Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur blir man fotograf?

Produkter
(logga in för att koppla)

svartkrabba

Avslutat medlemskap
Jag undrar lite hur alla börjar innan de blir avlönade fotografet så att säga.
Självklart så ska man vara kunnig och bra på det man gör, men man måste ju lära sig!
Skulle hemskt gärna vilja följa någon kunnig och lära mig av denna. Vill folk ha lärlingar?
Jag är ingen höjdare då jag inte har så mkt att fota, men intresset och viljan att lära mig finns verkligen där.

Vill bara veta om ni har några tips till mig som sakta men säkert vill in i branchen? :)

Jag tror att lärandet sätter igång hand i hand med upptäckten att man faktiskt har väldigt mycket att fotografera. Du skriver att du inte har så mycket att fotografera. Du har motivationen, nu behövs inspirationen!

Jag är inte yrkesfotograf men försöker komma igång lite och ha fotografisk verksamhet som extraknäck. Jag vet inte heller hur man gör riktigt. Men jag vet att inspirationen kommer och går. När den är som mest intensiv hittar man motiv hela tiden och kommer på nya bildidéer ofta. När det är stiltje är det jämförbart med en författare med skrivkramp. Som någon bloggare här på FS uttryckte det, kameran känns bara som en otymplig klump som det står nikon på (eller något liknande). När man börjat hitta motiv och bildidéer i perioder tror jag att man för att kunna jobba professionellt måste hitta ett liknande förhållningssätt som en författare. Alla dagar är inte inspirationsmättade men man måste hitta verktyg för att göra jobbet ändå, skaffa sig en hög lägstanivå.

Nåja, om det vore enkelt skulle alla fotografwannabees redan vara proffs sedan länge (jag också). Vilken sorts fotograf vill du bli?

Självklart finns det obegränsat med motiv att plåta, men jag har lite sunkigt med idéer rätt ofta :)
Behöver guide! Ingen aning om vad jag vill fota riktigt, känner mig öppen för allt.
Antar att man kanske får hålla på några år till och samla kunskap och erfarenhet innan man börjar tänka i dessa banor?

Jag står i det stadiet nu. Sökmotoroptimerar min hemsida så att folk dyker in där när de googlar på ord som fotograf eller fotograf Helsingborg.

(Efter att Svenska FotoGruppen ifrågasatt min seriositet sökmotoroptimerade jag på det ordet med. Gissa vilken nit man kan åka på när man jävlas med SEO-människor...Jag ligger direkt efter dem hos google, och det är inga vackra ord jag skriver.)

På så vis har jag fått några kunder. Bröllopsfotografering för två veckor som gick över förväntan, redan denna vecka två förfrågningar om bröllopsfoto nästa år!

För att öva på porträttfotografering finns diverse modellsidor på nätet där man kan köra Time for prints.

Allt är självlärt, fotografering och SEO. Man får testa sig fram.

Först plåtade jag sjujävla mycket, lärde mej vad jag kan göra med ljuset. Men fotograf blev jag först när jag hade nåt jag ville säga och anpassade kuskapen i att använda kameran till det. (det kunde väl lika bra ha blivit nån annan konstform, it's the message that counts, men kameran råka vara nåt jag behärskade)Själva fotande är inte ett självändamål. Kameran är bara ett verktyg där som pennan och ett skrivblock som man vill förmedla nåt med. Sen var det bara att släpa iväg med sitt portfolie och hoppas att nån gillar sättet man jobbar på.

kort sagt: vägen till fotograf 1. en sjujävla massa bilder 2. en sjujävla massa man vill säga

Tack för svaren :)
Jo jag måste nog hitta en stil innan jag vet hur jag vill fortsätta. Har faktiskt några små fotojobb framför mig, får se om det blir bra helt enkelt!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar