Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur öka kontrastomfång i PS???

Produkter
(logga in för att koppla)

Janne K

Aktiv medlem
Jag tycker om att fotografera våra hundar. En hund är svart och det har ju sina (stora ) problem, men de har jag lärt mig hantera hjälpligt. Den andra hunden är svart och vit - och det är jättesvårt att få snygg teckning i både vita och svarta fält! Det verkar inte hjälpa hur jag exponerar eller scannar - omfånget är större än vad som går att visa på skärm eller att få fram i utstrift. Rätt belysning är inte någon tillräcklig lösning eftersom mörka och ljusa fält ligger nära och om varandra. Jag undrar om det finns någon bra lösning på detta?

Jag har funderat på om man på något sätt kan scanna filmen två gånger, en för de ljusa fälten och en för de mörka, och sedan lägga ihop dem. Då kanske man kan utnyttja optimerade ljusa och optimerade mörka fält samtidigt. Filmen tillåter oftast att jag får fram en bra bild av såväl det svarta som det vita - men inte samtidigt. Känner någon av er till om detta funkar och hur man gör? Eller finns det andra vettiga metoder? Jättetacksam för svar!
MVH
/JK

Jag skulle föredra att angripa de tidigare delarna i processen. Vad använder du för film?

Situationen borde påminna om att fotografera brudpar (vitblank klänning och svartmatt frack). Det går med mjukt ljus och lågkontrastfilm och då tycker jag att det borde fungera även för dig.

Visst kan du trolla digitalt men jag känner inte till någon patentlösningen. Det blir nog en del experimenterande och handpåläggning. Mjukvaran vid inläsningen kan spela stor roll; har du provat andra mjukvaror än den som följde med skannern? Ibland kan man läsa in bilden flera gånger med samma inställningar. Det kan hjälpa dig att reducera bruset i skuggorna och det är en bit på vägen.

Visst kan du korrigera kontrastomfången i photoshop. Nu är det inget som jag själv brukar hålla på med speciellt mycket, men när jag lärde mig photoshop så gjorde jag vissa övningar där man skulle få fram kontraster på fåglars fjäderdräkt, katters päls osv. Det är "kurvor" som är mest lämpat till det. Där kan du justera kontrasten mellan vilka områden du vill, du behöver alltså inte beröra hela bilden, vilket är bra om det bara är en fjäderdräkt som ska få mer kontrast. Oftast används tekniken i kombination med en lagermask, för att få ännu mer frihet i det man gör. Har du ps-Elements så finns tyvärr inte "kurvor" med. Sök om verktyget på nätet annars, ibland hittar man riktigt bra dokument om hur man går till väga.

Jag vet inte hur stort omfång scannern har, men det borde det göra. Generellt så brukar man säga att dia har 5 stegs omfång, medans negativ film har ca 7 steg. Givetvis finns det undantag.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar