Annons

Hur anvander ni ljusmataren?

Produkter
(logga in för att koppla)

MWPhoto

Aktiv medlem
Jag har nu till sist skaffat en ljusmatare. En Sekonic S308. Jag ar van vid att satta ljuset i studion utan matare. Nu skulle jag vilja veta hur ni andvander mataren i studion, garna mera detaljerat tack. Hur mater ni de olika ljusen.
Vill aven kunna anvande den utomhus med blixtljus. Hur gar jag tillvaga?

Frågan var inte ställd som ett skämt, jag har testat lite och känner att jag litar på resultatet. Detta borde betyda att jag inte är säker på hur man egentligen använder mätaren. Självklart fattar jag att man kan rikta den mot en blixt eller en kamera, utlösa blixten och få ett värde. Man bör nog förstå mer än så för att kunna använda den.
Mats

Jag brukar först mäta ljuset på modellen.Sedan brukar jag ha ljus på fonden o det mäter jag o sedan utifrån om jag vill ha fonden ljusare mörkare så ändrar jag styrkan på fondljuset.
Efter det så mäter jag ljuset med alla blixtar på o justerar så det stämmer med det jag tänkt mig.

Kör med mätkort för att enkelt kunna sätta sv o vitpunkt.

Ok Ove, hur mater du ljuset pa modellen; mataren riktad mot kameran, modellen eller blixten?
Synkar du mara just den blixt du mater, eller branner du av alla?
Hur kommer du fram till hur starkt ljus du vill ha pa fonden genom att anvanda materen?
Jag funderar fortfarande pa vad jag for att paskynda installningsprocessen ska anvanda mataren till. :)

jag mäter ljuset mot modellen jag tar en blixt i taget.Kör med en sekonic 558 tror jag den heter du mäter fonden ser vilken bländare du får vill du ha mörkare fond dra ner effekten mät igen o du ser att nu motsvarar den en annan bländare.
Jag har min bärbara mac kopplad till blixtarna kan även ta bilden från den.Ser bilden på en gång o kan justera blixtarna från det.
När alla är inställda typ 3 blixtar då kollar jag totala exponeringen o gör förändringar om det behövs göra några.
Jag är van sedan den analoga tiden att använda mätare skulle säkerligen kunna göra det med histogrammet från kameran istället men kör det gamla sättet.
När man körde film hade man inte facit till hands(histogrammet) då var du tvungen att skriva ner alla inställningar på fondljus etc för att veta att det stämde.Idag är det bara kolla rakt avpå en gång.
Där är digitalt överlägset analogt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar