Annons

Hur använder man ett gråkort?

Produkter
(logga in för att koppla)

photonicdelousions

Aktiv medlem
... ja lite så där skämmigt att fråga!

men efter intensivt googlande blev jag allt annat än klokare!

Jag förstår att 18% grå ska ge rätt reflektion så att säga !? Men vad gör jag? Jag har en modell säg ett par meter framför mig och ska fota han/henne tilltänkt sig tele för det första kan jag inte trycka ett kort framför objektivet då jag har min närgräns på 1,2-1,5 meter så jag hittar aldrig fokus!
Men om man får fokus mäter man då av mot kortet, vad händer sedan släpper man avtryckaren har väl kameran släppt all information!

Kan någon förklara hur man gör eller länka så att ett barn skulle kunna förstå detta? Det verkar uppenbarligen som så att ett gråkort är super bra för att få mer "rätt" exponering!

Tack på förhand :)

Det enklaste är att använda kamerans manuella läge tillsammans med gråkortet. Håll gråkortet på ett sådant sätt att det får samma ljus på sig som det du tänker fotografera (modellen). Gör sedan en spotmätning på gråkortet och ställ in bländare och slutartid så att exponeringen blir korrekt enligt kamerans ljusmätare. Skärpan behöver du inte bry dig om.

Därefter är det bara till att börja fotografera, och så länge inte ljuset ändras är det bara att knäppa på.

/Joakim

EDIT: Kan tillägga att enligt Kodaks rekommendationer ska man vinkla kortet svagt uppåt om man fotograferar utomhus.

Ett bra sätt är att inte använda ett gråkort ;-)

Om du ska fotografera med negativa filmer kan du mäta skuggpartierna. Sedan underexponerar du dessa lite grann. Fotograferar du med digitala kameror eller med diafilmer mäter du högdagrarna. Sedan överexponerar du lite grann.

Hur mycket som är lite grann beror på vilken film du använder och hör mörk skuggan är/hur ljus högdagern är. Testa och du lär dig hur din kamera/film/sensor fungerar.

Ger betydligt bättre exponeringar än att mäta mot ett gråkort.

Stefan

stefohl skrev:
Ett bra sätt är att inte använda ett gråkort ;-)

Om du ska fotografera med negativa filmer kan du mäta skuggpartierna. Sedan underexponerar du dessa lite grann. Fotograferar du med digitala kameror eller med diafilmer mäter du högdagrarna. Sedan överexponerar du lite grann.

Hur mycket som är lite grann beror på vilken film du använder och hör mörk skuggan är/hur ljus högdagern är. Testa och du lär dig hur din kamera/film/sensor fungerar.

Ger betydligt bättre exponeringar än att mäta mot ett gråkort.

Stefan

Så du rekomenderar inte gråkort med andra ord? Jag kör Digitalt men kommer igång med Analogt inom ett par dagar :) Så både och! Kul att det var tvärt om !

Gick upp ett litet ljus för mig nu :) tänkte ställa en tilläggs fråga tackar :)

Man kommer långt utan gråkort, helt klart. Själv köpte jag ett gråkort en gång i tiden för att jag plåtade en hel del med diafilm. Och då kan det absolut vara vettigt med ett gråkort. Men med negativ film klarar man sig lika bra utan.

/Joakim

En vettig användning för gråkort är vitbalansering. Jag brukar ibland låta gråkortet vara kvar i den första bilden (i en serie med samma ljussättning). Så har man en referens i skanningen.

ANNONS