Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur överföra bilder från gammal Canon Eos 450D till en ny dator?

Produkter
(logga in för att koppla)

BirgittaL

Aktiv medlem
Hej!

I ett annat inlägg beskrev jag det problem jag har med att ladda ned bilder från min nya kamera till datorn. Jag har också problem att ladda ned de sista bilderna från min gamla kamera till datorn.

Måste jag ladda ned ett annat, äldre program för att detta ska fungera? Hade aldrig problem med detta på min gamla dator, men den har tyvärr gått hädan så den kan jag inte använda längre.

En annan, relaterad fråga är hur jag på bästa sätt laddar ned bilder från minneskort av olika slag. Det finns ju särskilda "adaptrar" för detta - hur fungerar de? Är de bra?

Ser fram mot kloka svar!

/Birgitta

Antingen så installerar du Canons program i den nya datorn eller så läser du in bilderna på minneskortet med hjälp av en minnesortsläsare. Många datorer har en inbyggd läsare för sd-kort, annars kan du köpa en lös för en billig slant. Den kopplas in med usb, precis som kameran.

Om jag inte minns fel hade 450D fortfarande CF-kort. Min gamla 400D har det i alla fall. Men sådana läsare finns på Mediamarkt och liknande ställen.

Jag skulle nog börja med att ladda gratis Canons ImageBrowser EX med tillhörande kommunikationsprogram. Min skärmdump visar hur det är på en Mac men tror att det är snarlikt på PC. Denna kostnadsfria åtgärd är bättre än att köpa en kortläsare.

Jag har inte kollat om ImageBrowser EX stödjer 450D men håller det för troligt.

Bilagor

• Skärmavbild 2015-09-24 kl. 20.19.18.jpg
    Skärmavbild 2015-09-24 kl. 20.19.18.jpg
    81.9 KB · Visningar: 56
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar