Annons

Hur bra är AF på 600D?

Produkter
(logga in för att koppla)

dj_evil

Aktiv medlem
Det är så här att jag har fotat vimmel nu i 7 år och jag har använt min 350D till det och det har funkat toppen. Men tyvärr efter så många år och 900 000 klickar så har den lilla fina kameran gått vidare. Jag använder 40D idag och måste erkänna att den är kass att hitta låsning i mörker. Jag pratar om att jag har min 580IIex på också. Ändå så lyckas ca 30 bilder av 100 blir ofokuserade. Det är skandal tycker jag att 40D gör så och min 350D klarade sig mycket bättre.

Så nu vill jag köpa ny kamera som är båda lätt och har bra AF, jag har mina ögon på 600D men tittar även på 7D men känns lite onödigt att ha den som vimmelkamera. Så frågan till er alla, hur bra klarar sig 600D tror ni/ vet ni ute i det mörka party livet?

Tack för svar

900 000 exponeringar - imponerande!

Varför inte köpa en beg 350D?

Om du tycker 40D är kass så har du antingen en väldigt defekt sådan eller så trivs du bara ovanligt bra med 350.

Låter knepigt.. Är du säker på att din 40D fungerar som den skall och har samma inställningar som du körde på 350D? Visst skiljer sig AF systemen, och det är personligt vad man tycker om att jobba med men de allra flesta föredrar nog 40D framför 350D, det är därför jag undrar.

Till frågan, 600D kommer troligtvis inte göra dig besviken om du gillar 350D. Frågan är hur stor nytta du har av de extra filmfunktionerna, trådlös blixtstyrning (inbyggd) och vinklingsbar skärm vid vimmelfoto. Kanske en 550D gör jobbet lika bra?

60D har ett mer avancerat AF system (fler korslagda punkter) och är mer likt 40D än 350D. 7D har ett väldigt avancerat AF system, massor med korslagda punkter och många, många inställningar. Jag tror att 60D kommer göra jobbet lika bra om vi pratar vimmelfoto.

Sedan är frågan om du fotograferar något annat än vimmel också? Isåfall kan det möjligvis vara intressant att kolla på de andra modellerna.

Det känns extremt osannolikt att 350D skulle prestera bättre på AF-punkten än 40D. Hade nog undersökt det där lite mer grundligt, det är ju faktiskt inte otänkbart att den bakfokuserar eller så.

Låter helt fel, jag har haft 350D och har fortfarande kvar min 40D och AF fungerar i sämre ljus på 40D, den är snabbare och noggrannare - så något låter mycket märkligt här.

900 000 exponeringar - imponerande!

Varför inte köpa en beg 350D?

Om du tycker 40D är kass så har du antingen en väldigt defekt sådan eller så trivs du bara ovanligt bra med 350.

Jo, hade riktig med min 350D, min kompis 350D dog efter ca 150 000 exponeringar. Har aldrig haft tycke i köpa beg saker. Kanske defekt är 40D, min iaf. Men jag provade en annan fotograf på jobbet och han upplever samma problem. I dags ljuset har den aldrig krånglat.

Det känns extremt osannolikt att 350D skulle prestera bättre på AF-punkten än 40D. Hade nog undersökt det där lite mer grundligt, det är ju faktiskt inte otänkbart att den bakfokuserar eller så.

Har samma tankar men den skulle också göra det under dagsljus men där funkar den klockrent.

Var och kände på 600D, blir ett köp snart. 40D och 5DmkII är för tunga att gå runt med. Blir 600D utan grepp så mår ryggen bättre också.

Ska också få chansen i helgen låna kameran och prova lite.

ANNONS