Annons

Hur behålla proportioner i GIMP?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lenngren

Avslutat medlemskap
Hej,

Jag är ny på forumet och även så mycket nybörjare som man kan bli när det gäller bildhantering.
Jag har en viktig fråga som gäller programmet GIMP. Jag har fått i jobbuppdrag att redigera en bild enligt ett givet bildformat (370 x 230 pixlar), När jag gör detta behålls dock inte bildens proportioner.

Vet ni hur jag löser detta?

Mer än tacksam för råd och snabb hjälp.

/Henrik
 
Hej,

Jag är ny på forumet och även så mycket nybörjare som man kan bli när det gäller bildhantering.
Jag har en viktig fråga som gäller programmet GIMP. Jag har fått i jobbuppdrag att redigera en bild enligt ett givet bildformat (370 x 230 pixlar), När jag gör detta behålls dock inte bildens proportioner.

Vet ni hur jag löser detta?

Mer än tacksam för råd och snabb hjälp.

/Henrik

Nu vet jag inte hur gimp fungerar med, på photoshop så håller man ner Shift när man drar ut Crop tool. Kanske något sånt där med på Gimp.
 
Du skriver inte om du ska beskära eller skala.

Ska du skala ner bilden så kolla in kedjan till höger om de två fält där du anger bildstorlekens bredd och höjd. Kedjan ska vara hel om proportionerna ska bibehållas.

Ska du beskära eller markera så dubbelklickar du på markerings respektive beskärningsverktygens symbol. Då får du upp en dialogruta där du kan välja hur du vill ha det.
 
Tack för svar. Och orsäkta om jag var otydlig.

Det handlar om en "stående" bild som ska funka som "liggande" bild på webben (utan att bli oproportionerlig).

MagnusBerg: vet du hur jag, mer specifikt, går tillväga för att greja detta i GIMP? Mer än tacksam för värdefull hjälp.
 
Börja med beskärningsverktyget och skriv in de proportioner du vill ha. Du vill ju ha proportionerna 370 x 230, så då skiver du det. Sedan är det bara att markera upp det bildutsnitt du vill ha och klicka i det, så bilden beskärs.

Därefter använder du skala och skalar bilden till den storlek du vill ha. Proportionerna har du ju redan.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.