Annons

Hur är det med Kodachrome nuförtiden

Produkter
(logga in för att koppla)

mipert

Aktiv medlem
Jag vet att jag borde kolla med en affär men jag vill ha lite info från användarna också.

En fotografkollega i Mombasa bad mig om hjälp, Internet är ett bra sätt att få nya bekanta, han hade fått en rulle Kodachrome av en turist och problemet är att det är svindyrt med framkallning.

Han skickade den till mig och jag skall skanna in bilder åt honom, men jag har inte använt K64 på 15 år så jag undrar hur det fungerar med framkallningen.

Tar det tid?
Det står på rullen att ”film price includes processing by Kodak” kan jag skicka den till Kodak då, utan att betala för framkallning?

Lite funderingar bara.

Vanligtvis följer det med en påse som man ska skicka den förbetalda filmen i, men det kanske går utan den också. Filmerna framkallas centralt i Schweiz (eller om det nu var Frankrike eller nåt...), men det finns en adress i sverige att skicka till. Jag skulle föreslå att du kollar med Kodak.

Leveranstiden kan variera, har tagit mig allt mellan en och tre veckor.

Framkallning och ramning skall redan vara betalt när det står sådär.
Det brukade ligga en påse i kartongen som man skickade filmen i.
Det ska bara vara att skicka den till Kodak, alt. lämna in den till nån fotoaffär och låt dom skicka den.
Förr (läs 70-talet) framkallades filmen i Sverige om jag inte alldeles är ute och cyklar. Numer, har jag läst, skickas filmen utrikes för framkallning och då tar det nog några dar extra.

ICE fungerar inte med Kodachrome när du skannar.

/ Hasse

Tack för hjälpen.
Nej påsen följde inte med, Mombasakillen hade fått rullen av en ”snäll” turist som inte insåg vilka problem en K64 kan ge i många länder.

Ringer Kodak Image Center i morgon.

Stoppa bara filmen i ett vanligt kuvert istället. Jag har fått göra så några gånger och det går lika bra. Brukar ta cirkus en vecka, så filmen åker nog ganska långt, men vart vet bara fotoguden.

Framkallningen är betald så det enda som tillkommer är portot. Sen är det så nuförtiden att Kodachrome finns i både ramad och oramad version och att detta står tryckt direkt på rullen. Spelar naturligtvis mindre roll eftersom du ska scanna...

Ta filmen, gå till närmsta Kodakbutik, och de kommer att skicka iväg den åt dig! Lätt som en plätt!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar