Adobe LIghtroom har en biblioteksfunktion som är ruskigt bra. Använder inget annat. Jag importerar bilderna till kataloger som namnges så de beskriver innehållet. Sedan skriver jag in fyra-fem nyckelord för varje bild (många bilder får ju samma nyckelord så det blir inte så krångligt som det kanske låter).
Om jag efter en fotografering har stora mängder bilder att sortera gör jag först en grovgallring där jag ger ett visst betyg till alla bilder som över huvud taget är användbara. Sedan tar jag ett varv till och ger ytterligare en stjärna till de bilderna som håller lite bättre klass. På så vis så har jag ett arbetsflöde för att snabbt granska många bilder, även om det efter ett större fotojobb skulle vara över tusen bilder. När jag sedan har sorterat ut kanske 5-10% så lägger jag de bilderna i en ny katalog som jag döper till "XXX Utvalda".
De utvalda bilderna ställer jag sedan vitbalans och grundskärper och lägger på de färgjusteringar jag vill. Är det fotat inomhus så har jag börjat använda QP-card för att få "riktigare" färger. Brukar då först lägga på rätt profil och sedan skruva på vitbalansen för att få rätt känsla.
Från Lightroom gör jag sedan kontaktkartor på de utvalda bilderna som jag kör ut på en Epsonplotter för att ha något som kan liknas vi ett original. Har även testat att använda Adobe Bridge för att göra kontaktkartor men jag tycker att hela det programmet är oerhört sunkigt så jag gör nu allt i Lightroom.
/ Kalle