Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur brukar ni göra??

Produkter
(logga in för att koppla)

roypeter

Aktiv medlem
När ni efterbehandlar bilden efter inscanningen. Jag tänkte t ex om man scannar in från dia, då upplever jag att bilderna tappar briljans och lyster jämfört med när dia projiceras på duk vilket iofs är ganska självklart eftersom de då är upplysta bakifrån.

Brukar ni kompensera det på något sätt t ex genom att att justera under lightness/contrast-inställningen??

färgmättnad

Förrutom att justera så bilden upplevs ha samma ljushet och kontrast brukar jag även behöva justera färgmättnad och färgtemperatur för att bilden ska bli lik originalet. Och givetvis också skärpa upp bilden med oskarp mask.

ställ svart/vitpunkt i Nivåer/levels
Ställ kontrast och färgmättnad i Kurvor/Curves
Ta bort eventuella färgstick med Nyans-Mättnad (Ctrl+U)
Dammpricka bort allt skräp =)
Spara...

så gör man!

Jag brukar justera color balance och curves så att den ser ut som originalet. Använder aldrig levels, helt onödigt.

Chris H, man kan ställa in svart/vitpunkt i curves med, så sparar man ett steg

Jag ställer in såväl svart- och vitpunkt (och därmed kontrast) som färgstick i levels. Jag skulle ha svårt att klara mig utan informationen man får ifrån histogrammen.

Hej

Är det någonm som provat att dubbelklicka på pippeten i Levels. Där kan man justera vad man anser vara vitt, tex 240,240,240 istället för 255,255,255 osv.

Roine

jonas: som guffa säger, histogrammen är för viktiga för att jag ska klara mig utan dem =)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar