ANNONS
Annons

Hur öppna Kodak Pro Photo CD bildfiler?

Produkter
(logga in för att koppla)

62174

Avslutat medlemskap
Vid genomgång av arkivet dök det upp en CD-skiva med bilder sparade i Kodak Pro Photo CD-formatet.
Inte många men ganska viktiga filer, skannade bilder från 4x5 tum bladfilm och från 6x6 cm rullfilm. Jag försökte öppna några filer men det var helt omöjligt med Windows 7 standardprogram och även omöjligt med Photoshop CC. Vid sökning på nätet fick jag tips om att Photoshop CS3 ev. kan öppna dessa.

Någon som vet? CS3 har jag faktiskt liggande efter mina studier i bildbehandling vid Jönköpings Högskola (det medförde ju stor rabatt :) Studentrabatt när man är pensionär, det är ju trevligt!

Har Corel Photo Pain X5 installerat och där finns PCD som ett alternativ under File-Open.

Om det bara är litet antal kan jag prova att konvertera dem åt dig.

pcdtojpeg

Äldre versioner av PhotoShop klarade Kodak PhotoCD format men det togs bort i senare versioner. Jag hade samma problem för några år sedan och då skaffade jag programmet pcdtojpeg (freeware) och konverterade alla mina gamla PhotoCD-bilder till JPG-format. Jag kollade nu och programmet verkar fortfarande finnas tillgängligt för nedladdning.
Lycka till / Kjell

PhotoCD

Äldre versioner av PhotoShop klarade Kodak PhotoCD format men det togs bort i senare versioner. Jag hade samma problem för några år sedan och då skaffade jag programmet pcdtojpeg (freeware) och konverterade alla mina gamla PhotoCD-bilder till JPG-format. Jag kollade nu och programmet verkar fortfarande finnas tillgängligt för nedladdning.
Lycka till / Kjell

Tack Kjell och alla andra för snabba svar! Jag har hittat info hos Adobe som bekräftar att Photoshop CS3 kan öppna Photo CD så jag provar med det först. Misslyckas jag får jag återkomma till dig Kjell som hade ett generöst erbjudande. Det är 6 filer det rör sig om.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar