Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur använder ni metadata titel och bildtext på sportbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Drogen

Aktiv medlem
Hur använder ni fälten Title och Caption (rubrik och bildtext) vid taggning av sportbilder? Anledningen till att jag frågar är att jag försöker anpassa mig både till några som jag levererar bilder till samt även hur min webbsida i WordPress presenterar bildtexter tillsammans med bilder. Finns det någon form av standard för att använda detta?

I mitt nuvarande flöde för t.ex. en fotbollsmatch så kopierar jag in all gemensam info på alla bilder i ”bildtext”. Det är generell info om vem, vad, var, resultat o.s.v. Mitt WordPress-tema visar bildtexten i ”gallery mode” medan rubrik visas när man tittar på bilden i en Lightbox. Därför skriver jag bara in lite bildspecifik info om t.ex. händelse och personer i fältet rubrik och kopierar in det i fältet bildtext tillsammans med den generella informationen. Det betyder att en bild ha bildtexten:
”Spelare x i närkamp med spelare y i matchen hittepå FF mot fantasi GoIF på Arena Skogen. Resultat 3-3.”
Medan rubriken bara säger: ”Spelare x i närkamp med spelare y”

Information om fotograf, copyright o.s.v. finns ju redan i metadata så det har jag inte med. Bör man ha med mer info i dessa fält, och i så fall vad i vilket? Hur gör ni?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.