ANNONS
Annons

Hur används Kodak Fixer

Produkter
(logga in för att koppla)

Frolicc

Aktiv medlem
Har inhandlat ett fix för film och papper som heter "Kodak Fixer" 700g pulver ger 3,8L.

Nu till min fråga. Till hur många filmer/papperskopior räcker fixet? På förpackningen anges 26 A4/liter (om min enhetsomvandling stämmer), stämmer detta?

Vad som gäller för film nämns inte alls på förpackningen. På scandinavianphoto's hemsida anges 8 - 12 filmer/liter. Stämmer detta? Vad blir det omräknat i 120 film?

Var kan man hitta information om fixet? Har sökt på kodaks hemsida efter fakta och det skall tydligen finnas i publikation "J-90" från kodak (om jag minns numret rätt) men denna finns tydligen inte tillgänglig online(??) Någon som använt fixet ochkan bidra med information eller en internetadress där information finns.

// Marcus

Fix räcker till en viss yta papper-film per liter.

Egenskaperna varierar ytterst litet från märke till märke. Enda är att härdande fix luktar mer.

Det är lätt att testa om fixet är brukbart genom att prova hur lång tid en "filmsnutt" tar att bli gemomskinlig.

Fix är rätt billigt. Det är bättre att byta i förtid än att upptäcka långt senare att bilderna förstörs av tidens tand.

26 A4 per liter låter rätt rimligt. Räkna om det i kvadratmeter så kan du se hur många bilder av andra format det blir.

Liksom för framkallare räknar jag en 120 film som lika en 35mm. Kör jag 220 film räknar jag en film som 2 st 35mm.

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.