Annons

Hur bevara blogg efter avslutat plusmedlemskap?

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
Den största anledningen till att jag åter blev plusmedlem var för att komma åt min blogg, som emot all övrig internetlogik försvinner när man slutar vara plusmedlem (oavsett om man tänker skriva nya inlägg eller inte). Tanken var att åtminstone spara ner den innan jag slutar betala igen.

Låt säga att det skulle vara så olyckligt att jag dog imorrn och att mitt plusmedlemskap skulle gå ut samma dag. Då är all den möda jag lagt ner på ~600 blogginlägg försvunnet och inte åtkomligt för resten av världen, inklusive släktingar. Trots att jag har upphovsrätten till det jag skrivit, samt bilderna jag publicerat. Ändå kommer materialet ligga kvar och ta plats på en server, helt i onödan.

Jag gissar att det går att "rippa" den del av sajten som heter http://www.fotosidan.se/blogs/hertsius, men hur går det till i praktiken? Om man bara sparar ner sidan så får man texten, men bilderna är bara länkade till där de ligger på FS-servern. Så man kan därmed inte se helheten utan internetuppkoppling.

-----------

Och nej, jag planerar inte att dö eller nåt sånt;-) Är bara rätt trött på fotosidans helt ologiska hantering av sånt här, samt totala ointresse för att svara på frågor. Jag vill därför spara det jag gjort och sen välja en annan tjänst med rimligare villkor.
 
Ett verktyg som kan vara värt att kola upp är wget. Åtminstone på Linux kan man använda det för att hämta hem hela webbsajter, inte bara den enstaka sida man tittar på i browsern. När jag sist använde wget fick jag en (enorm) mapp med alla länkar omgjorda så att jag kunde "surfa" på de lokala filerna på samma sätt som om de låg på internet.
 
Intressant frågeställning. När jag senast avslutade mitt silvermedlemskap missade jag det här med bloggen. Senare kom jag på det och tänkte att jag ville få bort den från FS om materialet eventuellt skulle ligga kvar så jag mailade och bad dem radera allt.
Javisst, så skulle ske fick jag veta. Men när jag senare nappade på ett medlemskap igen så fanns allt forfarande kvar, trots löfte om att det skulle tas bort...

Men är det alltså annorlunda nu? I vilket fall har jag funderat mycket på hur man ska kunna bevara sin blogg utan att behöva underkasta sig FS lynne. Som Ulf skriver kan wget vara en möjlighet, curl är en annan. Men det funkar väl bara med Linux? Jag har provat sitesucker men tycker att det funkar lika halvdåligt som de två nämnda.

Så det jag kör med tills bättre kommer är Evernote Web Clipper, som tyvärr kräver att man betalar för ett konto på Evernote. Dessutom är det inte så enkelt som att man pekar ut en URL och klickar, man måste ta ett inlägg i taget om man vill få det snyggt.

Du Martin som är lite finurlig kanske vill fundera lite över PhantomJS och CasperJS, som jag försökt pula med för att kunna göra en bra webscraper för en godtycklig FS-blogg?
 
[...]Som Ulf skriver kan wget vara en möjlighet, curl är en annan. Men det funkar väl bara med Linux? Jag har provat sitesucker men tycker att det funkar lika halvdåligt som de två nämnda[...]

Nejdå, åtminstone wget finns kompilerat för Windows. Det har jag själv kört, även om det är ett tag sedan. Jag tror att det finns kompilerat för MacOS/OS X också, men det ska jag inte svära på. Det kan vara ganska lurigt att hitta rätt kombination av växlar för att få rätt resultat, om det nu går på den sida man försöker med.
 
Det kan vara ganska lurigt att hitta rätt kombination av växlar för att få rätt resultat, om det nu går på den sida man försöker med.

Japp, man måste läsa igenom manualen innan man använder wget på en stor sajt, annars kan det bli så att din hårddisk fylls upp. Och kanske framför allt så skall man undvika att låta wget följa länkar ut ur sajten man sparar ner, det kan sluta med att du har halva internet i datorn....
 
Testade att spara en blogg som pdf, och det gick ju fint. Det kom med kommentarer och allt. Kanske går det att göra månadsvis också, men då vet jag inte om kommentarer kommer med. En funktion som jag inte använt tidigare men kan ju vara praktiskt om man vill spara ner en internetsida. Använda pdf funktionen på en Ipad.
 
Testade att spara en blogg som pdf, och det gick ju fint. Det kom med kommentarer och allt. Kanske går det att göra månadsvis också, men då vet jag inte om kommentarer kommer med. En funktion som jag inte använt tidigare men kan ju vara praktiskt om man vill spara ner en internetsida. Använda pdf funktionen på en Ipad.

Det kan absolut vara nåt om det inte funkar på annat sätt! Antar att det blir en sida i taget då, men fullt hanterbart med 127 sidor som jag har nu.
Kommentarer kan jag klara mig utan även om det vore trevligt att ha. Lite synd dock att bilderna blir i förhandsvisningsformat.

Jag kör Mac förresten, men har tillgång till PC på jobbet om det behövs. Ska gräva vidare lite i detta.
 
Det kan absolut vara nåt om det inte funkar på annat sätt! Antar att det blir en sida i taget då, men fullt hanterbart med 127 sidor som jag har nu.
Kommentarer kan jag klara mig utan även om det vore trevligt att ha. Lite synd dock att bilderna blir i förhandsvisningsformat.

Jag kör Mac förresten, men har tillgång till PC på jobbet om det behövs. Ska gräva vidare lite i detta.

Testade att spara en månad och det gick fint, blev en fil för en månad. Använde Safari och dess pdf funktion,
 
SiteSucker på macOS och iOS är grym på att rippa hela eller delar av webbar. Du kan även be den skriva om sökvögarna till lokala så den går att surfa på lokalt i datorn.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.