Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur bildsorterar du?

Produkter
(logga in för att koppla)

konstigrej

Avslutat medlemskap
Hej, jag undrar hur ni sorterar era bilder? Jag skulel bli jätte glad om du vill lite kort beskriva ditt arbetsflöde kring sorteringen och val utav dina bilder. Till exempel använder du ett program och i så fall hur och vilka funkioner i det? Hur gör du om du inte använder ett program?

Jag är nyfiken utav två anledningar, dels för att jag skulel vilja hitta ett bättre arbetssätt själv och dels för att jag behöver skaffa mig en allmän uppfattning för min c-uppsats :)

Det finns många trådar här på fotosidan som beskriver olika metoder för sortering/arkivering. Sök på "sortera bilder" så kommer du att hitta massor att botanisera i.

Hälsn/Anders W

Adobe LIghtroom har en biblioteksfunktion som är ruskigt bra. Använder inget annat. Jag importerar bilderna till kataloger som namnges så de beskriver innehållet. Sedan skriver jag in fyra-fem nyckelord för varje bild (många bilder får ju samma nyckelord så det blir inte så krångligt som det kanske låter).

Om jag efter en fotografering har stora mängder bilder att sortera gör jag först en grovgallring där jag ger ett visst betyg till alla bilder som över huvud taget är användbara. Sedan tar jag ett varv till och ger ytterligare en stjärna till de bilderna som håller lite bättre klass. På så vis så har jag ett arbetsflöde för att snabbt granska många bilder, även om det efter ett större fotojobb skulle vara över tusen bilder. När jag sedan har sorterat ut kanske 5-10% så lägger jag de bilderna i en ny katalog som jag döper till "XXX Utvalda".

De utvalda bilderna ställer jag sedan vitbalans och grundskärper och lägger på de färgjusteringar jag vill. Är det fotat inomhus så har jag börjat använda QP-card för att få "riktigare" färger. Brukar då först lägga på rätt profil och sedan skruva på vitbalansen för att få rätt känsla.

Från Lightroom gör jag sedan kontaktkartor på de utvalda bilderna som jag kör ut på en Epsonplotter för att ha något som kan liknas vi ett original. Har även testat att använda Adobe Bridge för att göra kontaktkartor men jag tycker att hela det programmet är oerhört sunkigt så jag gör nu allt i Lightroom.

/ Kalle

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar