Annons

Hur döpa om jpg och raw i par?

Produkter
(logga in för att koppla)

Per

Aktiv medlem
Jag fotar och sparar alltid både raw och jpg, och tror att jag vill fortsätta med det. Men när jag laddar för över bilderna till datorn med PSE 5 så kan jag inte döpa om dom utan att raw och jpg-varianterna får olika löpnummer (?).

Jag gillar PSE som katalog-program, och vill helst inte byta ut det. Men kan jag döpa om filerna som jag önskar i lightroom, så vore kanske det ett alternativ? Eller nåt annat kataloprogram? Eller måste jag ladda över och/eller döpa om filerna med nåt annat progra, har spanat lite på Downloader Pro från Breeze systems?

Hur jobbar ni?

/Per
 
Det finns nog många alternativ (t.ex. så finns det säkert gott om gratis "omdöpningsprogram").

Själv använder jag ACDSee (som jag själv tycker är ett ypperligt och snabbt katalogiseringsprogram) där man kan ställa in hur filerna ska namnsättas när jag tankar över dem till datorn.

Vid namnsättningen kan du då plocka information från EXIF, fildata, mediadata, valfria strängar, osv. Det går säkert med andra program med, men det är så jag gör i alla fall
 
Tack för tipset, men tror inte jag vill gå över helt till ACDSee enbart för att kunna döpa om mina filer som jag vill.

Ingen annan som har någon ide?

/Per
 
Puffar lite; ingen som har lust att berätta hur ni jobbar med raw- och jpg-par? Döper ni inte om filerna överhuvudtaget?

/Per
 
När jag körde windows, så använde jag Downloader Pro.. Ett i mitt tycke helt outstanding program för att ladda ner och samtidigt döpa om filerna.

DownloaderPro fungerar precis så som du vill och nu när jag har gått över till OS X så gråter jag blod, för jag hittar inget liknande program till OS X. Har prövat en hel uppsjö av olika program, men alltd är det något som inte fungerar. Speciellt då med löpnummerna, något som DownloaderPro inte har några som helst problem med, både RAW och jpeg-filen får samma löpnummer.

Jag kör för det mesta RAW+JPG och döper filerna till YYMMDD-<4-siffrigt löpnummer/dag>. Det innebär att jag kan ta 9999 bilder på en dag utan att få problem :)

Men annars använder jag Lightroom, fungerar riktigt, riktigt bra för mina ändamål och man kan in dexera samma bild i olika kategorier, vilket passar mig bra. En del har rapporterat problem och seghet med Lightroom, men jag har inte upplevt något av detta. har just nu +23000 bilder i Lightroom och håller på och bygger upp strukturen.
 
Jpeggarna har jag mest till snabbrensningen. Men jag har märkt nu i Lightroom att när man raderar RAW-bilderna, så stannar jpegen kvar i mappen. Inte helt optimalt (Bara RAW-filerna visas i Lightroom).
 
Ok, tack för det Jesper!

Jag testade DownloaderPro som hastigast igår, och blev så totalt förvirrad av alla möjligheter det verkade finnas att jag la av direkt och konstaterade att det säkert kan fixa det jag vill.. :)

Men Lightroom är ju ett alternativ, kan jag döpa om bildparen som jag vill direkt när jag importerar från minneskortet där med alltså? Och kan jag ha ungefär samma struktur som i PSE, med taggar som är sorterade i kategorier och underkategorier?

Per
 
Ja, man kan namnge filerna vid import direkt till Lightroom. Men inte riktigt som jag vill. Jag vill att sekvensserien börjar om varje dag, vilket den inte gör med bl.a. Lightroom. Lösningen är naturligtvis att importera manuellt, dagsvis om man har flera dagar på minneskortet. DownloaderPro klarar detta utan problem.

Angående taggar och kategorie, så ja. Man kan lätt skapa kategorier och flera underkategorier i Lightroom. Samma bild kan ligga i flera olika kategorier.
 

Bilagor

  • bild 5.png
    bild 5.png
    19 KB · Visningar: 196
Jag gör så att jag har paralella strukturer i mitt bildarkiv. En huvudmapp som heter /raw/ och en som heter /jpeg/. Vid import lägger jag rawbilder och jpegbilder olika. Lightroom indexerar endast huvudmappen med rawbilder. Picasa eller annat valfritt bildvisarprogram kan visa bilderna i jpegmappen.

Då jag efterarbetat rawbilderna i Lightroom raderar jag jpegsionerna som kom från minneskortet, och exporterar ut Lightroomupplagor i jpegmappen. Lightroom exporterar med alla keywords och annat, så dessa blir sökbara i Picasa/Windows Vista/Annat program som läser tags. Jag tycker detta arbetsflöde fungerar mycket bra.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.