Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur använder ni Darktable?

Produkter
(logga in för att koppla)

Aahlborg

Aktiv medlem
I samband med ett kameraköp för ett år sen behövde jag en ny RAW-konverterare eftersom LR5 inte dög längre. Valet föll på att testa Darktable innan jag spenderade en massa pengar på något annat och jag är nöjd med vad det kan göra och jag har inte behövt snegla på något annat.

Det jag kan klaga mest på är att det tar ett tag att komma igång, framförallt att hitta vilka moduler man ska använda för att få det önskade resultatet. Jag har plöjt igenom en mängd filmer på youtube som beskriver hur ett enkelt flöde ser ut eller hur en viss modul fungerar. Bruce Williams filmer är bra om man vill förstå vad de olika modulerna gör men man måste titta på en hel del för att förstå vilka moduler man ska använda och hur de funkar. De jag i huvudsak använder är Exposure, Filmic, Color calibration (vitbalans), Tone equalizer (lyfta skuggor) samt diverse korrigeringar (CA, lens, denoise, etc.). De täcker mitt behov för de flesta bilderna men ibland känns det som att jag saknar något verktyg.

Är det fler som använder Darktable som sin huvudsakliga RAW-konverterare? Hur ser ert flöde ut och har ni några tips på videor/guider som hjälper en att att utvecklas?
 
Brukar köra med Sigmoid, lyfta upp skuggorna med Tone equalizer, lägga till färgmättnad och lokal kontrast. I Canons fall har jag med hjälp av en SpyderCheckr gjort några profiler som ska efterlikna Standard, Fine Details, Neutral o.s.v.

Skärmbild från 2024-07-21 00-23-51.png
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.