Annons

Hur bevisa bild...

Produkter
(logga in för att koppla)

Törnfeldt

Medlem
Hej på er,
Läser i många inlägg att man blivit "bestulen" på sin bild eller att den publicerats utan tillåtelse o.s.v. Men, hur bevisar jag att det är jag som tagit bilden? Är det genom att jag har sparat bilden i råformat t.ex. eller....ja, hur går det till?

/Sebastian
 
Hej på er,
Läser i många inlägg att man blivit "bestulen" på sin bild eller att den publicerats utan tillåtelse o.s.v. Men, hur bevisar jag att det är jag som tagit bilden? Är det genom att jag har sparat bilden i råformat t.ex. eller....ja, hur går det till?

/Sebastian

Det är mkt sällan någon ifrågasätter just den grejen.

Men har du croppat bilden det minsta är det ju lätt visa. Eller rawformatet. Eller om du tagit fler bilder av samma motiv.

I värsta fall kan man titta på skräpet på sensorn och om det verkligen blir tufft, din kameras brusprofil. Dvs att vissa pixlar blir ljusare eller mörkare.
 
Mig veteligen så har det här med RAW-formatet inte testats i domstol ännu utan det har funnits annat som bevisat att du är upphovsman.

Exempel på andra bevis som kan anses mer eller mindre säkra är vittnen till att du tagit bilden & att du kan uppvisa en serie bilder ifrån den gällande tidpunkten & platsen där den stulna bilden såklart ingår.

Just Raw-spelar egentligen ingen roll utan oftast handlar det om att fotografen har den mest högupplösta/obehandlade bilden vilken bildtjyven ej borde fått lägga händerna på.

Tror jag.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.