Annons

Hur anpassa bild till widescreen?

Produkter
(logga in för att koppla)

MickeS

Aktiv medlem
Hej,
Jag har en fråga gällande att anpassa bilder till widescreen. Jag har i uppdrag att göra ett bildspel som ska visas på en widescreen-TV.

Formatet är vad jag har förstått 16:9 1280x720px, stämmer det?

Det som jag blir mest konfunderad över är att i Photoshop kan man välja "Pixel Aspect Ratio". Har det någon betydelse om man nu redan gör bilden i 1280x720?

Alltså har jag förstått rätt i nedanstående resonmenag.

• Om jag gör bilden från början i 1280x720 så behöver jag inte bry mig om Pixel Aspect Ratio.

• Om jag jobbar med en bild i ett annat format så måste jag använda Pixel Aspect Ratio för att se hur bilden kommer att se ut på widescreen-tv:n?

tack på förhand

/micke

Funktionen Pixel aspect ratio används om du inte har kvadratiska pixlar. Den förvränger bildvisningen i Photoshop, så bilden kommer då att se ihoptryckt eller utdragen ut när du sedan visar den på en enhet med kvadratiska pixlar. Din teve har med största sannolikhet kvadratiska pixlar, och då skall du inte använda funktionen.

Hej Jim,

Och tack för ett snabbt svar.
Jag var lite konfuderad över den funktionen.. men nu vet jag. Tack.

/micke

Jag jobbar på TV och om jag skall göra en bild till ett program som skall sändas i widescreen (16:9) så gör jag den 1024 x 576 (72 dpi) enligt våra grafikers rekomendationer

Peter

Det beror på om bildspelet ska köras från dator eller DVD.

Är det från DVD ska du använda 1024*768 och sen låta DVD-programmet trycka ihop bilden till en anamorfisk 720*576-bild (dras automagiskt ut till rätt storlek av DVD-spelaren när den körs i 16:9-läge).

Ligger bildspelet i en dator ska du använda den upplösning som datorn ger när den är inkopplad mot skärmen, exempelvis 1280*720, då den inte är begränsad till vårt europeiska videoformat. Skärmen fungerar då precis som vilken datormonitor som helst.

Är du osäker hur om din pixel aspect ratio verkligen stämmer i visningsläget så kan du bara göra en svart bild med en fylld vit cirkel på. Spara ut till DVD eller koppla in datorn mot skärmen och verifiera att den fortfarande är helt rund och inte utdragen i någon ledd. Många programvaror tenderar att ignorera informationen om pixelformat så om det är viktigt bör du be om att få ett test gjort innan.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar