ANNONS
Annons

hur använda kameralägena P,S,A, och M?

Produkter
(logga in för att koppla)

ebbaklasa

Medlem
När jag först köpte min kamera var jag väldigt ivrig och bekväm av mig så att jag ställde kameran på AUTO sen körde jag på.

Och nu när det gått över 1år så har jag bestämt mig att jag MÅSTE lära mig alla lägena.
I manualen står där om hur man justerar bländaröppning, slutartid etc, men jag har inte den blekaste aning om NÄR man ska använda dem olika, har läst några artiklar här om ämnet, men inte förstått särskilt mycket.

Så nu till frågan, om jag skall fota i studio med två st blixtrar + bakgrund, vilket läge skall jag köra för bäst resultat ?? Och vad innebär dem olika inställningarna på just det läget? Har en Nikon D50

Tacksam för svar
// En som behöver en "lär-dig-din-kamera för super dummies"
 
I studio med blixtar är manuellt det enda som funkar. Har du lös blixtmätare så ställ in ljuset som du vill ha det och mät upp vilken bländare du ska ha. Tiden är ganska oviktigt i det här sammanhanget, men sätt den på sådär 1/60-1/125 någonstans. Kortaste tiden du kan använda är väl 1/250 på din kamera, gissar jag? Har du inte lös mätare kan du kolla histogram på kameran tills det ser bra ut. Kom ihåg att i blixtsammanhang är det bländaren som styr, inte tiden (i stort sett).

Annars, när vilket läge är vettigast att använda kommer du på efter hand. Jag använder oftast A "till vardags" eftersom bländarinställningen ofta är viktig för bildens karaktär. M använder jag framförallt om jag har ett komplicerat ljus att jobba med, till exempel på en scen, eller om jag använder blixt. S någon gång ibland om jag vill ha en viss mängd rörelse i bilden, så slutartiden är viktig. P kan vara bra att ha om jag har bråttom, men så brått har jag sällan.
 
ebbaklasa skrev:
När jag först köpte min kamera var jag väldigt ivrig och bekväm av mig så att jag ställde kameran på AUTO sen körde jag på.

Och nu när det gått över 1år så har jag bestämt mig att jag MÅSTE lära mig alla lägena.
I manualen står där om hur man justerar bländaröppning, slutartid etc, men jag har inte den blekaste aning om NÄR man ska använda dem olika, har läst några artiklar här om ämnet, men inte förstått särskilt mycket.

Så nu till frågan, om jag skall fota i studio med två st blixtrar + bakgrund, vilket läge skall jag köra för bäst resultat ?? Och vad innebär dem olika inställningarna på just det läget? Har en Nikon D50

Tacksam för svar
// En som behöver en "lär-dig-din-kamera för super dummies"


Hej,

Gå med i en fotoklubb så lär du dig alla de sakerna på ett kick!
Dom brukar köra fotokurser ett par gånger om året.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.