Annons

Hur använder ni IS/VR-funktionen?

Produkter
(logga in för att koppla)

CWoJM

Aktiv medlem
Jag använder EF 24-105/4L som standardobjektiv på Canon 7D och 5D MK2. Jag brukar ha IS på som oftast, oavsett slutartid. Har hört att IS-funktionen behöver ett par sekunder (typ) för att göra sitt jobb, knäpper man innan snarare "stjälper än hjälper man bilden", dvs risken finns att IS-funktionens vibrationer bidrar till en oskarp bild även vid korta tider. Någon som kan bekräfta detta? Ibland upplever jag att bilderna blir oskarpare än de borde bli med tanke på använda slutartider och det kan ju mycket väl bero på ovanstående.

Hur använder ni IS/VR? Har ni den alltid på eller stänger ni av den när slutartiderna är tillräckligt korta?
 
Jag använder EF 24-105/4L som standardobjektiv på Canon 7D och 5D MK2. Jag brukar ha IS på som oftast, oavsett slutartid. Har hört att IS-funktionen behöver ett par sekunder (typ) för att göra sitt jobb, knäpper man innan snarare "stjälper än hjälper man bilden", dvs risken finns att IS-funktionens vibrationer bidrar till en oskarp bild även vid korta tider. Någon som kan bekräfta detta? Ibland upplever jag att bilderna blir oskarpare än de borde bli med tanke på använda slutartider och det kan ju mycket väl bero på ovanstående.

Hur använder ni IS/VR? Har ni den alltid på eller stänger ni av den när slutartiderna är tillräckligt korta?

Har aldrig varit med om att min 24-105 inte "hinner med". På snabba tider så borde ju kameran frysa bilden som den är även om IS skulle vara under rörelse.Du får köra test med och utan för att se om det gör nån skillnad. Däremot så håller jag med om att på stativ så ska det vara av.
 
IS finns ju i många generationer. På gamla 28-135 tar det t.ex. ett litet tag från "halvtryck" tills att full stabilitet har uppnåtts. De flesta objektiv ger sämre skärpa om IS lämnas påslaget vid stativfoto med längre slutartider, några objektiv stänger automatiskt av IS när de stativmonteras. Vid riktigt snabba stötiga och skakiga rörelser (som IS inte är designat för att hantera) har jag upplevt att det kan bli sämre resultat.
Vid filmning kan IS ibland ge "vibrationer" i filmen, dessa går i princip inte att ta bort i efterhand med warp stabilizer etc..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.