett fast pris på tak och ett fast pris på fasad. Sen tillkom små extra arbete, ex gjuta ny trappa som tog stryk efter denna bittra vinter som var utanför kontrakten och jag uppskattade det som så små jobb att det fick bli ett löpande timpris.

/Stefan

För arbeten inom 50 km ingår denna resa. Resor utöver dessa, kör jag med milersättning som jag bakar in i offerten. Jag är så liten och lever inte på fotograferingen, så jag kan vara lite "human". Tar inga uppdrag om det är för långt att åka såvida det inte är något alldeles speciellt.

Jag tycker oftast jag lämnar pris på löpande arbetskostnad faktiskt eftersom man sällan vet i förväg exakt hur lång tid ett arbete tar. Fast då kanske jag ska vara glad att kunderna har accepterat det?
Jag förstår hur du resonerar dock. Nu har jag skickat ett prisförslag så får vi se vad jag får för respons i alla fall. :) Tack för alla kommentarer!

enda gången jag tycker man bör säga timpriset är ifall de vill ha ett löpande arbetskostnad. Då säger du timpriset och debiterar dom i efterhand där du specat vad de betalat för. Dvs körersättning, tid nerlagd på plats och tid nerlagd på kontoret.

För mig som kund hade jag velat ha ett fast pris som jag kan acceptera att betala. Ex så renoverar jag huset. Där fick vi ett fast pris på tak och ett fast pris på fasad. Sen tillkom små extra arbete, ex gjuta ny trappa som tog stryk efter denna bittra vinter som var utanför kontrakten och jag uppskattade det som så små jobb att det fick bli ett löpande timpris.

/Stefan

Jag tycker oftast jag lämnar pris på löpande arbetskostnad faktiskt eftersom man sällan vet i förväg exakt hur lång tid ett arbete tar. Fast då kanske jag ska vara glad att kunderna har accepterat det?
Jag förstår hur du resonerar dock. Nu har jag skickat ett prisförslag så får vi se vad jag får för respons i alla fall. :) Tack för alla kommentarer!

Accepterar dom det så kan du ju alltid lägga ¨på 2 dagars efterbehandling som de inte kan kontrollera.
Är det standarduppdrag så tycker jag offerter är bäst för du vet väl själv ungefär hur lång tid det tar och sedan sätter du ett tak för eventualiteter.
Är det specialuppdrag, små eller stora som varken du eller kunden vet hur stort jobbet är kan man ju gå med på ett löpande kontrakt.

Men med min erfarenhet så vill kunden ALLTID veta hur lång tid man uppskattar det kommer ta så de vet ifall du är prisvärd. Att ena personen tar 500 kr/timme och en annan 1500 kr/timme kan i längden visa sig vara billigast att välja den dyrare.
Kan du då säga att det tar nog max 1 månad eller 1 vecka så har du faktiskt redan sagt priset för jobbet exkl material och då är det v'äl ändå lättare att sedan säga att du ska räkna på det och sedan ge dom ett pris som är lite högre än ex. 1 veckas arbete för att täcka eventualiteter.

/Stefan

Hej alla!

Jag gav ett ungefärligt pris uppskattat på de timmar de hade angett, och då räknade jag med fullt timpris även för restiden, men jag angav aldrig något specificerat timpris. Bildhanteringen och efterarbetet gav jag timpris på. De accepterade, och jag ska nog fortsätta offerera på det här sättet.

Tack alla för era kommentarer och synpunkter! :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar