** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Hur bländaren ska stå på objektiv till Nikon F501

Produkter
(logga in för att koppla)

g-j

Aktiv medlem
Jag har ett Nikon F501 hus. Förr körde jag med Chinon, Hasselblad 500c och en Nikon F50, så detta är lite nytt för mig.

Till kameran har jag ett Nikon 105/2,5 AIS och om jag fattat rätt så ska objektivet ställas på minsta bländare 22 för att den ska funka rätt (då jag kör med programmen). På provrullar jag tagit så stod objektivet på 5,6 och bilderna blev bättre än de bilder jag tog med minsta bländaren. Hur kommer det sig och spelar det då roll hur bländaren står om resultatet blir bra? Skulle uppskatta en liten förklaring om varför den ska stå på minsta bländaren.

En annan fråga: Man kan ju kompensera genom att föra en "ratt" +1 osv eller -1 osv. Avser +1 här att bländaren blir ett bländarsteg STÖRRE.

Hoppas nån kan hjälpa mig, har en fotografering på lördag.

/Göran J.

Bländaren skall stå på minsta vid programautomatik för att bländarmekaniken då blir frikopplad från bländarringen och istället kan kontrolleras från kameran via en liten pinne.

Om du vid programautomatik har en annan bländare inställd känner kameran av det och slår av ljusmätaren. Du kan ändå trycka av och bilden tas då vid den bländare du ställt in på objektivet. Om bilderna blir bättre då är det förmodligen en ren slump som gjort att f/5.6 var rätt bländare medan kamerans ljusmätare lyckats sämre med mätningen.

+1 kompensation ger ett steg större bländare eller ett steg långsammare slutartid beroende på vad du är i för läge.

Hej!

Jag vet inte säkert, men på programmen "P" och "S" ska bländaren låsas på minsta bländaren. Annars kan inte kameran reglera bländaren via programmen. På program "A" behöver dock inte bländaren låsas på minsta bländaren då du styr bländaren manuellt med ringen och kameran sköter slutartiden automatiskt.

Angående +/- kompensationen så tror jag det är slutartiden som ökas/minskas.

Detta baserar jag på de Nikon kameror jag använt mig av genom åren från F-601, F-801s till F60, F70, F80.

Dock ska bländaren alltid vara låst på Nikons nyare kameror då du ställer bländaren med en ratt på huset.

Jag har en hemmabyggd softbox till blixten och därför är ju detta med kompensation -/+ aktuellt. Har skaffat en Nikon SB-24 Speedlight och kommer ev. ha en softbox eller omnibounce på. Blixten är endast för upplättning.

Hur funkar det då om det är tiden som påverkas????

För blixt bör du använda blixtexponeringskompensation. Den styr mängden blixtljus direkt. Det finns väl på blixten på SB-24?

Jag har hittils haft tillgång till en soligorblixt och har inte haft möjlighet att testa min SB 24. Ska lusläsa manualen... Tack för alla svar!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar