Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur överföra Digital8 till datorn?

Produkter
(logga in för att koppla)

rideg

Avslutat medlemskap
Jag börjar ta mina första stapplande steg mot målet att lägga över mina femton Digital8-band till DVD med bibehållen kvalité. Jag har anslutit min videokamera (Sony DCR-TRV120E) genom DV-OUT till datorns Firewire och dragit in några snuttar med MS MovieMaker 1.1 inställd på DV-AVI (25 Mbit/s 720 x 576 bildpunkter).

Resultatet kan inte skiljas från originalet, men jag undrar om detta inte är lite "overkill" eftersom min kamera inte är någon renodlad DV-kamera och dessutom har lägre upplösning. 25 Mbit/s äter dessutom snabbt upp både processorkraft och hårddisk. Inget av de andra alternativen verkar heller rimligt. Vad skall jag göra?

Bilagor

• videoalt.jpg
    videoalt.jpg
    35.6 KB · Visningar: 969
25 bilder/sek av den storlek du angav är väl just vad digital video innebär. Har en liknande D8 kamera och vill man ta in film i datan utan att tappa kvalitet så är det denna inställning som gäller. Kommer inte exkakt ihåg filstorlek/min men det blir många gb för 30 min film. (är det inte 200mb/min?).
/Stefan

Föreslår att du drar in det i 25mbit och sen komprimerar om det med någon mpeg4-encoder, förslagsvis XViD. VirtualDub är bra för ändamålet.

tiger656 skrev:
Kommer inte exkakt ihåg filstorlek/min men det blir många gb för 30 min film. (är det inte 200mb/min?).
/Stefan
Det blir ca 4GB/20 min, dvs du har helt rätt - 200 MB/min.

Modellen som du nämner ÄR DV-kamera. Är inte säker på vad du menar med "renodlad". Datan lagras digitalt, alltså DV.

Om du köpt kameran i Europa spelar kameran videoraden med just parametrarna du angivit. PAL systemet - 720x576, 25 frames/sec. För att behålla kvaliteten ska du importera banden med dessa parametrar. Som Erik föreslagit kan du sedan komprimera till en av DVD formaten för att bränna skivorna.

Jag började med DV ganska länge sedan när datorerna var inte så kraftfulla. Då hade jag problem med importen. Jag hade någonting typ P2, 300MHz, 250MB. Då var det en värsting. Nu klarar de flesta datorer uppgiften utan problem. Det finns dock sätt att optimera systemet för smidigare import. Om du har 512 RAM och >1 GHz borde det inte vara något problem utan åtgärderna. Tänk dock på att stänga av skärmsläckare och alla andra program, även de som jobbar i backgrunden och du klarar dig.

Lycka till!

har testat det mesta när det gäller att göra om avi filer till dvd och min erfarenhet säger att TMPGEnc är det bästa.
(här finns allt man kan tänkas läsa om ämnet www.videohelp.com info om program finns under tools).
sedan så kan man använda TMPGEnc DVD Author för att göra om mpeg filen till dvd filer.
annars så finns det ett annat program som också är bra. Cucusoft MPEG/MOV/RM/AVI to DVD/VCD/SVCD/MPEG - Video Converter (Pro) (http://www.avi-vcd.com/avi-to-dvd.asp )

fungerar riktigt bra och går nästan inte att göra fel .

Tack så mycket för svaren!

Tydligen är det 25Mbit/s som gäller. Jag har hämtat och redigerat AVI med MS MovieMaker 5.1 och sedan bränt DVD med Nero Vision Express 3. Resultatet är över förväntan, även om min dator kanske ligger på gränsen för den här typen av hantering (727 MHz, 512 MB). Jag har förstått att filmen komprimeras med mpeg-2 för DVD-skivan. Men var kommer mpeg-4 in i bilden och när används det? Kan man fånga filmen direkt i mpeg-2 och redigera i detta format?

Min första film (wmv, 3,42 MB)

Man kan fånga till MPEG2 om man har en fetsnabb dator med program för realtids kompression i MPEG2 eller ett fångstkort med MPEG2-chip men eftersom din kamera redan har lagrat datan i digitalt DV-format är det ett onödigt steg.

Det är även svårare och tyngre för datorn att redigera MPEG2-formatet. Vill du redigera materialet i datorn så rekommenderar jag att fortsätta med DV AVI och sen bränna ut till DVD, precis som du gjorde. Din kamera har redan komprimerat videon enligt DV-standard så det finns ingen anledning att byta kompressionsformat och förlora kvalitét innan det är dags för den slutliga DVD-kompressionen.

MPEG4 är bara av intresse om du tänker titta på filerna via datorn eller har en DVD-spelare/Xbox/etc som klarar av att spela DivX/XviD (vad de flesta brukar avse med MPEG4) men dels begränsar du då dina uppspelningsmöjligheter och tja, du vinner ingenting på det direkt, varken i kvalitét eller handhavande.

Fortsätt du precis som du gjort tidigare, fast jag skulle nog rekommenderar en lite snabbare dator, om inte annat för din egen mentala hälsas skull :)

Vad gäller idag?
Har ingen Digital 8 - kamera idag men det finns att köpa på Ebay.
Klarar jag mig med Premiere elements?
Hur importerar man?

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto