ANNONS
Annons

Hur börjar man jobba som fotograf?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gwindra

Avslutat medlemskap
Nu kanske detta inlägg skulle ligga i utbildning, men eftersom jag inte är säker på om det ens behövs så...

Anyway... Jag tar studenten nu i vår och ska snart söka högskola. Det hade varit så otroligt intressant och roligt att få ta min fotografering ett steg längre och att få jobba med det hela. Så hur gör man nu då för att få in en fot och kanske få börja fotografera större jobb, t ex för modefirmor eller liknande?

Det är ju ganska uppenbart att man kan börja jobba hos en fotograffirma eller starta eget. Men hur gör man egentligen? Förstår ju att jag måste visa upp mitt portfolio och kanske ha utbildning/erfarenhet. Men vart börjar jag, vem visar jag det för? Det skulle kännas tråkigt att stanna kvar där jag är nu och fortsätta fotografera bröllop, barn, porträtt och produkter, det är inget jag kan försörja mig på i det lilla samhället jag bor i.

Kort info: går teknikprogrammet, inriktning design, mitt projektarbete har varit att lära ut foto + fota bröllop + annat fotorelaterat, helt självlärd, har en egen studio, haft UF-företag som fotograf, toppbetyg och är riktigt jävla ambitiös. HJÄLP!

Här är även en länk till min facebooksida (då jag gör om min hemsida nu), om det är någon som är intresserad. Tyvärr inte riktigt uppdaterad.

Har alltid fått mycket hjälp innan, så tack på förhand fellow photographers!
 
Grymt svår fråga, för det är nog olika för nästan alla yrkesfotografer...

Men rent generellt... Man lär sig allt man kan om företagsekonomi, marknadsföring och försäljning. Sen pimpar man skiten ur sig till tidningars bild editors och andra potentiella kunder. Man ställer in sig på att för varje 'ja' så får man tio 'nej', om man har tur.

Det lustiga är att för att ha foto som yrke så är att kunna ta bra bilder sekundärt. Det viktigaste är att kunna sälja sig själv, att ta betalt och att förstå vad kunden vill ha och sen erbjuda det.

Om du vill jobba som modefotograf så gäller det också att ha ett bra 'team'. Dvs att känna 'rätt' och duktiga stylister, mua's och gärna ha koll på modeller. Ha 100% koll på fashion världen och ligga lite 'före'. Det betyder också att det hjälper att ha nära till dessa stylister, så i ett litet samhälle blir det nog jobbigt, för utan att vara känd att leverera så kommer inte stylisterna och kläderna att komma till dig.
 
Skolfotograf är bra. Du får erfarenhet, utbildning och rutin på både teknik och kommunikation med kund/objekt. Och ganska hyffsat med betalt enligt min erfarenhet. Visst det är inte världens drömjobb men säsongen varar bara i 3 månader och många företag låter dig dessutom använda utrustningen privat under hela året. Om inte annat så får du kontakt med andra fotografer.
 
Du behöver en portfolio med bra bilder.. Sen måste du slita järnet i många år för ingen vill betala för någon som är duktig, utan man vill bara betala om fotografen har jobbat för stora företag innan, oavsett om bilderna är bra eller inte.

Man måste vara beredd att "prostituera" sig om man vill komma in i branschen tyvärr.
 
Nu kanske detta inlägg skulle ligga i utbildning, men eftersom jag inte är säker på om det ens behövs så...

Anyway... Jag tar studenten nu i vår och ska snart söka högskola. Det hade varit så otroligt intressant och roligt att få ta min fotografering ett steg längre och att få jobba med det hela. Så hur gör man nu då för att få in en fot och kanske få börja fotografera större jobb, t ex för modefirmor eller liknande?

Det är ju ganska uppenbart att man kan börja jobba hos en fotograffirma eller starta eget. Men hur gör man egentligen? Förstår ju att jag måste visa upp mitt portfolio och kanske ha utbildning/erfarenhet. Men vart börjar jag, vem visar jag det för? Det skulle kännas tråkigt att stanna kvar där jag är nu och fortsätta fotografera bröllop, barn, porträtt och produkter, det är inget jag kan försörja mig på i det lilla samhället jag bor i.

Kort info: går teknikprogrammet, inriktning design, mitt projektarbete har varit att lära ut foto + fota bröllop + annat fotorelaterat, helt självlärd, har en egen studio, haft UF-företag som fotograf, toppbetyg och är riktigt jävla ambitiös. HJÄLP!

Här är även en länk till min facebooksida (då jag gör om min hemsida nu), om det är någon som är intresserad. Tyvärr inte riktigt uppdaterad.

Har alltid fått mycket hjälp innan, så tack på förhand fellow photographers!

Resonerar lite fritt nu. Det verkar som du är intresserad av modefoto. Då finns det relevanta utbildningar i Paris och New York. Sedan kan du försöka att få praktik hos någon duktig fotograf. Som assistent lär du inte få bra betalt men ovärderlig kunskap som gör att känner dig tryggare i det du gör. Du kan även starta en modeblogg då har du en plattform där du kan visa dina bilder och i förlängningen ta betalt.

Du säger att du bor i ett litet samhälle. Då behöver du nog flytta till en större stad där jobben och kontakterna finns. Ett annat lite flummigt förslag är att bosätta sig i ex Bombay och påbörja en karriär. I de nya ekonomierna är konkurrensen inte lika hård (inom vissa yrken) och det kan vara lättare att arbeta sig upp. (det finns tex många brittiska journalister men även fotografer som påbörjar sin karriär i Indien)
 
Nu kanske detta inlägg skulle ligga i utbildning, men eftersom jag inte är säker på om det ens behövs så...

Anyway... Jag tar studenten nu i vår och ska snart söka högskola. Det hade varit så otroligt intressant och roligt att få ta min fotografering ett steg längre och att få jobba med det hela. Så hur gör man nu då för att få in en fot och kanske få börja fotografera större jobb, t ex för modefirmor eller liknande?

Det är ju ganska uppenbart att man kan börja jobba hos en fotograffirma eller starta eget. Men hur gör man egentligen? Förstår ju att jag måste visa upp mitt portfolio och kanske ha utbildning/erfarenhet. Men vart börjar jag, vem visar jag det för? Det skulle kännas tråkigt att stanna kvar där jag är nu och fortsätta fotografera bröllop, barn, porträtt och produkter, det är inget jag kan försörja mig på i det lilla samhället jag bor i.

Kort info: går teknikprogrammet, inriktning design, mitt projektarbete har varit att lära ut foto + fota bröllop + annat fotorelaterat, helt självlärd, har en egen studio, haft UF-företag som fotograf, toppbetyg och är riktigt jävla ambitiös. HJÄLP!

Här är även en länk till min facebooksida (då jag gör om min hemsida nu), om det är någon som är intresserad. Tyvärr inte riktigt uppdaterad.

Har alltid fått mycket hjälp innan, så tack på förhand fellow photographers!

Hej!

Det finns ju tyvärr ingen direkt universalmetod :)

Lite blir det ett sådant där klassiskt bita-sig-själv-i-svansen-problem:
För att få bra och kul fotouppdrag eller jobb behöver man erfarenhet och en bra portfolio.
Men för att få erfarenhet och kunna skapa en bra portfolio behöver man uppdrag och jobb ...

En väg är fotoutbildningar där man i alla fall samlar på sig en mängd grundkunskaper och en viss erfarenhet. Plus, som med all utbildning, en examen är helt enkelt ett slags kvitto på att man menar allvar och är beredd att lägga ned mycket jobb på att bli bra inom ett område.

Ett annat sätt är att försöka komma in som sommarvikare på en tidning, ta småuppdrag som andra inte hinner med ... Problemet där är att man konkurrerar med andra i liknande situation som inte sällan har mer erfarenhet än en själv.

Den klassiska vägen från förr var ju att arbeta som fotoassistent åt en fotograf, men tyvärr är det få fotografer idag som har råd eller behöver en assistent, så den vägen är mycket tuffare än förr.

Men av dina meriter att döma - projektarbete, fotat bröllop, haft egen studio - så är du redan på väg.

Skall man ge någon form av konkreta råd så ... Börja bygg en portfolio, och inse att du kommer att fortsätta bygga på den i många år. Kontakta några fotografer i närheten och se om du får komma förbi och visa din portfolio - om inte annat kommer du få tips om vad som saknas i den :)
 
Tack

Tack för många bra svar! Vet att det finns utbildning i Göteborg, men jag läste nu att antagningen till denna utbildningen stängde IGÅR! Sån jäkla otur... skickade dock ett mail till dem, får hoppas att de kanske kan göra ett undantag. Men frågan är ju om det är värt att ta lån för att läsa på högskolan om man ska utbilda sig till någonting man redan kan en hel del om. Som nämnt, det vore väl i så fall för att få sitt "kvitto" på att man är seriös och kan sin sak.

Det känns fortfarande riktigt snurrigt. Skulle gärna vilja gå någon utbildning, hade varit kul att göra det utomlands. Men jag hittar inte så mycket om det. Är det verkligen värt att lägga pengar och tid på en utbildning eller finns det möjlighet att lyckas på grund av talang? Fotografera för något magasin eller en tidning hade ju varit intressant, men frågan är vilka och var.
 
Tack för många bra svar! Vet att det finns utbildning i Göteborg, men jag läste nu att antagningen till denna utbildningen stängde IGÅR! Sån jäkla otur... skickade dock ett mail till dem, får hoppas att de kanske kan göra ett undantag. Men frågan är ju om det är värt att ta lån för att läsa på högskolan om man ska utbilda sig till någonting man redan kan en hel del om. Som nämnt, det vore väl i så fall för att få sitt "kvitto" på att man är seriös och kan sin sak.

Det känns fortfarande riktigt snurrigt. Skulle gärna vilja gå någon utbildning, hade varit kul att göra det utomlands. Men jag hittar inte så mycket om det. Är det verkligen värt att lägga pengar och tid på en utbildning eller finns det möjlighet att lyckas på grund av talang? Fotografera för något magasin eller en tidning hade ju varit intressant, men frågan är vilka och var.

Talang (ett omtvistat begrepp -oftast bygger talang på mycket övning plus iq) ) kan du naturligtvis komma långt med men då ska du vara en fotografins wunderkind. Om du inte har gått en fotoutbildning varför inte göra det ett år? Det skadar säkert inte eftersom det alltid finns något att lära samt att där finns andra med samma intresse.

Kan du precisera vilken typ av fotografi du vill syssla med (har kollat på din FB men där har du allt från natur till porträtt men även macro). Det finns även Fotohögskolan i Göteborg om det är till Göteborg du vill.

En sak till. Du är ung. Det löser sig! Du kommer att lyckas men var inte så otålig ;-)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.