Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur bra/dåligt är detta paket?

Produkter
(logga in för att koppla)

LoveTu

Avslutat medlemskap
Hej. Jag antar att det här redan har varit uppe på tapeten, men jag är just nu under tidspress och hinner inte söka.

Jag fundera på att köpa:
http://kaffebrus.com/studioset-2-x-110ws-233.html
och
http://kaffebrus.com/svart-945.html (kanske även en vit bakgrund.)

Min kamera är en Nikon D90, som numera har 12,2 mpx, och Tamron 90 F/2,8.

Kommer detta att fungera som nybörjarpaket? Jag har aldrig studiofotat innan och vill börja exprimentera lite.

Är blixtarna för klena?
Är märket kasst?
Är som med objektiv att "hellre några tusenlappar till eller inget alls"?
Osv.

All feedback och länkar till tidigare trådar som behandlar ämnet är varmt välkommna. Dryga kommentarer om att jag ska använda sökfunktionen undanbedes vänligt.

Tack på förhand!

Mvh
Tobias
 
Det var mitt första studioset, fast då för 3 år sedan var det 2 st transparenta paraplyer med och ingen radiosändare. Jag använder det fortfarande. Skaffade till och med ett till likadant set att ha för bakgrund eller hårljus.

Om det räcker till styrkemässigt beror försatås på avståndet till modell.
Jag får ca F8 på ISO 100 med två blixtar ( paraply ) ca 2 meter från modell.
 
Någon som har några testbilder med detta kit?
Jag är själv intresserad av att inreda vardagsrummet till studio och tänkte därför skaffa något blixtpaket och lämplig bakgrund.
 
Studioblixtrar

Jag har haft en del att göra precis som ni letar efter och jag kan tipsa en del

Jag tittade först på 2*110 och tyckte att 110w var för lite i styrka för vem vet en dag så behöver man lite extra så jag tittade på 2*150 w
och ja då var allt klart och jag kontaktade kaffebrus att jag beställer ett 2*150w om dom kan byta ut 4 kantiga softboxen till en octabox 95*95 men där stöp det Octaboxen var för tung att ha den på 150w. Jag tittade efter nästa och då har dom en HQ 300 med bowens fäste fär 5300:- och skillnaden 3500 och 5300 blev 1800:- och för 1800 får man 300w alltså dubbelt så mycket och att man får riktigt fäste Bowens istället för universal 10 cm.

Så jag köpte HQ och dom bytade ut 4 kantiga softboxen till 8 kantigt istället. Veckan efter så kom ett erbjudande på ett annat set
http://www.kaffebrus.com/studioset-2-x-300ws-640.html för 3900:- och mina planer var 4 blixtrar så jag köpte detta paketet oxo. I detta set var det en mottagare och en sändare och dom bytade ut detta till 2 mottagare för sändare fick jag med i det andra setet. Lägga till 1800:-gör mycket . Ska man endast ha 2 blixtrar och 2 softboxar och man menar i framtiden inte bygga ut så kan 110/150w vara ett nybörjar set inget påbyggnadsset så att säga.

//Kaj
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.