Janne K
Aktiv medlem
Jag tycker om att fotografera våra hundar. En hund är svart och det har ju sina (stora ) problem, men de har jag lärt mig hantera hjälpligt. Den andra hunden är svart och vit - och det är jättesvårt att få snygg teckning i både vita och svarta fält! Det verkar inte hjälpa hur jag exponerar eller scannar - omfånget är större än vad som går att visa på skärm eller att få fram i utstrift. Rätt belysning är inte någon tillräcklig lösning eftersom mörka och ljusa fält ligger nära och om varandra. Jag undrar om det finns någon bra lösning på detta?
Jag har funderat på om man på något sätt kan scanna filmen två gånger, en för de ljusa fälten och en för de mörka, och sedan lägga ihop dem. Då kanske man kan utnyttja optimerade ljusa och optimerade mörka fält samtidigt. Filmen tillåter oftast att jag får fram en bra bild av såväl det svarta som det vita - men inte samtidigt. Känner någon av er till om detta funkar och hur man gör? Eller finns det andra vettiga metoder? Jättetacksam för svar!
MVH
/JK
Jag har funderat på om man på något sätt kan scanna filmen två gånger, en för de ljusa fälten och en för de mörka, och sedan lägga ihop dem. Då kanske man kan utnyttja optimerade ljusa och optimerade mörka fält samtidigt. Filmen tillåter oftast att jag får fram en bra bild av såväl det svarta som det vita - men inte samtidigt. Känner någon av er till om detta funkar och hur man gör? Eller finns det andra vettiga metoder? Jättetacksam för svar!
MVH
/JK